• Jamaica

    Utdömd häst...vad händer sedan?

    Tyvärr har min underbara hbl kille blivit utdömd idag. Har fått äran att ha honom i 12 underbara år hos mig, men nu ville hans ben inte bli bra tyvärr, så veternären dömde ut honom idag.

    Känns som ett helt rätt beslut att avliva honom eftersom han har rejält ont i sina ben och han är en kille som älskar att jobba och gillar verkligen inte att bara strosa i hagen.

    Nu till min fråga - jag har kontaktat försäkringsbolaget och har koll på det - men hur tusan gör man rent praktiskt med avlivningen. GÅR det att få begrava honom hemma? Veternären rekommenderade att ringa ut fd "nödslaktbilen" som sköter avlivningen hemma och sedan tar med sig honom.

    Hur har ni gjort. Oerhört tacksam för tips!

  • Svar på tråden Utdömd häst...vad händer sedan?
  • Jamaica

    Trevligt, tackar...

    Han har gått på metacam och kommer inte "kunna gå till" slakt.

  • ps ee

    Det är fruktansvärt när det är dags, tur du har som har fått ha honom så länge!

    Jag har ännu inte behövt fatta det hemska beslutet med min egen häst, men när det varit dags för andra hästar i stallet har slaktbilen alltid kommit ut. En tjej lät bilen ta med sig hästen innan avlivningen och hon ångrade det enormt sen. Hon oroade sig för att hästen blivit ivägskickad i slakttransport till Italien, något som ju tyvärr händer...

    Jag har ingen aning ang. begravning hemma, men tror att du behöver tillstånd från kommunen så det är nog bra att ringa och kolla med dem vad som gäller.
    Kramar till dig o din pålle!

  • mysrester

    Jamaica, det visste inte jag. Varför mitt inlägg är borttaget har jag INGEN aning om, för jag försökte bara besvara din fråga. Det jag alltid fått höra är att en gammal häst som skall avlivas blir till korv. Så jag trodde att så var fallet även här.

  • Minilott

    Först och främst vill jag säga att jag känner så med dig och jag vet precis vad du går igenom Jag lät avliva min häst i höstas, det var det absolut värsta jag gjort även om det var det enda rätta
    Jag vet att man kan söka tillstånd och få begrava sin häst hemma. Kommunen vet säkert vart man söker det. För mig var det viktigast att min älskade vän fick somna i sin kära sommarhage i lugn och ro... Jag ringde www.svensklantbrukstjanst.se/index.php Det kom hem en kranlastbil. En underbart fin, lugn kille berättade för mig hur det skulle gå till, jag ville vara med(jag kände att jag var skyldig min häst det) Men min bästa vän var även med som stöd! Jag valde att låta killen avliva med bultpistol, fruktansvärt för mig att se men tydligen det mest"skonsamma" för hästen, han dog på ett ögonblick, han kände ingen dödsångest som de tydligen kan göra vid sprutavlivning... Det sista jag ville vara att min häst skulle stressa sig eller få panik i några sekunder innan han dog. Gör det som känns bäst för er, många kramar och tankar till dig!

  • Caylinn83
    mysrester skrev 2007-05-24 23:01:00 följande:
    Jamaica, det visste inte jag. Varför mitt inlägg är borttaget har jag INGEN aning om, för jag försökte bara besvara din fråga. Det jag alltid fått höra är att en gammal häst som skall avlivas blir till korv. Så jag trodde att så var fallet även här.
    INGEN gammal häst blir korv då köttet i princip inte går att äta, (SEGT) enbart föl & unghästar har ätbart kött. Det är då vad jag fått lära mig.
  • mysrester

    Caylinn, ja du har säkert rätt, jag har inga nya uppgifter angående detta, det är bara vad jag lärde mig som barn, men det kan ju ha varit bara prat.

  • AnnaoLouise

    Jag har tvingats "ta bort" 2 hästar. Tycker absolut att du ska ta ut en nödslaktbil, det kostar ju lite men det är det värt. Hästarna märkte inget alls, de dog hemma med nosen i en havrehink.

    Man kan ju också "avliva" hästar med avlivningsvätska som med hundar och katter vet dock inte vad det kostar och om det går att göra hemma, kolla med din veterinär.

    Efteråt kan du skicka hästen till kremering och få askan kan dock tänka mig att det kostar.

    Jag tog ut nödslaktbilen 2004 sista gången och då kostade det 4000:- inkl. destruktion då min häst också var behandlad med flera preparat med livstids karens.

Svar på tråden Utdömd häst...vad händer sedan?