• suten

Säger inte da-da, na-na...

Min son är nu 7,5 månad. Jag är lite orolig eftersom han inte börjat jollra med konsonanter än såsom na-na, da-da, pa-pa... Han gör väldigt mycket andra ljud men bara med vokaler. I alla böcker står det att bebisar börjar med konsonant-ljud runt 6 månader. Tror ni detta är någonting att oroa sig för eller är det någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Säger inte da-da, na-na...
  • millan1977

Min son som är 7 månader jollrar inte heller så ännu... Tror inte att det är något konstigt eller ovanligt, alla är ju så olika! Jag är i alla fall inte orolig - ännu!

• Anna m Hampus och liten i magen

Jag tror inte att det är nåt att oroa sig för, det kommer! förr el senare, jag vet precis hur det är det där med att läsa i böcker o man vill att ens barn ska vara "normalt", alltså att h*n ska göra allt i tid om du förstår hur jag menar.

Jag är helt övertygad om att det kommer!

Kram Anna

• ELJ79

Min son är 9 mån och jollrar inte heller. Har en massa ljud för sig bara men BVC tycker inte alls det är konstigt så nu har jag förlikat mig med det,tror jag. Alla barn är ju olika.

• Slumraren

Vår dotter är åtta månader och här hörs inte heller några konsonant-vokal-konsonant-ramsor. Jag är inte orolig, hon håller helt klart på och upptäcker sina ljud och för ungefär en vecka sedan började hon med BÄH och sånt, d.v.s. inte en ramsa, men konsonant i kombination med vokal.

• Smurfen

Vår son är nu 10 månader å för nån vecka sen så sa han inte mycket kanske något ljud här å något där, men nu babblar han som 17 så det är nog inget att vara orolig för :)

• Snuttan83

Min son har precis börjat med det och han är 9 månader nu...Så ta det lugnt...Det kommer!

• suten

Tack för era svar! Känner mig lugnare nu...

• Viken79

Min dotter började också "sent", strax före 8 månader. Men redan nu när hon är 9 1/2 månad har hon massor med ljud för sig, och i morse härmade hon mig och sa "dudde" = kudde Många som hör henne "babbla" nu tror att hon blir tidig med talet.

• McIris

Barn är olika, vissa börjar med saker väldigt tidigt o vissa sent. Utgångspunkten för tidigt o sent är ett genomsnitt.

• Mallan76

Visst stämmer det att barn är olika, men det kan ändå vara värt att kolla upp hörseln på er son, om ni inte redan gjort det vill säga.

• McIris

De kollar ju hörseln vid födseln. Det har gått 1,5 månad sen han "borde" kunnat jollra konsonanter. Det finns barn som sitter vid 5 månader o vissa som knappt gör en ansats när de är 7-8 månader.

• gotland

Min son sa inte ett enda konsonantljud innan han var ca 9 månader men han pratade ändå flytande innan han var 2 år! Så det behöver alltså inte betyda att ditt barn blir sent med talet

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Tant Green

I alla böcker jag läste vid den tiden stod det att "upprepningsjollret" (da-da, ba-ba osv) brukar komma runt 8-10 månader. Du får börja läsa andra böcker helt enkelt

• Tant Green

Nä, förlåt 7-9 månader brukade det visst stå.

• suzolina

eller sluta läsa böcker...jag blev så sur när det visade sig att min son gjorde helt fel hela tiden :)

• Kattahossa

Ja, alla barn e ju olika. Inget att oroa sig för. Min älsta jollrade tidigt med både vokaler och konsonanter men min minsta sa knappt int eett ljud på hur länge som helst. Nu finns det dock inget stopp på henne! Så oroa dig inte, det kommer när det kommer - och kankse desto mer då !

• millan1977

Nu har min son börjat!!! Det "pratas" som bara sjutton dagarna igenom Bababababaaaaaa!

• suten

Nu har min också börjat!! Mycket da-da-da och ga-ga-ga. Låter så himla gulligt!

Svar på tråden Säger inte da-da, na-na...