• FrökenNorkok

Morsdagsmiddag- vad bjuda på??

Vi ska bjuda svärmor och svärfar på mat på söndag, men jag vet inte riktigt vad vi ska ha för mat. Inte fisk! Nån som har något gott och lätt recept??

• Svar på tråden Morsdagsmiddag- vad bjuda på??
  • angeleye82

någon paj kanske med sallad?

• FrökenNorkok

Mina pajer blir aldrig bra.. Lyckas inte med själva pajdegen. Fler förslag??

• Rosana

Örtfylld kyckling i ugn med klyftpotatis och kanske späda vårprimörer till? Jamie Oliver har ett supergott recept som är lättlagat.Hojta till om du vill ha det.

• Mollan

Jag ska baka pizzor och bjuda sparris-sallad till. Öl att dricka. Mintchokladmousse (arla.se) till dessert.

• Smurfelina

Jag brukar göra lövbiff med färskost fyllning.

Till fyra personer köper du

2 små burkar med vitlökfärskost,
    1 röd paprika
    8 lövbiffs skivor,
    1 matlagningsgrädde.

Hacka paprikan och blanda med färskosten, bred ut på varje lövbiffsskiva, rulla ihop fäst med en tandpetare och stek på lagom värme i stekpannan. När dom är färdigstekta häller jag på matlagningsgrädden i stekpannan och låter det puttra ihop alltsammans. Man kan ju alltid krydda lite extra. Sen serverar jag det med klyftpotatis och en grönsallad. Funkar varje gång.

Sen brukar jag göra min kyckling med dionäs senap

4 kyckling file bitar
    1 matlagnings grädde
    3 msk dionäs senap

Skär kycklingen i bitar, stek dom i pannan, häll på grädden och i med senapen. Låt det puttra ett tag. Sen serverar du det med tagliatelle och sallad..

Ja lite tips från mig

• FrökenNorkok

Oj vad jag blir hungrig! Hittade ett recept på en pastasås med fläskifle så det får det bli. Men jag ska prova era recept nästa vecka =) Så kul med lite variation på middagen.

• Lilllan

SUPER god och väldigt lätt ..

Kall räkpaj

Räkpaj
    Pajskalet:
    150 g margarin
    3 dl mjöl
    1 msk kallt vatten
    Gräddas i 20min i 200* C.
    Låt skalet kallna

Fyllningen:
    500 g skalade räkor
    1 dl majonäs
    1 dl grädde vispad
    1 liten röd lök finhackad
    10 cm hackad färsk gurkaev.
    ½ ABBAS Caviar Ishavsrom
    2 hårdkokta hackade ägg
    ½ dl finklippt dill
    salt/peppar

Rör ihop fyllningen och servera i pajskalet kallt.

Svar på tråden Morsdagsmiddag- vad bjuda på??