• zara82

Röda prickar/utslag av tredagarsfeber?

Min lilla dotter på 9 månader fick feber i lör o igår så gick febern ner till 37.2-37.8. hade diarreer åxo sen i sön.

men nu idag så har hon fått röda prickar/utslag på både mage,rygg,hals ,pannan.

har läst om tredagarsfeber, o hon hade febern i tre dygn o inte några andra besvär så det passar ju in.

men kan de bli prickiga av det? det står mer att det ska bli ett blekrött märke. eller kan det se olika ut??

någon som vet??

• Svar på tråden Röda prickar/utslag av tredagarsfeber?
  • Jossisen

Min dotter blev som flammig på mage och rygg. Inga upphöjda prickar utan mer rött i skinnet. Det kliade inte och gick bort efter två dagar.

• Linnea och Mamma

Min dotter hade det i påskas.
    Blev helt småprickig över hela magen och ryggen, inte direkt nån annanstans men just magen. Små små prickar. När febern försvann så tog det ungefär ett dygn tills prickarna försvann.

Men det är ju så att dom har hög feber i tre dagar, sen åker den ner rätt mycket och dom får prickar. Så det är nog det. Men om dom inte försvunnit inom ett par dygn så vänd dig till BVC så hjälper dom nog dig.

BF idag men ingen verkar vilja komma ut *ler*
  • Thaleia1

Min dotter hade det i januari och hon blev helt prickig. Så länge prickarna finns kvar kan dock barnet eventuellt smitta (man vet inte riktigt hur/när smittan sker) så man skall hålla det hemma även om allmäntillståndet är bra.

• domjer

Hehe... det går vattkoppor för fullt i Sthlm nu, kan det inte vara det?

• Annione

Min tös hade det förra v och hade sen prickar. I en bok stod att de kan bli rödflammiga så jag funderade lite, men tänkte att prickarna kanske flyter ihop till flammor på en del. Hon hade prickar i tre dagar efter febern. Idag på BVC frågade jag om det och de sa att det blir prickar och precis som jag tänkt är det så att det kan bli så många så barnet blir flammigt. Prickarna kan sitta kvar några dagar. Om de inte verkar klia eller irritera så behöver man inte kontakta BVC på en v.

• zara82

nej nej nej,inga vattkopper!! det min dotter har är blekröda småprickar. inga blaffor..
    o jag bor i götet,heheh!!

• ejja81

efter 7 dagar hög feber fick min dotter lite prickar,,smörj bara så dom kliar mindre

• Pufflan

Min son (10 månader) hade nyligen feber ett par dagar och sen när febern försvann kom det klarröda, kanppnålsstora prickar i omgångar över kroppen - först hela huvudet och på svanken/ryggen, dagen efter hela bröstet och magen..
    Såg riktigt hemskt ut, fast han verkade inte känna av dem (typ som att de kliade eller nåt).

Jag trodde att det var nån sån där barnsjukdom så jag ringde BVC och fick då veta att det är jättevanligt att små barn får feberutslag när febern/ infektionen går ur kroppen.

Så kanske att det "bara" är feberutslag?

/ Linda

• zara82

"pufflan"
    det du beskriver känns det verkligen som. så det är nog kanske bara vanliga feberutslag. just för att febern är borta,peppar peppar...

• Pufflan

Min son var lite hängig samtidigt som han hade prickarna, fast det är kanske inte så konstigt med tanke på att han hade haft feber i 2 dar och inte sovit så mycket - varken på nätterna eller dagarna, eller velat äta ordentligt..

Håller tummarna för att det är såna feberutslag!
    Om hon mår bättre och inte verkar störas av prickarna så..!

Svar på tråden Röda prickar/utslag av tredagarsfeber?