• Jamaica

Utdömd häst...vad händer sedan?

Tyvärr har min underbara hbl kille blivit utdömd idag. Har fått äran att ha honom i 12 underbara år hos mig, men nu ville hans ben inte bli bra tyvärr, så veternären dömde ut honom idag.

Känns som ett helt rätt beslut att avliva honom eftersom han har rejält ont i sina ben och han är en kille som älskar att jobba och gillar verkligen inte att bara strosa i hagen.

Nu till min fråga - jag har kontaktat försäkringsbolaget och har koll på det - men hur tusan gör man rent praktiskt med avlivningen. GÅR det att få begrava honom hemma? Veternären rekommenderade att ringa ut fd "nödslaktbilen" som sköter avlivningen hemma och sedan tar med sig honom.

Hur har ni gjort. Oerhört tacksam för tips!

• Svar på tråden Utdömd häst...vad händer sedan?
  • moron

jag fick ta bort min hopphäst hösten 05. blev oxå utdömd. vi tog ut slaktbilen och han sköt han med en bultpistol. går så fort att dom märker inget. han tog sedan med han och brände han. alla hästar som någongång varit behandlade med något hos veterinären får inte gå till kött. kostade oss 3000kr

• Jamaica

Nu har underbara Nikita somnat in, det skedde stilla och lugnt här hemma på gården idag. Fd nödslakt kom och avlivade honom med bultpistol. Han märkte nog inte att det var något märkligt på g. Han stod lugnt och stilla och tittade ut över ängarna och såg nöjd ut medans han knaprade på äpple. Killen som kom ut gjorde det snuggt, men jag tyckte att det kändes hemskt att de kom ut med en container bil *hua* - inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Men när Nikita väl hamnade i den var han ju inte medveten om det.

Jisses vad jag saknar min underbara vän. Inte utan att jag många gånger under dagen tänkta att Vad har jag för rätt att besluta över liv och död - tänk om han varit nöjd med att bara gå hemma i hagen och strosa. Men sedan tänker jag att en häst som är 3-gradigt halt på 3 ben knappats kan njuta av livet - sedan var han en sådan häst som älskade att jobba. Hua, fina Nikita finns ej mer.

• Minilott

Åh! Jag vet precis vad du menar med att "bestämma över liv och död" det är fruktansvärt Men det är vårt ansvar som ägare att inse när det är dax, för det sista vi vill är att våra älskade vänner ska gå och lida. Många kramar till dig!

• Polgara

Beklagar sorgen..det är ALDRIG "roligt" att ta det slutgiltiga beslutet.

Mvh Polgara

• Karisma

om jag inte minns fel så var det en på jobbet som sa att hon begravt sina hästar på gården och att hon kommer göra det då hästarna hon har dör/måste avlivas.

Kram K.

• Jejja2

Beklagar verkligen sorgen

Om jag inte är helt ute o cyklar så läste jag om en tjej som begravt sin häst på sin gård. Värt att kolla upp kanske om du vill ha honom hemma?

• morrontrött

i vårt området finns en djurambulans som kommer hem till en om man vill, och avlivar hästen på plats i den miljön där hästen är trygg och van. sedan tas kroppen med av personalen i ambulansen. och jag antar att de sedan, ja bränner djurkroppen? jag vet inte riktigt va de kostar, kanske ett par tusen om de räcker...

• smurfan06

Beklagar verkligen sorgen, vet hur jobbigt det är :(.

• morrontrött

beklagar sorgen... usch så tråkigt...

• Jamaica

Tack för alla fina ord, det värmer verkligen. Nikita är borta och de som skötte avlivningen tog med sig kvarlevorna av honom.

Usch fattar inte hur jag skall orka med detta, sknar honom så otroligt mycket. Var nere och skulle fylla på vatten till hästarna, kändes hemskt att han inte var där. Saken blev inte bättre av att min underbare lille son frågade "Var e Kita?". Vi har ju pratat om att Nikita skulle åka till himlen, men det är ju inte lätt för lillkillen att förstå.

Jag tänkte att jag skulle mocka ur hans box, men jag klarade inte av det. När jag kom in i vårt stall såg jag hans grimma som jag hängt på hans boxdörr och insåg att han aldrig mer skulle stå där och vänta på mig med sin glada uppsyn. Aldrig mer kommer jag mötas av hans härliga gnäggning, aldrig mer kommer jag att få känna hans lena mule mot min kind. USch vad detta är jobbigt - tur att mina små prinsar sover middag så morsan får lipat av sig. Måste ju vara stark inför barnen, vill ju inte att de skall bli oroliga.

• BimBim o Knorrans Mamma

Beklagar. Är så jävla jobbigt att förlora sina fina vänner
    Men han har det nog bra i hästhimeln med min Lamona och alla andra.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • lilla chi

Föstår att du är jätte ledsen. Men jag tycker att ni avlivade honom på det bästa sättet. Han fick vara hemma, och hann nog inte riktigt förstå vad som hände. Usch förtår din sorg..
    Jobbigt att gå in i stallet, men försök tänka på att han hade det jätte bra hos er.

• vinylblomma

Min bästa kompis ringde djurambulansen, de lastade honom i ambulansen och avlivade honom där.
    Hon var jätte nöjd med hur det gick till.
    Fanns bara ett par blodstänk efteråt eftersom ambulansen har en tank undertill som samlar det.
    Men hon lät ambulansen ta med hästen för destruktion.

Svar på tråden Utdömd häst...vad händer sedan?