• Celestial

Många blåmärken

Eller många är kanske att ta i, men min son har alltid omkring tre blåmärken på benen.
    Vet inte var de kommer från. Är det normalt?

• Svar på tråden Många blåmärken
  • Duva

Hur gammal är han? Om han är lite och har precis börjat att gå eller så, då blir det säker av alla små vurpor, sen har ju en del mycket lättare för att få blåmärken, tycker du att det är mycket och ofta så kan du ju kontakta läkare.

• Celestial

Han är fyra.  Det verkar som att han har lätt att få blåmärken, men det är bara på benen.

• hidden angel

det har min dotter oxå jämt tycker jag.. hon är snart 3

• svalaandersson

Min dotter har oxå blåmärken på benen... Jättemånga.. men bara på benen... Menjag tror att det är så att de slår i benen i nåt när de leker osv... Min dotter är 4,5...

• Lina Jansson

min dotter har oxå det... hon e 1,5.. men hon säger aldrig till när hon gör illa sig eller ramlar.. så jag hade oxå samma tankar som du .. var kommer dom ifrån.. men när jag uppmärksammat dom och såg hur hon ramlade och så så förstår jag nu varför hon har endel blåmärken på just benen..

• lövet2

Min dotter är drygt 3. Hon hade 9 blåmärken på sina ben i kväll (räknade dem).

• SaraoAlbin

Detta är jättevanligt bland små barn så det är inget du behöver vara orolig för!

• Celestial

Just nu har han fem på det ena benet och tre på det andra. Men det är bara på benen, förutom någon arm någon gång.

• Celestial

Vad skönt att höra att det är vanligt!
    Jag ser aldrig att han slår i benen när han leker, men han är ju på dagis också.

• Sicali

Vad skönt det var att läsa den här tråden. Har ständigt dåligt samvete när jag ser benen på min tvååring, känns som jag inte passar honom ordentligt eftersom han ständigt har minst fyra blåmärken på benen.

• SaraoAlbin

Har varit på föreläsning om barnmisshandel och de sa att friska barn har blåmärken på smalbenen. Det är helt normalt för barn som rör på sig mycket!

• Erik

Senast i kväll stod jag och tittade på sonens alla blåmärken... Skönt att höra att det är vanligt med det i den här åldern (3 år). Men han är extremt vild också och skall klättra och klättra överallt så inte konstigt.

• Chippis
    SaraoAlbin skrev 2007-05-24 22:04:35 följande:
    Har varit på föreläsning om barnmisshandel och de sa att friska barn har blåmärken på smalbenen. Det är helt normalt för barn som rör på sig mycket!
    Åh vad skönt att höra! Min sjuåring ser helt blåslagen ut på benen men hon säger att dom inte gör ont och hon kan inte svara på när hon fick dom för det kände hon inte Förvånad
  • Silverstream

Jag hade jämt blåmärken när jag var liten, och det är lika dant nu. Räcker att jag bara går i mot det minsta lilla så blir jag blå. Beror på att jag har ytliga blodkärl har jag fått höra. Mamma kunde aldrig få svar på vad jag gjort för det visste jag inte, lekt typ gjorde inte ont heller.

Barn springer ju och klättrar och hoppar och ramlar, så det är väl inte så konstigt att de slår sig ibland.

• MsX

Min dotter har fullt i blåmärken på benen nuförtiden.. hon är vild.. cyklar på dagis o slår i benen när de klättar o har sig av o på grejer upp o ned.. krypa runt.. hon är 2 1/2 lite mer.. det är så iaf om sommaren o våren när de är ute mer o leker.. hon har börjat växa på längden nu o kan typ stå still o snubbla

• rebeckaa

det är vanligt att de får blåmärken, de klättrar ramlar o slår sig, slår i benen i ngt(det brukar jag själv också göra, fast jag är inte 4år he he). min flicka är 5år hon ramlar också o hon får blåmärken, cyklar o ramlar, sen är hon lite klumpg ibland, har gått in i saker som dörr eller fåtölj. lyfter inte på fötterna o slår i då med. hoppar o busar o då är det lätt.

• MissLilo

JAg e likadann och har varit sen litet barn. HAr minst 5 blåmärken på benen. Beror väl på att jag ligger i vägen och sprakr om nätterna.

Svar på tråden Många blåmärken