• MammanMarie

Potatisgratäng-lyckas aldrig!!

Kan ni ge mig ett gott recept på en god poatisgratäng. Självklart med grädde. O hur lyckas man sen? Mina blir alltid hårda o torra eller mjuka o vattniga...

• Svar på tråden Potatisgratäng-lyckas aldrig!!
  • getingmidja

60/40 av mjölk/grädde, så brukar det bli riktigt mumsigt.
    Ska man väl göra gratäng ska man skippa lättprodukterna, annars kan man lika gärna vara utan.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Luddvar

Potatis då så klart. Först ett lager som täcker botten. Sen brukar jag vräka i ost... Det är SÅ gott. Sen tar du ca 3 dl grädde och fyller på med mjölk. Jag tar alltid en massa rinnande ha ha. Halva formen ska fyllas. Det gräddar ihop sig i ugnen sen ändå. Mina blir aldrig torra.

• 3barnsmor35

Här kommer receptet på familjen Hanssons husgratäng. God, energirik – och krämig.

Det här behöver du
    1 kg potatis, helst en mjölig sort
    3 dl riven lagrad ost
    3 dl vispgrädde
    2 vitlöksklyftor
    salt
    peppar

Så här gör du
    1. Värm ugnen till 225 grader.
    2. Skala och skär potatisen i halvcentimetertjocka skivor. Hellre tjockare än tunnare.
    3. Häll upp grädden i en skål och pressa i vitlöksklyftorna. Salta och peppra i grädden och lägg i den rivna osten. Rör om.
    4. Ta fram en ugnssäker skål eller en form. Ju vidare skål/form desto fortare blir gratängen klar men den blir liksom mumsigare om det är flera lager potatis.
    5. Skvätt lite av gräddblandningen i botten och lägg sedan ett lager potatis. Skvätt över lite till av gräddblandningen och fortsätt "varva" skivad potatis och gräddblandning men se till att du har en rejält med ost kvar att hälla på toppen när potatisen är slut.
    6. Grädda i ugnen i 50 minuter. Men tiden varierar alltså med formens fason. Kolla då och då så att ostytan inte bränns. Dra i så fall ner värmen till 175 grader och täck med aluminiumfolie.

Taget från http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,1061343,00.html

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Elsie76

Har inga direkta mått men min mans "hemlighet" är att han har den inne i ugnen väldigt länge, på ganska svag värme. Så den värms långsamt.
    Man kan ta ut den på halvtid och fylla på med mer grädde eller mjölk också.
    Och det går inte att använda vilken potatis som helst, kolla på affären vilken som lämpar sig för gratäng.

• Sagasmamma

MINA blir perfekta knepet är att koka potatisen innan ( i skivor) koka i mjölk och grädde
    . ....så den bli lagom mjuk ..sen in i ungen sista kvarten

good luck ....

• Nie

Jag brukar göra en rätt liten gratäng med följande:
    8-10 potatisar
    3dl grädde
    3 klyftor vitlök
    Lite salt
    Lite peppar
    Riven ost

Den brukar stå inne i ugnen i 45-70 minuter beroende på hur tjocka skivor potatis det är. Jag misslyckas aldrig.

• tinis77

Skivar potatisen och kokar den i mjölk och grädde + kryddor ( salt, muskot, vitlök, cayenne). När potatisen är halvfärdig häller jag upp den i en form och gräddar klart i ugn, 150 grader. Använder mjölig potetis, king edward, blir godast. Får alltid massa beröm för min gratäng..

• MammanMarie

Bara skryt alla ni: "jag misslyckas aldrig"

Tack för all hjälp, ska ge mig på det i morgon. *håller tummarna*

Kom på nu att mamma oxå brukar koka potatien i mjölk innan för att bli av med stärkelsen.

• Sagasmamma
    MammanMarie skrev 2007-05-22 21:21:02 följande:
    Bara skryt alla ni: "jag misslyckas aldrig" Tack för all hjälp, ska ge mig på det i morgon. *håller tummarna*Kom på nu att mamma oxå brukar koka potatien i mjölk innan för att bli av med stärkelsen.
    det e dessvärre sant..JAG E GRYM på potatisgratäng
    koka innan är det bästa sättet ..!då kan man inte misslyckas....
Svar på tråden Potatisgratäng-lyckas aldrig!!