• xxJessikaxx

När sätta ut pelargoner när man bor i zon 6?

Köpte ett antal i går som skall ut i lådor och i en stor zinkbalja. Köpte dem i söndags och förvarade dem ute på inglasade verandan men de såg lite lessna ut så jag tänkte att jag måste nog sätta dem i större krukor med lite fräsch jord så jag gjorde det och har haft dem ute på en bänk över natten. När jag lämnade Noel på dagis så pratade vi lite om väder och vind och då sa en dagisfröken att penseér går bra att sätta ut redan nu men annat skall man vänta till den 9/6 ungefär med att sätta ut. Måste kanske skynda mig då att ta in dem igen men jag hoppas ingen skada är skedd för denna natt? Det är väl bara om det är kallt som de kan dö och här har det åtminstone varit 5-6 + i natt...Någon som vet?

• Svar på tråden När sätta ut pelargoner när man bor i zon 6?
  • ebben

ja,då det är absolut fritt från kallgrader! då kan man ju ha de ute,men det är lite svårt att veta.Här har vi ibland nån minusgrad än......så jag sätter inget än.
    Väntar efter de där "järn nätterna" en del talar om som vad jag förstått är runt den 9/6.
    För än kan det bli nattkallt.
    penseer tål -10 grader så de kan man ha ute.
    Annat kan du så klart ha ute ,men ev,ta in om du tror det ska bli kallgrader eller täcka de med filtar.

• Jessica B

Jag har mina ute, men täcker med fiberväv när det blir kalla nätter. Kolla på termometern innan du går o lägger dig, är mitt tips, så hinner du täcka om det blir en kall natt.
    Annars kan man ju ta in krukor osv om det närmar sig minus, men jag tycker det är enklare med fiberväv..

• Twilight

Tänk på att det kan skilja många zoner bara i din trädgård... Så kolla upp det

♥A&J... Och mamma♥
  • vis69

jag har ställt ut mina nu, men tänker ta in dom på natten om det är frost risk!

• lottalott

Pelargoner går jättebra att ha ute nu men täck över med fiberduk, lakan eller något som täcker så lägger sig kylan uppepå.Tänk på att det är mycket bättre att vattna växterna på morgonen innan det blir varmt på dagen. Vattnar du på kvällen och det blir kallt så fryser dom lättare.

• xxJessikaxx

Tack för alla tips! Ja, jag tror jag väntar med att sätta ut dem i lådorna jag har men jag har även en stor zinkbalja som jag skall fylla med blommor och den är ju lättare att täcka över hoppas jag så den ska jag nog göra i ordning reda i kväll
    Hur är det förresten med jord, kan jag använda planteringsjord som vi köpt flera säckar av eller skall man ha blomjord till pelargoner?

Svar på tråden När sätta ut pelargoner när man bor i zon 6?