Böcker om barnuppfostran?
Jag tänkte få lite mer kött på benen och beställa lite böcker om barnuppfostran. Men vilka är något att ha?
Jag har beställt några adoptionsböcker till men vill ha några om ren barnuppfostran också.
Jag tänkte få lite mer kött på benen och beställa lite böcker om barnuppfostran. Men vilka är något att ha?
Jag har beställt några adoptionsböcker till men vill ha några om ren barnuppfostran också.
Katerina Janouch har skrivit två böcker "Familjeliv" och "Barnaliv" som jag bläddrat lite i och som verkar OK.
Anna Wahlgrens "Barnaboken" är en klassiker.
Se'n finns de nya, olika "Nannyjours-böckerna".
Jesper Juul har nog skrivit en del böcker också.
Ett tips är att låna böcker om barnuppfostran på bibblan och sedan se vilka böcker som du tycker om innan du beställer
Tjing anncha
Hej Teea,
jag har en del böcker från "Vi Föräldrar" som bl.a. "Barn i början", "När barn blir sjuka", "Ålder och utveckling", "Skrik och panik", "Lek och äventyr" mm. De är roliga att läsa med mycket idéer och bilder och inte så väldigt dyra. Jag har en del som är slutsålda, men många av dem går att beställa via www.viföräldrar.se/butiken/ och har också funnits på en del bokreor.
Hoppas du hittar nåt du gillar.
Ansolut Jesper Juuls böcker: Ditt kompetenta barn, Livet i familjen, Här är jag-vem är du. Bra att läsa flera av hans böcker så man kommer in i hans tänkande. Några av hans tankar är:
- att man som förälder inte främst ska vara en pedagog, utan en vuxen person som mår bar dvs en bra förebild och boken Familjeliv handlar mycket om värderingar
- att barn inte främst söker gränser utan söker kontakt
- att barn vill samarbeta med sina föräldrar men att vi vuxna ibland agerar så barn kan missuppfatta. Ex om barnet visar oss en teckining de gjort så säger vi kanske: "så bra du ritar" när det skulle vara bättre att säge "tack va snällt har du ritat den till mig" Det är nästan samma som att säga till en kär gammal vän när denna säger "Va roligt att träffa dig" att då svara "du har fina kläder på dig idag" eller något likande. Säger man så värderar man istället för att bekräfta.
- att man ska samtala med barn ungefär som man samtaler med en vuxen, tala om för och nackdelar i olika frågor och lyssna till barnets tankar.
- Han tar upp mycket om att stärka barnets självkänsla snarare än självförtroende
Om du Googlar på honom kan du hitta mycket info, ex:
www.svd.se/dynamiskt/idag/did_6768979.asp
Oj så manga fel ovan, alltså inte Familjeliv utan "Livet i Familjen" heter boken. All annan praktisk info om barna skötsel kan man ofta läsa på Familjeliv och fråga på BVC.
haha! Att jag inte tänkt på det! Vi har ju barnmorska här på vårdcentralen där jag jobbar! Hon har säkert en massa tips!
Jag har nyligen köpt en nyutkommen bok som heter "Barnets första sex år". Väldigt matnyttig och praktisk bok tycker jag, inriktad på skötsel, utveckling och samspel. Obs! köpes med fördel på nätet där man får den för halva priset.
Sedan har jag med behållning läst "Ålder och utveckling" från Vi föräldrar som Cengelen tipsar om. Det hade vi bl a nytta av när vi funderade mycket kring medgivandeålder.
Vad spännande! Här kommer två länkar till sidor, som dels innehåller en massa information i sig själva och dels innehåller en massa tips på andra sidor och bra böcker man kan läsa:
www.naraforaldrar.se
www.ap.skorpan.se/index.htm
Inte direkt om just uppfostran, men jag tycker det är intressant att läsa om anknytning
www.anknytning.nu
Sedan gillar jag också Juul som redan nämnts.
"Att sätta gränser" av Bengt Grandelius
"Våga vara" av Jana Söderberg
Är två av många bra böcker inom det området.