• HaltaLotta

Italien eller Kroatien?

Sitter o planerar för en resa nästa år, förmodligen nån gång mellan juni-september.

Vi va i Italien, Terracina,  förra året och jag blev helt superkär i landet! Vill gärna åka tillbaks men känner samtidigt att det hade varit kul att se nåt mer..... Kroatien verkar fint, och har ju en hel del influenser från Italien vad det gäller mat tex

Vart ska vi åka?
    Vi ska åka med en bebis o en 3 årinng, är inte sugna på nån "äventyrsresa" utan en vanlig sol- och bad semester, charterresa typ.....

♥ Lova -04 & Bebis i magen BF 070907 ♥
  • Svar på tråden Italien eller Kroatien?
  • Isens mamma

Åk till Kroatien! Mycket billigare än Italien men lika vackert och lika god mat!

• HumDis

Jag ogillade Kroatien starkt men gillar många ställen i Italien.

För det första var det inte mer än kanske 10% billigare. Människorna var ofta otrevliga och ville t ex ha ut en från resturangen fortast möjligt så att de kunde få nya gäster = mer pengar. Badstränderna var steniga och smutsiga, trots att vi var på ett par olika ställen var det likadant överallt. I affärerna fanns knappt något att köpa utan ett väldigt litet utbud av mat

/ HumDis
  • HaltaLotta

Himdis---> Det lät ju inget kul jue Vart i Kraotien var ni?

• Isens mamma

Jag var i Kroatien för tre år sedan och då var det väldigt mycket billigare än Italien (som vi var i samma år)men det kan säkert ha ändrats. Upplevde heller aldrig att de ville ha ut oss från restaurangerna.

Stränderna kanske inte är så barnvänliga men det finns ju hotell med pool.

• Pikku Enkeli

Montenegro om ligger söder om Kroatien är billigt och fint. Influerat av Italien vad gäller mat. Dock är det inte lika vackra byggnader som i Italien, men naturen är fin och vattnet underbart!

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • bubili

Kroatien är underbar(inte för att det är mitt hemland Så, om ni redan var i Italien, åk nu till Kroatien, tycker jag och prova något nytt...sedan kan ni bestämma er själva vad ni tyckte om landet

• Dvojcke

Tycker absolut att ni ska åka till Kroatien å bilda er en egen uppfattning om landet. Är själv från Slovenien (vilket oxå är jättevackert, dock inte vid havet) å brukar spendera minst 1 vecka i Kroatien varje sommar.  Till Kroatien åker man nog mest just för att sola å bada. Min uppfattning om landet är att det oftast är väldigt väldigt varmt, mycket turister å vackert hav. Är dock inte sådär jättebilligt. En nackdel tycker jag även är att det för det mesta krävs att man har en bil för att kunna ta sig någonstans. Kan dock rekommendera Pula, där finns gott om busstrafik till stränder och en relativt stor citykärna. Finns med andra ord skapligt mycket att se och göra. Kan ju vara kul åka till ett nytt land med tanke på att ni redan varit i Italien. Är det så att man inte gillar landet, så behöver man ju inte åka tillbaka någe mer.

• VIXIE

h där var det inte Ottisen: Vi var i Kroatien med tjejernas friidrotts grupp för några veckor sedan.Allt var jättefint,supertrevliga människor,stenig men jättevacker strand(kunde varit lite varmare men det var ju tidigt på säsongen)Lite billigare på allt än i Sverige(1 kg jordgubbar,supergoda 22 kr kg!!)Pizza 40 kr på restaurang. Vi var på en dagstur till Trieste i Italien och där var det inte billigt!Alla slet och drog och skulle sälja skit och skulle ha in en på restauranger,markanden var svindyr och hittade grejer för 3-400 kr som du kan hitta för en femtilapp i Ullared.
    Naturen var jättevacker i Kroatien (och Slovenien,vi åkte buss ner)och vi åker jättegärna dit fler gånger. Vi var i norra delen i Pula,finns säkert mer turistiga ställen men vi var ju där för att träna friidrott.
    Vixie

• VIXIE

Va konstigt det blev!! En rad har hoppat upp av misstag!!

