• AnetteGunnarsson

Spyr "keso", vad är det som kommer upp då?? ??

Hejsan! :)

Vår dotter är 1 månad gammal och jag helammar henne.
    Detta med att de kan spy upp som ser ut som "keso".. Det är efter någon timma som det blir så... MEN om hon spyr upp ganska mycket lite "keso" med genomskinligt som vatten flera gånger, har hon fått i sig någon mat då eller vad är det som kommer upp där???
    Om hon bajsar trots att jag tycker hon kan spy upp mycket ren mjölk eller mycket "keso" betyder det väl att hon fått i sig mat iaf??

Tack för svar! :)

Vänlig hälsning
    Anette :)

• Svar på tråden Spyr "keso", vad är det som kommer upp då?? ??
  • SaramedM

Halvsmält bröstmjölk

• timberhochmandie

Det är säkerligen bara proteinerna i mjölken som har koagulerat. Testa själv att fylla magen med mjölk och sedan kräkas efter en timme så får du se hur det ser ut.

• Filifjonkan1

så ser bröstmjölk ut när det kommer upp efter nån timme...inte trevligt. /Mamma med ett fd kräkbarn =)

• Majan78

Har också en liten "kräkis" och om han kräks direkt efter maten så är det mer som genomskinligt, men om det kommer nån timme senare är det som du säger keso. Tror nog att det är mjölken som ystat sig i magen... ser ju inte så trevligt ut! De får oftast i sig det de behöver även om de kräks.

• denna där
    timberhochmandie skrev 2007-05-25 15:18:08 följande:
    Det är säkerligen bara proteinerna i mjölken som har koagulerat. Testa själv att fylla magen med mjölk och sedan kräkas efter en timme så får du se hur det ser ut.
    USCH
    Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv.
  • Cissi76

"Keson" är bröstmjölk eller ersättning som varit nere i magen och vänt.

• herilane

För övrigt är första steget i tillverkning av keso (och annan ost) att man tar mjölk och tillsätter löpe, som är ett enzym man utvinner ur kalvmagar. Alltså ÄR det faktiskt keso som kommer upp när barnet spyr, fast gjord på mammamjölk och inte på komjölk.

• maadicken
    herilane skrev 2007-05-25 22:56:45 följande:
    För övrigt är första steget i tillverkning av keso (och annan ost) att man tar mjölk och tillsätter löpe, som är ett enzym man utvinner ur kalvmagar. Alltså ÄR det faktiskt keso som kommer upp när barnet spyr, fast gjord på mammamjölk och inte på komjölk.
    nu förstår jag varför jag inte tycker om keso....
    ~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • MaryM

Haha, vilken bra beskrivning - "kesospya"...PRECIS så ser det ut!

Svar på tråden Spyr "keso", vad är det som kommer upp då?? ??