• Babalu

Du som trivs på ditt jobb!

Vad är det som gör att du trivs?

Är det första jobbet du har i ditt yrke eller har du provat flera arbetsplatser och "hittat rätt" först nu? Är det första typen av jobb du har eller har du provat andra sorters jobb och inte trivts? Vad är fördelarna med just ditt jobb? Hur kom du på att du skulle jobba med just det?

& framförallt: Vad jobbar du med!?

Dela gärna med er om erfarenheter och tips! Tycker det är extra spännande att läsa om småbarnsföräldrar som fortfarande tycker det är kul och inspirerande att gå till jobbet.

• Svar på tråden Du som trivs på ditt jobb!
  • Anneli Loke

Jag har väl för det mesta jobbat inom Hotell & Restaurang (utbildad kock) Nu jobbar man på krogen, serverar sprit till fulla människor Hahaa!

Det ÄR ett roligt jobb, tycker alltid det är kul att gå dit, jag arbetar bara kvällar på helgerna & alltid ledig annars, ngt 7-4 jobb hade absolut inte passat alls,
    Nu när jag har barn, är det ännu bättre, för jag kan fortfarande vara hemma hela veckorna med honom & han går bara på dagis 10timmar/vecka, när jag sover

Sen så trivs jag ju själklart med mina arbetskamrater, jobbat med samma gäng sedan många år, jag har underbara chefer & tjänar BRA & klarar mig utmärkt med att inte jobba jämt, för att klara mig som ensamstående

Visst tänker man ibland på att börja plugga, men inte av anledningen till att få högre lön & 8-5 jobb!!

• Babalu

Vad kul att höra om någon som har obekväma arbetstider och ensamstående och ändå är så nöjd med sitt jobb!!

Tror kollegor och chefer gör mycket för stämningen, med ett sånt jobb ska du definitivt inte börja plugga

• Ellah

Jobbar in administration på ett stort företag, och har huvudansvaret för vissa områden/produkter.

Trivs utomordentligt bra med själva arbetet - har utmanande, varierande arbetsuppgifter, bestämmer själv när, hur, om och vad jag ska göra (jag kan sitta och surfa en hel dag om jag känner för det, och jobba häcken av mig nästa), mycket frihet under ansvar vad det gäller allt i från arbetsuppgifter, tider osv.

Jag har jobbat inom administration innan med, men detta känns verkligen som något som jag kan tänka mig att hålla på med länge, länge eftersom det är så varierande och man blir aldrig "mätt" här, det är utmanande och företaget är mycket för att utveckla och få sin personal att klättra vidare vilket tilltalar mig. Älskar verkligen mitt jobb, och det är första gången jag verkligen känner att jag mår riktigt bra och vill vara här när jag går innanför portarna på morgonen.

Jobbar kontorstid men har "förtroendetid" så jag kan komma och gå lite som jag vill, jag ska helt enkelt få gjort det jag ska och det gör jag hur jag vill. Man har mycket att säga till om här, arbetskamraterna på de olika områdena är väldigt integrerade, över huvudtaget är det en väldigt skön, varm stämning här.

• Babalu

Oj, nog visste jag att det åtminstone fanns 1 till som var nöjd med sitt jobb här

Varierande arbetsuppgifter och trevliga kollegor. Känna sig uppskattad... jo, det låter ju trevligt

• Eisa

Träffar många människor, roliga arbetsuppgifter.

Är det första jobbet du har i ditt yrke eller har du provat flera arbetsplatser och "hittat rätt" först nu?
    Första.

Är det första typen av jobb du har eller har du provat andra sorters jobb och inte trivts?
    Första

Vad är fördelarna med just ditt jobb?
    Upplevelserikt.

Hur kom du på att du skulle jobba med just det?
    Har alltid velat det, varit intresserad av området.

Ssk.

• Majsan70

Jag trivs bra på mitt jobb. Jobbar numer som montör på Volvos nattskift. Innan jobbade jag som uska o bsk och jag har provat en hel del andra arbeten.

Anledningen till att jag trivs så bra på mitt jobb är nog för att jag har så vansinnigt bra arbetskamrater. Varje natt är det nya hyss på gång och det är svårt att gå o sura där. *S*

Anledningen till att jag sökte dit var främst lönen, men sen kommer goa jobbarkompisar som en stor bonus. Att de sen startade nattskift var ytterligare ett skäl till att trivas mer på jobbet.

Jag kan inte säga att jag inte trivdes på mina andra arbetsplatser, men på detta jobbet är varje natt något positivt även när man är lite låg o kanske helst vill ligga hemma i sängen.

