• Man80

Lyxfällan är en bluff...

Jag börjar reta mig mer och mer på lyxfällans så kallade problem de löser. Igår rann bägaren över för min del.

Saneringskillarna går in och säger; "du har skatteskulder på 800 000 kr" men det var ju absolut ingen sanning i detta! Det var rent nonsens för killen hade faktiskt köpt saker till firman. Genom att göra en enkel avsämning på hans konto borde de sagt; "såvida du inte hittar dessa underlagen som är betalda från dina konton så riskerar du en skatteskuld på uppåt 800 000 kr"... Men det är väl inte lika bra TV att göra så!

Med andra ord så kollade de goa killarna av enbart den utgående momsen, hittade inga underlag på den ingående momsen men besvärade sig inte med att det är enkelt att hitta vem som tagit emot alla utbetalningar (postgiro, bankgiro, kontonummer mm) via kontoutdragen. Då hade den fina företagskillen istället få en bakläxa att han måste hitta underlagen.

Alltid denna historia att blåsa upp skulder som egentligen inte finns för att sedan rätta till det hela.

Ytterligare ett exempel är när ett par lämnade tillbaka en TV för några veckor sedan för att kunna betala av skulder. Saken var ju den att de bara fick tillbaka kontantinsatsen och inte hela beloppet. Förmögenheten förbättrades för dem då skulden på TV försvann men de fick inte loss TVns värde i kronor för att betala den skuld de egentligen skulle få in cash till.

Mitt tredje exempel är när den goe ensamstående pappan skrev under kontraktet för överförmynderiet. Då var det full vinter utanför huset men på kontraktet stod det 2006-09... Papperet var antingen gammalt som fan eller så fick de tag på killen på sensommaren och skrev under detta ett halvår innan inspelning.

Lyxfällan är ett fingerat program där folk har skulder upp över öronen men samma människor har förmögenheter att reda ut det hela då de sitter på övervärden i sina hus/lägenheter som inte är belånade.

Vad saneringskillarna bidrar positivt med är budget och bättre räntetänk. Allt som rör minskning av stora skulder är bara trams då dessa skulder ofta är fingerade och byts ut mot andra skulder fast med en bråkdel av räntan.

Sen undrar man ju hur det är med det där papperet som hade ett märkligt datum på sig...

• Svar på tråden Lyxfällan är en bluff...
  • Nyfiken gul
    Man80 skrev 2007-05-25 16:14:03 följande:
    Och hur ofta kan man inte beställa kopior på leverantörsfakturorna..?
    Ja o det var ju det han gjorde ju.... Utan lyxfällans pinne i arslet hade han gått omkring o trott att han var skyldig 800 tusen...

Han HADE ingen koll på bokföringen o ekonomin så därför såg det ut vid en första anblick att han var skylidg dessa pengar...

Det är inte lyxfällans uppgift att hitta alla papper - dom går bara in o visar åt vilket håll man kan gå - dom ska inte lösa problemet ÅT folket....
  • Hannish

Jag tycker det är ett bra program. Färemot är det kul att i _nästan_ varje program säger killarna: "Detta är det värsta vi har sett"... Alltså, allt blir bara värre och värre...

• Rebekah84
    Man80 skrev 2007-05-25 16:20:30 följande:
    Så du tycker inte att det är vinklat åt h-e när de säger att han har en skatteskuld på 800 000? Han måste titta sina papper, annars får han en skatteskuld på 800 000 kr. Det är skillnad stor som Atlanten.
    Och de sa dessutom med de fakta vi har på bordet NU så kommer du få en skatteskuld på 800 tusen. Herregud, glömde du höja ljudet på TVn eller?
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • Rebekah84
    Nyfiken gul skrev 2007-05-25 16:21:49 följande:
    Ja o det var ju det han gjorde ju.... Utan lyxfällans pinne i arslet hade han gått omkring o trott att han var skyldig 800 tusen... Han HADE ingen koll på bokföringen o ekonomin så därför såg det ut vid en första anblick att han var skylidg dessa pengar...Det är inte lyxfällans uppgift att hitta alla papper - dom går bara in o visar åt vilket håll man kan gå - dom ska inte lösa problemet ÅT folket....
    Jag visar dig vägen men jag bär dig inte dit

