• Anonym (nervös..)

Någon som opererat hakan?

Någon här som har opererat hakan? Jag ska ev operera hakan, dvs har för liten haka (= överbett) och ska skära av käkbenen och flytta fram hakan. var på gång när jag var mindre men fegade ur, men har nu fått chansen att få det gjort nu som vuxen. Men verkar vara en ganska läskig operation, så undrar om ngn mer här har gjort den, eller ska? Hur det gick till och hur det blev efter? och hur ont det gjorde ..:/

• Svar på tråden Någon som opererat hakan?
  • Anonym (nervös..)

ingen?

• Anonym (japp)

jag har gjort en framflyttning av käken. Jag ångrar inte att jag gjorde den trots att tiden efter var ganska jobbig, tyvärr har jag inte heller återfått min känsel vilket iofs inte hör till det vanliga även att det kan ta upp till två år för nerven att repa sig. Du får gärna fråga om det är något du vill veta. man blir ju väldigt svullen efter och det tar ganska lång tid innan man kan komma i gång med att äta normal mat. men som sagt det är nu i efterhand värt mödan :)

• Anonym (nervös..)

Ok låter juh inte allt för trevligt om känseln försvinner..är det i hela käken känseln förvunnit? Ska på information nu i början av juni, så då lär de väl berätta mer då men iaf intressant att veta lite mer innan så man kan försöka ta ett beslut..(även om jag är ganska säker på att jag ska göra det)
    Blev det stor skillnad utseendemässigt & vad kostade det? ( tror jag ska få göra för sjukvårdstaxa istället för tandläkartaxa = billigare) Visst är det så att man bara får äta flytande föda efter, hur länge gör man det? ( då lär man juh gå ner i vikt om inte annat ) Hade du tandställning före? Mkt frågor

• Anonym (japp)

nej det är underläppen och huden på själva hakan som känseln har försvunnit från, tänker inte så mycket på det i dag utan har vant mig vid det. Ev ska jag prova att stimulera nerven med akupunktur men det ligger bara på test-stadiet än så länge, så om det blir en framgångsrik metod ska jag testa det :) Men som sagt jag tror inte att det hör till det vanliga att nerven inte repar sig, så det behöver du nog inte oroa dig för så mycket. Utseendemässigt blev det stor skillnad tycker jag även om jag inte tänkt på det på det sättet innan de tog upp det på tandregleringen. Jag betalade bara sjukvårdstaxa har jag för mig, det är fyra år sen nu så jag minns inte säkert men de var inga större summor iallafall. Jag fick däremot operera bort visdomständerna också för de satt precis där käken skulle kapas vilket kostade lite extra. Ja flytande föda de första dagarna iallafall, men sen funkade det med mosad mat men det var inte så smidigt för jag hade ingen styrka i käken. Minns inte riktigt hur länge det vart så men jag var sjukskriven 1 månad iallafall efter op. Många kontroller efteråt är det, jag gjorde min sista nu och då har det som sagt gått 4 år. nu tror jag att jag svarat på alla frågor :) men det är bara att fråga mer om du kommer på något!

• Anonym (nervös..)

Tack för svaren! Ska bli intressant att få höra vadd e säger när jag ska dit, kom på en sak..visst e´man nedsövd under operationen ? ...Gör det ont direkt efter ? Nu var frågorna slut =)

• Anonym (japp)

Japp man är absolut nedsövd :) Jag minns inte att det det gjorde så ont direkt efter, man får ganska mycket medicin. Det var mer obehagligt med svullnaden, och när man ska börja få käken att fungera igen, framförallt när man ska börja äta. så sammanfattningsvis är det en ganska tuff period innan man är återställd men helt o hållet värt mödan! min käkkirurg sa dessutom att ingen han hade pratat med i efterhand ångrade att de genomgått operationen!

Svar på tråden Någon som opererat hakan?