• Taggtroden

Jag trivs jättebra på mitt jobb! Det är inte något jag är fördigutbildad i, och jag är bara timmis! Jag jobbar som barngruppeledare inom Svenska Kyrkan och har även konfirmander till viss del. Jag håller på att utbilda mig till församlingspedagog och hoppas sen på ett fast arbete.
    Jag har jobbat på sjukhem som sommarvikarie och på en ICA - butik innan. Men det är mitt första jobb med barn.
    Jag tycker att det är ett spännande jobb, jag drar mig aldrig för att gå dit, och jag har underbara arbetskamrater! Både de två tjejerna (min bästa vän och min syster) som har grupperna med mig, men även prästen och församlingspedagogerna som sköter inköp och hjälper oss med planering mm är jättebra!
    Jag gillar att jobba med barn, och det är ett bra extrajobb när man pluggar heltid samtidigt.
    Men anledningen till att jag fick jobbet var för att en av pedagoerna frågade mig om jag ville börja jobba extra med några grupper. Jag är sedan många år aktiv inom Svenska Kyrkan och hon trodde att jag behövde ett extrajobb!

• Babalu

Vad kul att kunna jobba med sin syster utan att det blir "för mycket". Risk för mycket jobb-prat på fritiden kan jag tänka mig!

• utlandsmamma

Här har du en till som gillar sitt jobb.

Jobbar som arkitekt i London sedan 1997 och mitt arbete är otroligt varierande och lärorikt. Är nu mamma med tre barn hemma den minsta är 4 månader och jag är redan tillbaka till jobbet på halvtid.

Mina arbetsuppgifter är otroligt olika från dag till dag. Från att färglägga ritningar till att vara på en byggarbetsplats. Det jag framförallt gillar med mitt arbete är att jag lär mig nya saker varje dag och att det inte finns något stopp på information och kunskap.

Har alltid velat ha ett utvecklande arbete med mycket person kontakt. Trivs även att arbeta utomlands, här är det mycket lättare att få ett bra arbete utan att vara högutbildad. Man kan lära sig ett yrke här den "gamla" vägen där man börjar från botten och arbetar sig upp.

Tyvärr innebär ju mitt yrke många års utbildning, fast det är verkligen värt det. Jag går till jobbet med ett stort leende varenda dag.

anna

• Babalu

Har alltid fått för mig att det är svårt att få jobb som arkitekt. Lite som konstnär, att även om man utbildar sig så måste man ha mycket fallenhet och tur för att sen verkligen få jobb i branschen. Fast det kanske är helt fel? Utbildningen är på 4.5 år eller? Om jag varit lite "modigare" hade jag nog läst till arkitekt, men så blev det inte... lite synd. Framförallt när man hör hur bra du trivs

• Peda
    Arbetskamraterna,kunderna,utmaningen man får varje dag och blir inspererad och motivarad.

Är det första jobbet du har i ditt yrke eller har du provat flera arbetsplatser och "hittat rätt" först nu?
    Ja det är första ytket jag provar och hoppas det sissta Vill inte hålla på med nåt annat. Har arbetat 4 år på frösta stället,6 månader på andra och har nu vart 2 månader på tredje och där hoppas jag att jag kommer stanna då det känns som "mitt ställe"

Är det första typen av jobb du har eller har du provat andra sorters jobb och inte trivts?
    Man kan säga att det är andra..gick omvårdnads först men kändes inte som jag passade in.. älskar att jobba med människor men inte på det viset. Alldelens för negativt för mej.

oj..allt Ständig utvekling är nog det bästa... man är aldrig lessen då man går eller kommer till jobbet.. ombytligt också.. blir inte enformigt.

Har alltid vart intresserad. Sedan jag var liten har jag trixat med alla mina vänner och min familj.

Frisör
  • utlandsmamma

babalu

vet inte om det är svårt att få jobb som arkitekt i Sverige, men här i London kryllar det av jobb.

Aldrig försent att börja och läsa o)

Jobbar du med något som du gillar`?

• Babalu

Brojer, just nu är jag föräldraledig, och har varit så rätt länge... det gör att man börjar fundera på jobb och trivsel & hurvida man egentligen hamnat "rätt". Det är ett "bra" jobb jag har... men jag trivs inte riktigt ändå. (arbetar som utvecklingsingenjör)

• utlandsmamma

babalu

Ja det där med val av yrke är inte alls lätt och jag trot att det har jättemycket att göra med vilka arbetskamrater man har. Man spenderar ju mera tid med dem än med sin egen familj (nu jobbar jag ju med min man så vi ses 24 timmar om dygnet).

Är inte så insatt i din arbetstitel? vad innebär dina arbetsuppgifter?

kram
    anna

• Amandamamman

Jag arbetar som lärare, just nu i en 1-3:an

Eleverna och att få dem att upptäcka och tänka i nya banor. NÄr de ser samband.

Har bara jobbat på den här skolan.

Jobbde inom äldreomsorgen en sommar och det var INTE kul.

Eleverna, att kunna göra vissa delar av arbetet hemma och självklart sommarloven

Har alltid velat jobba med barn på något vis, var först inne på förskollärare men efter en praovecka på en skola bestämde jag mig.

Svar på tråden Du som trivs på ditt jobb!