• Man80

Lyxfällan är en bluff...

Jag börjar reta mig mer och mer på lyxfällans så kallade problem de löser. Igår rann bägaren över för min del.

Saneringskillarna går in och säger; "du har skatteskulder på 800 000 kr" men det var ju absolut ingen sanning i detta! Det var rent nonsens för killen hade faktiskt köpt saker till firman. Genom att göra en enkel avsämning på hans konto borde de sagt; "såvida du inte hittar dessa underlagen som är betalda från dina konton så riskerar du en skatteskuld på uppåt 800 000 kr"... Men det är väl inte lika bra TV att göra så!

Med andra ord så kollade de goa killarna av enbart den utgående momsen, hittade inga underlag på den ingående momsen men besvärade sig inte med att det är enkelt att hitta vem som tagit emot alla utbetalningar (postgiro, bankgiro, kontonummer mm) via kontoutdragen. Då hade den fina företagskillen istället få en bakläxa att han måste hitta underlagen.

Alltid denna historia att blåsa upp skulder som egentligen inte finns för att sedan rätta till det hela.

Ytterligare ett exempel är när ett par lämnade tillbaka en TV för några veckor sedan för att kunna betala av skulder. Saken var ju den att de bara fick tillbaka kontantinsatsen och inte hela beloppet. Förmögenheten förbättrades för dem då skulden på TV försvann men de fick inte loss TVns värde i kronor för att betala den skuld de egentligen skulle få in cash till.

Mitt tredje exempel är när den goe ensamstående pappan skrev under kontraktet för överförmynderiet. Då var det full vinter utanför huset men på kontraktet stod det 2006-09... Papperet var antingen gammalt som fan eller så fick de tag på killen på sensommaren och skrev under detta ett halvår innan inspelning.

Lyxfällan är ett fingerat program där folk har skulder upp över öronen men samma människor har förmögenheter att reda ut det hela då de sitter på övervärden i sina hus/lägenheter som inte är belånade.

Vad saneringskillarna bidrar positivt med är budget och bättre räntetänk. Allt som rör minskning av stora skulder är bara trams då dessa skulder ofta är fingerade och byts ut mot andra skulder fast med en bråkdel av räntan.

Sen undrar man ju hur det är med det där papperet som hade ett märkligt datum på sig...

• Svar på tråden Lyxfällan är en bluff...
  • Nyfiken gul

Lyxfällan är ingen bluff - långt därifrån....

Ett par som har deltagit känner jag mycket väl och det som kom fram i programmet var helt o hållet sant...

Sen pågår ju saneringen av eknomin betydligt längre än vad som visas i tv förstås men det fattar man ju ganska fort.....

Sen handlar det också om att dom ska lära personerna en läxa helt enkelt , därför blir dom kanske utsatta för att gå på loppis o sälja saker för en tia styck elelr att dom säljer farmors gamla piano för x antal tusen osv... 

Folk HAR faktiskt sån här dålig koll på sin ekonomi..... Prgrammet är inte fejkat.....

• Man80

Nyfiken gul skrev 2007-05-25 16:06:05 följande:

Lyxfällan är ingen bluff - långt därifrån.... Ett par som har deltagit känner jag mycket väl och det som kom fram i programmet var helt o hållet sant... Sen pågår ju saneringen av eknomin betydligt längre än vad som visas i tv förstås men det fattar man ju ganska fort..... Sen handlar det också om att dom ska lära personerna en läxa helt enkelt , därför blir dom kanske utsatta för att gå på loppis o sälja saker för en tia styck elelr att dom säljer farmors gamla piano för x antal tusen osv...  Folk HAR faktiskt sån här dålig koll på sin ekonomi..... Prgrammet är inte fejkat.....
    Jag anser att ett program är fejk om en situation ges en ögonblicksbild och bara skulder visas upp. Vad saneringsmännen gör är att lägga upp en budget så att folk får kontroll över sin ekonomi men bekämpandet av skulder och den så kallade minskningen av dessa är nonsens.
  • BoomBoom

Jag och min pojkvän blev lite fundersamma över programmet då en äldre kvinna var tillsammans med en yngre kille. I programmet gjordes budget och dylikt på 40000 kr efter skatt, vilket vi inte fick att gå ihop med tanke på de jobb som dom hade. Kollade på ratsit och deras löner låg på 40000 innan skatt. Har svårt att tro att barnbidrag och underhåll gör att dom kommer upp i 40000... Men det kanske finns nån förklaring till det ändå.

• Rebekah84
    Man80 skrev 2007-05-25 16:08:35 följande:
    Nyfiken gul skrev 2007-05-25 16:06:05 följande: Jag anser att ett program är fejk om en situation ges en ögonblicksbild och bara skulder visas upp. Vad saneringsmännen gör är att lägga upp en budget så att folk får kontroll över sin ekonomi men bekämpandet av skulder och den så kallade minskningen av dessa är nonsens.
    Om inte han igår hade hittat sina papepr hade han fått pröjsa de ursprungliga 800 tusen. Så vad är bluffen? Han skötte inte sin bokföring, han hade halkat efter, han hade dessutom skatteskulder!

Det datumet du såg, kan det ha varit när det först skrevs under? Strunt samma egentligen bara folk får hjälp.
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • Man80
    Rebekah84 skrev 2007-05-25 16:10:32 följande:
    Om inte han igår hade hittat sina papepr hade han fått pröjsa de ursprungliga 800 tusen. Så vad är bluffen? Han skötte inte sin bokföring, han hade halkat efter, han hade dessutom skatteskulder!Det datumet du såg, kan det ha varit när det först skrevs under? Strunt samma egentligen bara folk får hjälp.
    Och hur ofta kan man inte beställa kopior på leverantörsfakturorna..?
  • Långbenopluto

Jag tycker lyxfällan är superbra program!!

Tror inte alls det är bluff, tvärtom!

Mamma till Marcus och Isak
  • Rebekah84
    Man80 skrev 2007-05-25 16:14:03 följande:
    Och hur ofta kan man inte beställa kopior på leverantörsfakturorna..?
    med de papper han la på borden så blev summan den de sa. Vad är svårt? Han hade inte dem där då. Det var inte meningen att lyxfällan skulle göra allt jobb utan sätta en blåslampa i arslet på honom. Och se hur bra det gick.
  • KisseNova

Jag tror att programmet är bluff till en viss del. Ett bra program att följa men tvilar på att allt är äkta..

• Rebekah84
    BoomBoom skrev 2007-05-25 16:09:42 följande:
    Jag och min pojkvän blev lite fundersamma över programmet då en äldre kvinna var tillsammans med en yngre kille. I programmet gjordes budget och dylikt på 40000 kr efter skatt, vilket vi inte fick att gå ihop med tanke på de jobb som dom hade. Kollade på ratsit och deras löner låg på 40000 innan skatt. Har svårt att tro att barnbidrag och underhåll gör att dom kommer upp i 40000... Men det kanske finns nån förklaring till det ändå.
    Och det ni såg på ratsit är 2 år gamla uppgifter.
  • Man80
    Rebekah84 skrev 2007-05-25 16:18:50 följande:
    med de papper han la på borden så blev summan den de sa. Vad är svårt? Han hade inte dem där då. Det var inte meningen att lyxfällan skulle göra allt jobb utan sätta en blåslampa i arslet på honom. Och se hur bra det gick.
    Så du tycker inte att det är vinklat åt h-e när de säger att han har en skatteskuld på 800 000? Han måste titta sina papper, annars får han en skatteskuld på 800 000 kr. Det är skillnad stor som Atlanten.
Svar på tråden Lyxfällan är en bluff...