• MammanMarie

Potatisgratäng-lyckas aldrig!!

Kan ni ge mig ett gott recept på en god poatisgratäng. Självklart med grädde. O hur lyckas man sen? Mina blir alltid hårda o torra eller mjuka o vattniga...

• Svar på tråden Potatisgratäng-lyckas aldrig!!
  • Sagasmamma

Glömde ju .....strö över riven ost ..... gott!!!
    sista 5 min ha på grill . ...så blir det bubblig och fin

• carola1977

Jag gör som Elisie76:s man och har gratängen inne länge på låg värme. Först på högre temperatur (kanske 200) tills den fått färg och sedan sänker jag till 125-150 och så får den stå inne totalt en dryg timme säkert. Får alltid beröm för mina gratänger . Använder ibland mellangrädde (ist f matlagnings), då blir den krämigare.

• MammanMarie

Du kanske kan komma hit o fixa den til mig då? Ska vara färdig till kl 18 då gästerna kommer. I morgon alltså...

• rudd

gör mycket redning eller grädde i en kastrull, smula i en grönsaksuljongtäring, vitlök och salt och peppar samt ost, låt puttra en stund så smakerna blandar sig bra.
    Häl i potatisskivorna (mjöliga potatisar)i redningen och rör om, och sedan häll över allt i en ungsform (se till att redningen täcker översta lagret med potatis)och låt stå i ugn minst 1 timme på 180 grader i mitten av ugnen.

Detdär med att varva potatisen i lager har jag aldrig förstått mig på! blir likadant resultat med "blanda"metoden, bara mer jobb att lägga potatisen fint.

• Tinkerbelle

Stämmer INTE att man måste skippa lightprodukter. Jag gör en som lika god med grädde som med matlagningsgrädde. Kenpet är att skiva potatisen ca 1 cm och koka den halvmjuk i 50-50 mjöl o valfri grädde, tillsammans med salt, peppar, 2 hackade vitlöksklyftor och en hel lök (som tas ur när man kokat). 1 liter vätska till 1 kg potatis är en bra måttstock. Sen ner i en form och in i 250 grader ca 20 min. Ta ut, täck med folie och ställ gratängen att vila i 20-30 min. Det är vilan som gör den krämig!!!

Kan inte misslyckas. Och ohhhhh så gott!!!

• MammanMarie

Nu vet jag ju inte vilket recept jag ska välja...
    Hur mkt potatis tror ni jag behöver om jag ska göra en braspanna?

• Jojjo 77

Jag brukar alltid koka potatisen och mjölk/grädde i ca. 10 min innan jag lägger det i en form och skickar in det i ugnen. Prova det, det blir jätte bra!!

• Mojo79

jag gjorde en supergod potatisgratäng igår och jag gjorde den på matlagninsgsgrädde (7%), blev mkt krämig och god.

www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=466&tlfo=0

satt å valde mellan de hade å insåg att denna verkade bäst och den va verkligen supergod =D

• Jazzyy

Tiinis77 o Jojjo är inne på rätt väg.

Potatisen innehåller stärkelse. Kokar man den skivade potatisen i ca 5-7 min i vatten så försvinner stärkelsen. Det är den som kan göra att gratängen blir vattnig. Sen är det bara att blanda grädde, vitlök och andra kryddor (vad man nu vill ha). Har man mycket grädde så kan man behöva ha den i ugnen längre tid. Vänta då med osten ett tag. Lägg på den senare.

Lycka till
    Jaz

• lata kocken Johanna

jag misslyckas ALDRIG sen jag började koka den som vi gör på restaurang även hemma

mjölig potatis + mjölk i massor + lite matlagnings grädde + lök/purjo
    åsså kokar jag den i gryta tills den är klar och sen upp i form och köra i ugnen

magrare än nästan alla andra och mycket krämigare
    har aldrig ätit så god gratäng hemma hos ngn ens om de är gjorda på bara grädde

• jarovean

Har ett KANON recept som jag fått av en kock.

Potatisen ska vara i TUNNA skivor.
    MYCKET salt ( mer än man tror)
    Grädde o mjölk blandat ( ca 50/50 )
    Mycket vitlök

Koka upp gräddmjölken med salt o vitlök
    Häll i potatis som ska vara täckt av gräddmjölk
    Koka i 10 min
    Smaka av, det ska smaka lite för salt och vara "för mycket" gräddmjölk när man ställer in det i ugnen.

In i ugnen under folie på 130 grader i 3 Timmar!!!

Det blir så sjukt gott. Såååå krämigt!!

• lata kocken Johanna

och stärkelsen gör inte gratängen vattnig, stärkelse är en redning och gör den krämig!
    (jfr: maizena- stärkelsemjöl från majs, redning ger en krämig konsistens, potatismjöl- ren stärkelse från potatis, en redning som används i allt som inte ska kokas för länge)

blötlägger eller kokar man potatisskivorna i vatten och använder fast potatis så får man näst intill garanterat en vattnig gratäng

• annca

Gör en väldigt enkel som alltid blir god.

Blandar fast och mjölig potatis, tunnt skivad (Kör oftast i matberedaren med grova skivan)
    Likadant med en stoooor gul lök.
    Varvar i smord ugnsform, oftast en stor pajform.
    Blanda matlagningsgrädde, rejält med grovmalen svartpeppar, ganska mycket salt och minst tre pressade vitlöksklyftor. Häller blandningen över potatisen och sjuts in i ugnen, 200 grader, ca 50 min.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • MammanMarie

Åhh...ni gör det ju bara svårare för mig... Vilken av alla ska jag köra på? Men ska koka potatisen innan i grädde o mjölk. Så långt är det bestämt. Ingen som har ett hmm om hur mkt potatis det går till en braspanna?

• vanilla

Vet inte hur stor en braspanna är? Mitt recept är lagom till en form som är ca 15 * 20 cm. Det är bara att räkna!

Jag slänger med det oxå bara för att förvirra lite :)

Till fyra personer
    10-12 potatisar
    200g vitlöksost (färskost, tex creme bonjour)
    4 dl grädde (mellan eller visp)
    2 dl hackade färska kryddörter
    salt, peppar

Skiva potatisen tunt, varva potatis, kryddgrönt, salt och peppar i en form. Mikra osten tills den blir mjuk, blanda med grädden och häll på hälften av blandningen på potatisen. Täck formen med aluminiumfolie och grädda i ugn, 225 grader i 25 minuter.
    Ta ut formen, ta av aluminiumfolien och häll på resten av ost-gräddblandningen. Grädda färdigt (tills den blir gyllene, tar ca 35 minuter till)

Detta blir jättegott, får heller inga klagomål på vattnig eller torr gratäng. Skulle det se torrt ut, häll på lite mer grädde. Personligen tror jag att det är löken som gör gratängen vattnig.
    Lycka till :)

• vanilla

Glömde ju, kryddörterna ska vara dill och persilja (går bra med fryst också) Koka inte potatisen innan.

Svar på tråden Potatisgratäng-lyckas aldrig!!