• cheber

Hälsovakten - rimligt?

Jag har i princip nått vikten jag vill ha. Dock undrar jag om Hälsovakten verkligen stämmer?

För att behålla 66 kg ska jag äta 1770 kcal.
    Jag tänkte då avrunda uppåt/nedåt.

1700 kcal kommern enligt Hälsovakten i princip leda till att jag minskar vikt hela tiden. (56 kg efter 104 veckor)

1800 kcal kommer leda till att jag går upp igen. (70,1 kg efter 104 veckor)

Kan verkligen mindre än 100 kcal göra så stor skillnad under lång tid?

• Svar på tråden Hälsovakten - rimligt?
  • vanilla

Det vet jag inte, men du kan väl avrunda uppåt/nedåt över en flerdagarsperiod, räkna ut hur många kalorier du ska äta i veckan och försök hålla det istället. Blir ju knepigt att kanske fylla på med 30 kalorier en dag.

• vanilla

På så vis kan du ju dessutom "spara" kalorier till helgen om du vill göra något särskilt då, ta ett extra glas vin tex.

• MammaMu rockar

jag har reagerat på samma sak när det gäller hälsovakten. verkar lite skumt att så lite kalorier ska göra så stor skillnad i det långa loppet, men det kanske stämmer.

• IsaCMoJs

tyvärr så är det nog så, lika mycket som att en points (viktväktarna) mer eller mindre kan göra skillnad, för om man gör detta varje dag så blir det ju för mycket under en hel vecka!!

• MammaMu rockar

joo, det är ju det som är skrämmande, helt plötsligt blir den där enda chokladbiten viktig!

Svar på tråden Hälsovakten - rimligt?