• HaltaLotta

Kroatien låter lockande Ska kolla på Montenegro också..... går det charter dit??

• Pikku Enkeli
    HaltaLotta skrev 2007-05-28 11:46:05 följande:
    Kroatien låter lockande Ska kolla på Montenegro också..... går det charter dit??
    Ja det går charter till Montenegro, Apollo bland andra.
    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Romii

hej har hört att det är billigare att bara ta en flybiljett dit och söka boende på plats.. det ska vara mycket billigare???

• HaltaLotta
    Romii skrev 2007-05-28 18:08:44 följande:
    hej har hört att det är billigare att bara ta en flybiljett dit och söka boende på plats.. det ska vara mycket billigare???
    Det är det säkert, men med två barn så vill vi nog ha hela kitet färdigt o klart när vi väl kommer dit hän.... Men tack för tipset!
  • TEDDEN

Vill man slippa gatuförsäljare, dålig mat och otrevlig ortsbefolkning skall man undvika att åka till Kroatiens "pärlor". Har varit på Krk och jag lovar, värre semester får man leta efter.

Snuskig, sunkig pommes frites och "skaldjur" (hrm....musslor och räkor) i vattniga tomatsåser var än man gick, om man inte ville äta pizza eller pasta bolognese varje dag.... Dyrt eller billigt- spelade ingen roll, samma skitmat överallt.

Dock hade de god glass (italiensk) som såldes på gatorna.

Vattnet är mycket fint, men man behöver komma ut från stränderna för att uppleva det. Hyra båt är ett tips. Kommer man mitt i deras egen högsässong kan man glömma att få plats på den steniga stranden.

Ortsbefolkningen är inte speciellt trevlig eller tillmötesgående.
    Vill man handla dåliga, billiga kopior på väskor och solglasögon har man nog kommit till paradiset- men eftersom vi inte ville det så hamnade vi i helvetet

Standarden på hotell/lägenheter är helt ok, hyr man nyrenoverat har man inget att klaga över.

Det är pittoreskt i Kroatioen, men vill man ha en skön, lite lyxigare semester där man verkligen blir ompysslad så är detta helt fel ställe att åka till!

Kanske skall tillägga att jag rest väldigt mycket och har höga krav! Har aldrig åkt på charterresor eller varit i Turkiet eller typ Mallorca (med halva Sveriges befolkning) så jag kanske är extra känslig för "billiga" resmål.

• HaltaLotta
    TEDDEN skrev 2007-05-29 10:06:39 följande:
    Vill man slippa gatuförsäljare, dålig mat och otrevlig ortsbefolkning skall man undvika att åka till Kroatiens "pärlor". Har varit på Krk och jag lovar, värre semester får man leta efter. Snuskig, sunkig pommes frites och "skaldjur" (hrm....musslor och räkor) i vattniga tomatsåser var än man gick, om man inte ville äta pizza eller pasta bolognese varje dag.... Dyrt eller billigt- spelade ingen roll, samma skitmat överallt. Dock hade de god glass (italiensk) som såldes på gatorna.Vattnet är mycket fint, men man behöver komma ut från stränderna för att uppleva det. Hyra båt är ett tips. Kommer man mitt i deras egen högsässong kan man glömma att få plats på den steniga stranden. Ortsbefolkningen är inte speciellt trevlig eller tillmötesgående. Vill man handla dåliga, billiga kopior på väskor och solglasögon har man nog kommit till paradiset- men eftersom vi inte ville det så hamnade vi i helvetet Standarden på hotell/lägenheter är helt ok, hyr man nyrenoverat har man inget att klaga över. Det är pittoreskt i Kroatioen, men vill man ha en skön, lite lyxigare semester där man verkligen blir ompysslad så är detta helt fel ställe att åka till!Kanske skall tillägga att jag rest väldigt mycket och har höga krav! Har aldrig åkt på charterresor eller varit i Turkiet eller typ Mallorca (med halva Sveriges befolkning) så jag kanske är extra känslig för "billiga" resmål.
    Vart ska man åka då? Som är som charter men ändå inte? Är inte så äventyrlig avv mig, vill bata åka på en vanlig semester o ta det lungt typ
Svar på tråden Italien eller Kroatien?