Visst kan du bredda din utbildning! Men när du gjort dina 80 poäng och får ett fett jobberbjudande så tar du kanske det
Beroende på vart du får anställning kan du bredda din kompetens på jobbet men ibland har man så mycket att göra med det man kan att man inte hinner.
Breddar man sig själv med självstudier på fritiden är det ju jättebra men utan referenser är det svårt att utnyttja riktigt. Men det är alltid jättepositivt att visa att man har ett intresse och när man väl har ett jobb kan man nog få nya förtroenden.
Jag har jobbat med systemutveckling som konsult sen december 1998 och sen mars 2003 har jag ett eget företag.
1998 hade jag ingångslön 24' men fick 30' redan efter ett år. När jag sa upp mig 2002 tjänade jag över 500' per år och jag tjänar mer nu
Jag har iofs examen som civilingenjör men jag har många kollegor som har lägre utbildning och tjänar samma som jag.
Idag sitter jag i ett uppdrag där jag främst använder Visual Studio .Net samt SQL Server.
Sen har jag arbetskamrater som jobbar statligt men kan ungefär samma som jag och är duktiga men tjänar under 30' efter fem år men då har dom betydligt slappare jobb, typ jobba 9-16 med långlunch, utan några direkta krav. Som konsult har man lite mer press på sig liksom och därmed lite mer betalt. Där kan man ju välja själv vad man värdesätter mest.
Sen går ju IT-branschen upp och ner. Jag hade tur som kom ut 1998 för 2000 efter IT-bubblan brustit var det väldigt mörkt och många arbetslösa och uppsagda. Förhoppningsvis är det lite stabilare nu men när det blir lågkonjunktur kommer såklart även IT drabbas.