• hejentjej

är fiskpinnar och mos nyttig snabbmat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 20:46:14:
    om man gör dom själv?
    vad är de som inte är bra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 20:52:25:
    alltså jag har alltid grönsaker till

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 20:53:57:
    nån gång e de väll okej att äta snabbmat när man jobbar heltid, har hus och trädgård och massa att göra...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 20:54:03:
    eller?

• Svar på tråden är fiskpinnar och mos nyttig snabbmat?
  • Eeska

Om du gör fiskpinnar själv enbart paneringen som suger åt sig fett men det finns alternativ. Bättre med hela filéer än färdiga hoptryckta pinnar. Mos för lite motstånd för magen att arbeta med pluss att potatis höjer blodsocker mer än till exempel fulljornsprodukter: ris, bulgur. Men allt relativt. Bättre än korv och pommes!

• Lyxmorsan

Nej. För fet och för fiberfattigt.
    Grönt/frukt fattas helt. Ha istället opanerat eller mjölpanerat fisk, mos på riktiga potatis och så rikligt med färska och kokta grönsaker till.

/\*Predikaren3*/\
  • moondaisy

Jag tycker det är bra mat!
    Vi har iofs aldrig köpta fiskpinnar, men hemgjorda av ett "skivat" fiskblock blir jättegott! Panerade eller inte, spelar inte så stor roll, bara de är stekta i SMÖR!
    Hemgjort mos är oxå bra, brukar blanda i spenat o örter - mums!
    Man kan inte ha fullkorn av allt! Helt hysteriskt just nu, tycker jag!!

• Pirum

Det är jättebra mat om man gör fiskpinnar och mos själv och äter grönsaker till. Visst suger paneringen åt sig fett men man äter ju inte stekt mat varje dag.

Angående potatis och GI så höjer en portion potatis blodsockret ungefär lika mycket som en portion pasta då det finns fler tillgängliga kolhydrater i pasta än potatis. Det betyder alltså att man behöver äta mer potatis än pasta för att få samma höjning av blodsockret av de två livsmedlen.

• lilaki

Gör du fiskpinnarna och moset själv så tycker jag det är bra mat. Håller dock med om att du ska steka dem i smör, alltså inte margarin. Godare dessutom.
    Komplettera med lite som magen får jobba med typ strimlad vitkål eller morot så är det utmärkt!

• lilaki

apropå tilläggskommentaren om att äta snabbmat, det är klart man måste få fuska ibland.

Det händer att vi äter färdiga fiskpinnar här hemma, men då väljer jag att koka potatisen istället för att göra mos och så brukar jag göra spenatstuvning till. Då tycker jag att det känns helt ok måltid och sonen ääääälskar spenatstuvning!

Det tar ju inte längre tid i egentligen att koka potatis än att steka fiskpinnarna och stuvningen tar bara någon minut.

• luzorsus

man kan ju panera fisken med linfrön....gör moset själv....gott och jag ser det inte som helt onyttigt, potatis är bra, om man inte är gi eller atkinsslav............pulvermos är ju äckligare men går ju såååå snabbt!

• Åke Vilse

Jag köper de fettsnålaste fiskpinanrna och sedan kör jag dem på bakplåtspapper eller på grillgallret i ugen utan att tillsätta något fett.
    Mos gör jag själv och väljer då själv hur mycket margarin jag vill ha i.
    Brukar köra med lite rivna morötter och grön ärtor till.

Mycket fettsnålare och nyttigera än mycket annan mat....

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
Svar på tråden är fiskpinnar och mos nyttig snabbmat?