• Anonym (studera)

Lön systemutvecklare?

Har sökt en ky-utbildning som systemutvecklare inriktning databasdesign. De ringde mej i dag och sa att jag egentligen inte har behörigheten men att mitt personliga brev var så pass intressant då jag jobbat mycket med sådant privat så de ville träffa mej och prata lite.. nu är jag så jävla kluven då jag har fått ett sommarvik som chaufför med möjlighet till anställning i höst.. Vet inte hur jag ska ställa mej till om jag får både anställning och kommer in på skolan.. Så det jag vill veta är om det är någon som jobbar som likvärdig det jag blir och hur mycket ni tjänar ungefär?

• Svar på tråden Lön systemutvecklare?
  • mimmipigg

Vad är ky-utbildning?

Har man nån slags högskoleutbildning på detta område så ligger nog ingångslönen på åtminstone 25' gissar jag... jag jobbar med liknande men har jobbat länge så jag vet inte exakt vad ingångslönerna är nu. Beror på om du jobbar fast/statligt/privat/som konsult också.
    På sikt är det ju (gissar jag) ganska mycket bättre betalt än chaufförjobb (har iofs ingen aning om vad dom tjänar) och du har större utvecklingspotential och kanske bekvämare arbetstider, bättre arbetsmiljö och bättre arbetsmarknad.

• Anonym (systemvet)

Jag är systemvetare från Högskola - har 160 poäng och gick ut 1995. Idag tjänar jag nästan 40 000. Tror de flesta systemvetare med något års erfarenhet tjänar över 25 000.

• Anonym (studera)

ky-utbildning är en utbildning där 1/3 av utbildningen är arbetsplatsförlagd.. Alltså praktik. Så det är ju riktigt bra..
    Jo.. det är ju bättre betalt än chaufförsjobb fast tveksam till arbetstiderna på detta jobb.. då det är ett flexjobb där jag börjar från 7-9 och slutar mellan 13-17. Men självklart är utvecklingspotentialen bättre! Sen sitter jag med studielån för två års pluggande med bara cirka 8000 i månaden.. Så jag är så jävla kluven..

• Anonym (studera)

systemvetare är det ungefär vad jag kommer bli också? har inga koll på begreppen.. :)
    Kolla här gärna:
    www.pluskompetens.se
    Gå in på ky-högskolan
    Sen står det certifierad systemutvecklare där.

• mimmipigg

Systemvetare är ju en lite längre och bredare utbildning. Jag tittade på "certifierad systemutvecklare" och den är ju helt inriktad på Microsoft Visual Studio .Net och SQL Server 2005.
    Så den är inte så bred utbildningen men jag tror absolut den leder till jobb då denna komptens är eftertraktad.

Fast den viktigaste frågan är ju om du tycker det är kul!? Tycker du systemutveckling är kul? Tycker du det går du utbildningen annars inte tycker jag...

• Anonym (studera)

Om man säger såhär.. Jag har det som en hobby. Men hade aldrig satt mej i skolbänken om jag hade haft ett jobb jag trivts med.. Sen att den är inriktad på microsoft är väl inga problem då grunderna är i princip detsamma?

• mimmipigg

Att den är inriktad på Microsoft är inget problem eftersom det finns många jobb där. Sen lär du inte få ett Java-jobb t ex direkt men å andra sidan kanske inte det gör något.

Jag tycker absolut du ska gå utbildningen! Jag menar - du kommer få plugga och sen jobba med och få betalt för det du idag har som hobby
    (Jag har det själv både som jobb o hobby....)

• Anonym (studera)

Men om man är inriktad mot microsoft så går det väl relativt lätt att bredda sin utbildning.. även om man kanske inte kan få det på papper.. hänger du med?

Vad gör du nu då? och vad tjänar du?

• mimmipigg

Visst kan du bredda din utbildning! Men när du gjort dina 80 poäng och får ett fett jobberbjudande så tar du kanske det
    Beroende på vart du får anställning kan du bredda din kompetens på jobbet men ibland har man så mycket att göra med det man kan att man inte hinner.
    Breddar man sig själv med självstudier på fritiden är det ju jättebra men utan referenser är det svårt att utnyttja riktigt. Men det är alltid jättepositivt att visa att man har ett intresse och när man väl har ett jobb kan man nog få nya förtroenden.

Jag har jobbat med systemutveckling som konsult sen december 1998 och sen mars 2003 har jag ett eget företag.
    1998 hade jag ingångslön 24' men fick 30' redan efter ett år. När jag sa upp mig 2002 tjänade jag över 500' per år och jag tjänar mer nu
    Jag har iofs examen som civilingenjör men jag har många kollegor som har lägre utbildning och tjänar samma som jag.
    Idag sitter jag i ett uppdrag där jag främst använder Visual Studio .Net samt SQL Server.
    Sen har jag arbetskamrater som jobbar statligt men kan ungefär samma som jag och är duktiga men tjänar under 30' efter fem år men då har dom betydligt slappare jobb, typ jobba 9-16 med långlunch, utan några direkta krav. Som konsult har man lite mer press på sig liksom och därmed lite mer betalt. Där kan man ju välja själv vad man värdesätter mest.

Sen går ju IT-branschen upp och ner. Jag hade tur som kom ut 1998 för 2000 efter IT-bubblan brustit var det väldigt mörkt och många arbetslösa och uppsagda. Förhoppningsvis är det lite stabilare nu men när det blir lågkonjunktur kommer såklart även IT drabbas.

• Anonym (studera)

Okay. Det finns ju möjligheter iaf! hehe..
    Jag får se hur jag gör med allt.. har ju inte ens kommit in någonstans haha.. Sen vill jag liksom inte sätta mej med en utbildning och skulder utan att veta att jag kommer få ut nåt av det.. kanske inte ens vill jobba inom det.. har ju bara hållt på som hobby liksom..

• Kathy1

jag tackade nej till utbildningen och ska hoppa på den nästa höst, då barnen är lite äldre, Hoppas på att komma in på KY utbildningen då istället...

Svar på tråden Lön systemutvecklare?