• Miss Cee

Plötsliga tics i 7-9års åldern?

En bekants dotter har rätt plötsligt fått nån form av tics som hon inte haft innan. HOn harklar sig rätt ofta, och högt, utan att hon tänker på det. Det har pågått i någon månad nu.

Inget har hänt, inga dramatiska problem i familjen, inga problem alls faktiskt. Och tjejen själv är inte glad för den uppmärksamhet hon får vill hon INTE ha, hon skäms.

Jag har för mig att jag själv hade en del sådna lustiga saker för mig i lågstadiet, att det var rätt vanligt att barn hänger upp sig på något ord, stammar en period eller liknande, att många barn gör det och att de flesta lägger av av sig själva.

Men har jag fel?

Har ingen koll på utvecklingen i den åldern..

• Svar på tråden Plötsliga tics i 7-9års åldern?
  • Snowgirl

Vad är det som säger att något måste har hänt? Förstår det inte!
    En del får sina tics i den åldern, och det är inga lustigheter som man får för sig direkt, utan något man inte kan rå för, och som man får ha för resten av livet sedan, i olika omfattning.
    Finns en del trådar här inne på FL om just Tourettes och tics, läs lite där så får du reda på lite mer fakta.

• VildaMatilda

Jo, det är nog vanligt i den åldern att man har lite konstiga grejer för sig. Det är nog inget att oroa sig för. Touretts syndrom börjar ofta med tics i 7-8 års åldern men det är ju en ganska ovanlig diagnos och oftast ärftlig.

• Miss Cee

Tack så mycket, då var det som jag trodde, alltså inget farligt :)

• februaribebis07

Tourettes syndrom debuterar oftast vid den åldern fast det är ovanligt skulle jag kolla upp det...

• Jenny70

& jag har en 12-åring som oxå börjat harkla sig...hela, hela tiden. Småhostar. Jag håller på att bli helt TOKIG på henne!! Jättestörigt när man sitter & kollar TV tex. Hela, hela tiden!

Blir helt nervös när jag läser att Tourettes börjar med just tics...

• Snowgirl

Tourettes är inte alls ovanligt, bara det att många kanske inte märks, eftersom det finns måånga lindriga fall, där inte ens det är satt någon diagnos.

• happy bunny

Det kan ju helt enkelt bara vara en ovana som sitter i.
    Min son hade konstigheter för sig med armarna. Han slängde med armarna rakt fram, en gång med vardera arm. Höll på någon månad men nu har han slutat helt med det.

• Tjofsen

Min styvdotter har harklat sig i tre år!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu har hon dessutom börjat dunka armbågarna flera gånger när hon äter. Hon går inte normalt utan måste skutta eller göra konstiga saker ......inte jämna steg. Men jag kan tänka mig att det är rena "fixa idéer" som går över. Antagligen är hon stressad över något och det hjälper henne att lugna ner sig. Vet inte.

• R Mutt

Min 6-åring har haft det i flera omgångar...nu senast var det något vickande med handen han grejjade med omedvetet i en månad eller så. Har öäven varit harklingar. Det har gått över av sig själv!

• MaNiMi

har ett barn med tourette, ska mer än ett tics till för att det ska vara något sånt..lika så är det lite annat med som bör stämma för den diagnosen..
    De flesta människor har någon gång i livet ett eller fler tics under en period eller vid speciella tillfällen
    så tror inte du behöver oroa dig ts.

• Snowgirl

MiNiMa

Vad mer än tics ska man ha för att det ska vara Tourettessyndrom menar du?

Svar på tråden Plötsliga tics i 7-9års åldern?