Sunny Beach eller Golden Sands - vad är skillnaden?
Bättre sämre?
Har hittat bra hotell på Golden beach men alla pratar om Sunny beach...hm
Bättre sämre?
Har hittat bra hotell på Golden beach men alla pratar om Sunny beach...hm
Beror på vad du är ute efter. Vill du ha fester ska du definitivt åka till Sunny Beach! Golden Sands verkade vara mer barnfamiljer och pensionärer.
Jag har bara åkt igenom ställena, bodde själv i Albena som precis som Golden Sands är väldigt lugnt! Men jag trivs kanon med sånt =)
Enligt vissa är stränderna finare i Sunny Beach, och är ofta lite varmare eftersom det ligger mer söderut. Men jag tyckte inte det var någon större skillnad på stränderna.
Nej nej inte festa bara vara med vår lilla son, sola, promenera etc...
MEN det låter inte så bra attdet skulle vara lite kallare i Golden....jag såg det igår kväll i katalogerna att det skiljer 3 grader på vattnet....bara 22 i Golden och 25 i Sunny. Samma sak med kvällstemperaturerna, bara 19 i Golden....nja...jag vill nog ha varmt på kvällarna *får fundera vidare*
Tack för att du svarade
Om ni har tänkt göra utflykter kan det ju vara vettigt att kolla vad som finns runtomkring de olika ställena. Vet att det finns ett vattenland för barn i Varna som inte är så långt ifrån Golden Sands. Däremot låg mer historiska saker (som vi ville se) omkring Sunny, men eftersom vi åkte utan barn var det inga problem att åka buss den sträckan. Men hade inte gjort det med barn däremot.
När hade ni tänkt åka? Vi var i Albena i början på juni och dagarna var varma, kvällarna var däremot kyliga. När vi kom hem till sverige igen så var det lika varmt här som där, så det påminner mycket om vårt klimat. Åtminstone när vi har riktigt varma dagar här =)
Vi har tänkt att åka i juli. Jag kan tänka mig att det är varmare då.
Var det kul att gå på shoppingsstråket?
Vi har inte tänkt att göra några direkta utflykter. Vår son är bara 2,5 så han nöjer sig med mindre om man säger så. MEn vi vill ha fina stränder och bra upplevelse. Att åka i juli kostar en del och då vill man ha det bästa. IDag har vi bokat en resa till Turkiet men den är ännu inte betald. Står och velar mellan Turkiet och Goldan sands.
Shoppingstråket var mysigt, var däremot inte så billigt som jag hade trott från början.
Var hade ni tänkt åka i Turkiet? Jag har varit i Alanya ett par gånger.
Jämför man stränderna så är de finare i Bulgarien än vad det var i Alanya.
Bulgariens klimat ligger mer likt oss. Turkiet däremot är mycket varmare än här, att resa dit i juli kan nog bli häftigt för sonen då de ofta ligger runt 40 grader i skuggan vid den tiden.
Maten är godare i Turkiet (i mitt tycke), försäljarna låter en vara mer i Bulgarien än vad de gör i Turkiet. Där vill alla dra in en och bjuda på sitt te som jag inte minns vad det heter. =)
Hoppas ni får en trevlig resa vart ni än kommer. =)
Ja, det är verkligen svårt att välja!
Vi har tänkt att bo på Club Dem utanför Alanya. Ett blue star hotell.
Det som avskräcker mig med Bulgarien är just att alla säger att klimatet är mer som vårat.....och jag tycker att det är för kallt i sverige...förutom när det är riktigt hett. Dessutom verkar det inte vara så varmt i vattnet i Golden Sands.....
Det som avskräcker mig med turkiet är just försäljarna......verkar jobbigt. Och nu när du säger att stränderna är finare i bulgarien så blir jag osäker.
Är stranden i Golden beach finare än den i alanya?
miliasmamma: sunny b har vattenland!!!
När vi var i Bulgarien (2-9 juni) för ett år sen så var det ungefär lika varmt när vi kom hem. Men då ska man tänka på att det var riktigt varmt här hemma vid den tidpunkten.
Jag badade faktiskt bara en gång när jag var i Albena, just på grund av att det var så kallt i vattnet!
Vet inte hur stranden ser ut i Golden Sands, men i Albena var det flera km sandstrand och med tanke på att Golden Sands inte ligger så långt därifrån borde det vara detsamma. Nu är det 7 år sen jag var i Alanya, men där var det mer grusigt än sandigt, som jag minns det.
Men vill du vara säker på att du får ordentlig värme så är Turkiet ett bättre val. Tvivlar dock på att ni kommer att frysa om ni åker till Bulgarien.
Förlåt om jag har gjort det ännu mer förvirrande för dig. Men om jag skulle valt mellan ställena skulle jag ha valt Alanya, folket är trots allt mer öppna där än i Bulgarien. Även om det är jobbigt att de är "på", så är de oftast glada. Bulgarerna har nog inte riktigt vant sig vid turister ännu och håller sig mer i bakgrunden.
I grund och botten så känns det mer som man kommer utomlands i Turkiet. Med tanke på naturen, klimatet och folket. Bulgarien är i de aspekterna väldigt likt sverige.
miliasmamma:
Tack tack tack för all din hjälp!!!!!
hotten:
ha ha...ja, jag är velig ha ha.....vattenland blir nog roligare när han blir lite äldre. Nu är kanonspännande med pool