Jaja, bättre att folk får panik och börjar jobba än att andra ska tvingas göra jobbet åt dem!
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • Man80

Nyfiken gul skrev 2007-05-25 16:21:49 följande:

HADE ingen koll på bokföringen o ekonomin så därför såg det ut vid en första anblick att han var skylidg dessa pengar... Det är inte lyxfällans uppgift att hitta alla papper - dom går bara in o visar åt vilket håll man kan gå - dom ska inte lösa problemet ÅT folket....
    Det är just detta jag vänder mig mot. Första anblicken är en ögonblicksbild där man bara mäter skulder men inga tillgångar. Om jag har skulder på två miljoner är det väldigt lätt att säga att jag riskerar personlig konkurs men då tar man inte hänsyn till tillgångarna.

Om det nu inte är Lyxfällans problem att lösa, varför då skriva på detta coola papper med TOTAL kontroll över ekonomin som låter så Löjligt dramatiskt att man skrattar numera mest åt programmet.

Hade varit intressantare om de hjälper någon som har verkliga problem, dvs skulder utan tillgångar.
  • Ninna1977

Jag tycker att det är bra att de speglar olika slags problem som folk har med ekonomin. Igår var hans största problem att han inte hade någon koll, inte att han var skyldig jättemycket pengar. En annan gång är det någon som köper massa saker på kredit o massa olika småskulder. Allas ekonomi ser olika ut helt enkelt o lika så problemen med ekonomi som folk har.
    Det hade dessutom varit tråkigt med ett program där exakt samma problem tas upp gång på gång. Då hade det räckt med ett avsnitt.

• Man80
    Rebekah84 skrev 2007-05-25 16:24:16 följande:
    Och de sa dessutom med de fakta vi har på bordet NU så kommer du få en skatteskuld på 800 tusen. Herregud, glömde du höja ljudet på TVn eller?
    Nej, men hade mina kritiska glasögon på däremot. Vart tog kontoutdragen vägen eller betalade han sina leverantörer kontant..? Knappast!
  • Nessii

Om man har skulder på 2 miljoner så kan man knappast ha några tillgångar.. om man inte bluffar vill säga.

• Man80
    Nessii skrev 2007-05-25 16:28:52 följande:
    Om man har skulder på 2 miljoner så kan man knappast ha några tillgångar.. om man inte bluffar vill säga.
    Ni ser... Inte så konstigt att folk tror stenhårt på Lyxfällan.

Nessii; om du äger ett hus värderat till tre miljoner med lån på två mille, bluffar man då?
  • UllaBella

Men varför tar du inte kontakt och diskuterar med dem direkt istället, så borde du ju får svar på hur det ligger till?

Skulle det vara en bluff som du säger, så ska de ju inte fortsätta sända programmet.

Jag tycker det är ett bra program, och att de hjälper folk lära sig hålla bättre koll på sin ekonomi. Många verkar ju ha noll koll!

Egentligen skulle det finnas sån här hjälp för alla att få, som får sin första betalningsanmärkning.
    Då skulle nog inte så många hamna i skuldfällor!

Många som är med i programmet säger ju att de till sist inte ens öppnar räkningarna, för de har gett upp. Tragiskt!

• Nessii

Näää man bluffar inte om har lån på 2 miljoner... Om du klarar av att betala av räntor mm på huset så är det ok..

MEN i många av fallen på Skuldfällan så lånar en del personer pengar för att kunna betala av gamla lån.. Eller ännu värre de låna för att köpa ännu mera lyxpryttlar som de inte har råd med egentligen.. Eller när de är idiotiska o köper saker på avbetalning.

