• Fjärilsvingar

Om man donerar ägg...?

Om man donerar ägg får man ett par infysta som man själv kan använda senare ifall man vill?

Cenario: Jag har ett barn, donerar ägg anonymt, efter några år blir jag steril pga någont tex sjukdom och klänner då att jag skulle vilja ha ett par av "mina" ägg till mig själv. Är det möjligt att frysa in det till mig då?

Jag vet, knäpp fråga men jag är nyfiken

• Svar på tråden Om man donerar ägg...?
  • Majblomma12

Så vitt jag vet fryser man inte obefruktade ägg, eftersom kvalitén försämras vid frysning.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Fiaflopp
    Majblomma12 skrev 2007-05-24 15:21:53 följande:
    Så vitt jag vet fryser man inte obefruktade ägg, eftersom kvalitén försämras vid frysning.
    Aldeles riktigt vännenFlört
  • Momme72

Jag svarar som de andra att nej det kan du inte. De äggen tillhör ju i praktiken inte längre dig!
    Jag vet att de brukar rekommendera att man inte donerar ägg förän man har egna barn. Sannolikt handlar detta om de etiska aspekterna utifrån ett sådant scenario som du beskriver. Sannolikt är inte risken för sterilitet eller liknande större för att du donerar men om det skulle hända att du sen inte akn få egna barn och har donerat så är det ju en knepig situation som på detta sätt kan undvikas...
    Håller ni andra med eller finns det andra faktorer som spelar roll när det gäller detta att donatorn redan bör ha barn?

Svar på tråden Om man donerar ägg...?