• mzetterblad

Byte av Efternamn?

Jag & min sambo funderar på att byta efternamn ,
    och skulle vilja göra en sammanslagning av dom ..

Vart vänder man sig ? kostar det något ? Nån som vet?

• Svar på tråden Byte av Efternamn?
  • Laire

Nej, vi fick tillbaka 6 000 på skatten så vi investerade i oss själva

Maken hade nämligen en släkting som fick fel stavning införd i folkbokföringen och sedan dess var det fel stavning, så vi ändrade tillbaka till det rätta.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Kluvenflicka

om ni vill hitta på ett "eget" namn så kan man det men eftersom ni vill byta till ett efternamn som faktiskt redan finns så tror jag faktiskt inte att ni ens får det..Om inte det är ett släktnamn..

Jag pratade nämligen med de angående namnbyte då jag och sambon inte ville gifta oss från början men ändå ha samma efternamn och det får man inte!
    Dessutom sa de att man endast fick byta efternamn till ngt helt nytt och påhittat Eller till ett släktnamn..
    Hoppas du förstår min invecklade förklaring..

• sakoline

mm, jag tror också att Zetterström är ju ett redan färdigt namn, och d måste man ha alla vid namn Zetterströms tillåtelse...
    Bättre att ni kommer på ett helt nytt, typ Zetterwik?

• mzetterblad

egentligen så skulle jag vilja ha hans efternamn , men han har redan en syster som heter Marie

• sakoline
    Det är väl inte ditt fel?
    Ta hand efternamn. jag är den gammaldagsa sorten, man ska tillhöra sin mans familj
  • Vårblomma

Om ni vill byta till Zetterström så tror jag att det finns någon gräns (antal som har efternamnet) då man inte behöver fråga alla som har namnet för att få tillåtelse (blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår). Alltså om jag skulle vilja heta Svensson så brukar det inte vara några problem att byta till det eftersom det redan finns så många så det är inte "en specifik" familj som blir "drabbade".

Det finns ganska många personer som bytt till mer Svensk klingande efternamn då dom upplevt svårigheter att få jobb med ett utländsklingade namn.

• sakoline

Du kan ju heta Marie Zetterström Wiklund också. Med Zetterström som mellannamn.

• skorpionen80
    Vårblomma skrev 2007-05-22 19:43:34 följande:
    Om ni vill byta till Zetterström så tror jag att det finns någon gräns (antal som har efternamnet) då man inte behöver fråga alla som har namnet för att få tillåtelse (blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår). Alltså om jag skulle vilja heta Svensson så brukar det inte vara några problem att byta till det eftersom det redan finns så många så det är inte "en specifik" familj som blir "drabbade".Det finns ganska många personer som bytt till mer Svensk klingande efternamn då dom upplevt svårigheter att få jobb med ett utländsklingade namn.
    Nej, man får inte heta något som någon heter. Man får inte heller ha ett namn som kan förväxlas med det som något heter (tex Setterströmh).

Kopierat från PRV:
    "Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:

* ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära "

Jag bytte efternamn för två år sedan och fick avslag på två st för att de liknade ett befintligt efternamn.
  • skorpionen80
    mzetterblad skrev 2007-05-22 20:06:12 följande:
    va komplicerat det är då , trodde det va jätte lätt
    Nej, det är rätt komplicerat =/ Så det gäller att man kollar upp noga de namn man tänkt sig innan man skickar in. Sedan fr man ju ett (eller 3?) försök till om de tre första inte skulle godkännas. Så var det när jag sökte i alla fall. Tänk även på att det tar någon månad innan det är klart sedan! För mig tog det tre låååånga månader. Man vill ju ha det fixat helst igår ;)
Svar på tråden Byte av Efternamn?