Eller när de får högvis med betalningsanmärkningar och är stamkund hos kronofogden. Då är det illa.

• Man80
    UllaBella skrev 2007-05-25 16:39:00 följande:
    Men varför tar du inte kontakt och diskuterar med dem direkt istället, så borde du ju får svar på hur det ligger till?
    Jadu... Ska vi alla gnällvilliga här på familjeliv göra detta när vi går igång på något?
  • Man80
    Nessii skrev 2007-05-25 16:43:58 följande:
    Näää man bluffar inte om har lån på 2 miljoner... Om du klarar av att betala av räntor mm på huset så är det ok..MEN i många av fallen på Skuldfällan så lånar en del personer pengar för att kunna betala av gamla lån.. Eller ännu värre de låna för att köpa ännu mera lyxpryttlar som de inte har råd med egentligen.. Eller när de är idiotiska o köper saker på avbetalning.Eller när de får högvis med betalningsanmärkningar och är stamkund hos kronofogden. Då är det illa.
    Ja, bidraget Lyxfällan gör är budget för fols kostnader, inget annat.
  • Nessii

Men det är väl inte så illa... det är ju uppenbarligen inte alla som kan göra en budget. De visar ju helt enkelt att man inte kan leva över sina tillgångar. För till sist kommer kronofogden o ringer på dörren.

• Dollars matte

En bluff är det väl inte, men väldigt förenklat för att "vanliga svenssons" ska förstå.

• izadora

Vem tvingar dig Man80 att titta på programmet? Som en tidigare skrev till dig, hade du ens ljudet på för du rycker saker ur sitt sammanhang och väljer bara vissa bitar för att belysa problemet.
    Med de papper han hade som han då trodde var allt och givit till revisorn så blev det ju en skatteskuld på 800 000. Detta gjorde att han tog sig i kragen och fixade fram underlag på det som saknades.

Jag tycker det är ett bra program, det har i alla fall öppnat ögonen på mig om hur vissa har det och hur de lever sina liv. Och hur naiva och slöa en del är med sin ekonomi. Kan säkert få massa att tänka sig för både en och två ggr och kanske ta tag i sina liv.
    Nu kallar ju jag och maken programmet för "veckans pucko" för i bland känns de som de hjälper som stora puckon

• UllaBella

Man80 skrev:
    Jadu... Ska vi alla gnällvilliga här på familjeliv göra detta när vi går igång på något?

Nä, det är klart man får gnälla, men jag uppfattade det som att du var rätt så upprörd och (ganska engagerad) över detta, så då tyckte jag att det vore bra om du tog kontakt med dem och fick reda på fakta, så att du kunde sova gott om nätterna

Jag bryr mig inte om det är delvis fejk eller ej! Jag tycker det är roligt att se på, och på min dörr kommer de då inte behöva ringa på hos iallafall, så för den delen bryr jag mig inte!

Ber så mycket om ursäkt att jag missuppfattade dig!

• listo

Man ska naturligtvis ha klart för sig att programmet är regisserat för att skapa en önskad effekt. Programmet spelar på att framkalla chock och bestörtning för att sedan visa att det GÅR att reda ut ekonomiska problem.

Och ärligt talat, spelar det verkligen så himla stor roll om det är lite regisserat, mycket regisserat eller total fejk? Faktum är ju att det som tas upp åtminstone är verklighetstroget, situationer som folk faktiskt hamnar i. Och lösningarna är smarta även om situationen är sann eller inte.

• Man80

...och så fick jag vatten på min kran...

www.aftonbladet.se/plusidag/article612964.ab

Folk som tittar på detta programmet och tror att det är en sanning blir blåsta (eller är blåsta...), det är bluff och båg hela sträckan där skulder och tillgångar redovisas på ett sätt som gör att de det handlar om på automatik får sin problem lösta.

I själva verket redovisas tillgångar och skulder godtyckligt. Allt för att man ska programmet ska leda fram till ett glatt leende.

Svar på tråden Lyxfällan är en bluff...