• Hoppetussan

Celluliter-ni som vet-hjälp!

Hej

Jag har en del frågor och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig bli lite klokare.
    Jag hade INGA celluliter innan jag fick barn. Var trådsmal innan jag fick barn. När jag fått barn var jag också trådsmal MEN under föräldraledigheten gick jag upp i vikt då jag åt,åt och åt. Nu väger jag 12 kg mer än efter förlossningen och har celluliter som bara den. Jag har följande frågor:

1. Om man går ner i vikt till gamla vikten bör inte celluliterna försvinna eftersom jag inte hade några när jag var smal?

2.Är celluliter fett eller vätska? Blir inte klok på det. Har hört lite olika.

3.Kan det vara så att jag ätit mig till en massa celluliter som aldrig kommer försvinna trots viktnedgång? Alltså om man lyckats få dom kan man inte bli av med dem då?

BLIR GALEN PÅ DETTA och är jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Celluliter-ni som vet-hjälp!
  • aylen

har du väl fått celluliter så sitter de tyvärr där. Men de kan bli mer osynliga då du motionerar och äter hälsosamt.
    celluliter är fettceller.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Det finns ju de som är jättesmala som ändå har celluliter. Tror inte att de går bort bara för att man bantar ner sig till sin gamla vikt. Tror tyvärr att celluliter sitter där de sitter. Möjligtvis att de kanske kan minska lite, men inte helt försvinna. Har jag fel får nån protestera.

• Lisfadet

Jag var riktigt smal för ett par år sedan, men hade celluliter på låren. jag har gått upp i vikt pga sjukdom och cellisarna har tyvärr följt med. har de väl kommit så är de där, men det går ju att förbättra med krämer(?), motion, utrensning genom stort vätskeintag och massage.

• Hoppetussan

Så det är alltså så att har man en gång gått upp i vikt och ökat sina fettceller så går aldrig celluliterna bort?
    Jag har svårt att tro att om jag går ner 12kg och har smala ben har samma fett-celluliter?
    Nej detta får bara inte vara sant!

• aylen

Hoppetusan: som sagt, om du går ner 12 kg och får smala ben så har du ändå kvar dina celluliter, men det går att göra de mindre osynliga om du tränar och äter rätt. Om det hade varit så lätt att bli av med dessa fettceller, så hade de rika kändisarna gjort något åt situationen, men det går tyvärr inte.

• anlisa

Jag kan bara hålla med dom andra. Celluliterna går aldrig bort, och tro inte på det där med krämer för det funkar inte. Det enda som gör dom mindre synliga är träning..träning..o träning. Du kan även torrborsta dig innan dusch för att få igång cirkulationen.

• Sixpounder

Celluliterna minskar nog om du går ner i vikt, men det är tveksamt att de kommer försvinna. Celluliter är ju fettceller som ligger ojämnt, eller vad man ska säga, så att det blir gropar. 

Det man kan göra mot celluliter är egentligen inte i första hand att gå ner i vikt, utan att öka blodflödet där celluliterna sitter, det är oftast p.g.a. dåligt blodflöde som de uppkommer. Så massage, eller att "borsta" kroppen med svinhår t.ex. kan fungera, men det tar väldigt lång tid innan man får resultat. Är du beredd att hålla på och borsta/massera dina problemområden varje dag, helst två gånger om dagen i några månader så kanske du ser resultat. Risken är dock att om du sedan slutar att massera dina ben, kommer celluliterna tillbaka.

Själv har jag mycket celluliter på lår och rumpa, men har inte direkt orkat göra något åt dem. Jag tränar mycket och trodde att de skulle minska p.g.a. ökat blodflöde, men jag kan tyvärr inte se någon skillnad trots att jag tränat hårt i ca ett år. Obestämd

• Themis

Celluliter beror på ojämn fettfördelning under huden, min första grop fick jag när jag var elva år och jag var inte ett skvatt överviktig då.

Alla produkter som finns är lurendrejeri, ska man varaktigt göra något åt celluliter så får man nog ta till de där metoderna med att spränga fettcellerna med kylning, eller fettsuga sig. Men risken är att det också blir ojämnt.

Saxat från Iform:

Sant och falskt om celluliter

Vad är sant och falskt om celluliter - och finns det något som fungerar mot apelsinhuden?

Avfallsprodukter

Du har säkert hört att celluliter också har med avfallsprodukter i kroppen att göra. Läkarna säger att det bara är trams - avfallsprodukter existerar inte!

Vätska

Någon har kanske talat om för dig att apelsinhud också beror på vätskeansamlingar. Läkarna understryker att det är fett som är problemet, inte den vätska som möjligtvis finns i fettvävnaden. Vid fettsugning är det bara fett som kommer ut.

Krämer

Det är primärt tillverkarna av anticellulitkrämer som talar om direkt effekt. Dock påpekar de att produkterna bara har effekt om man också motionerar. De flesta läkare anser att krämerna är bortkastade pengar.

Blodcirkulation

En del menar att dålig blodcirkulation i huden är en av orsakerna till celluliter, och att till exempel en hamphandske därför fungerar. Läkarna vänder på steken och säger att dålig blodcirkulation i huden inte ger upphov till celluliter celluliterna ger dålig blodcirkulation. Därför kan inte läkarna säga om det hjälper på celluliter att sätta fart på blodcirkulationen genom till exempel massage eller att sluta röka. Men det skadar i varje fall inte.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
Svar på tråden Celluliter-ni som vet-hjälp!