• listo

Jag förblöder!!

Ett tips är att använda menskopp istället för bindor. Menskoppen kan hålla rätt mycket blod och så slipper man känna att det forsar.

www.menskopp.se

• listo

www.menskopp.se/shop/

Där finns bild på hur en menskopp ser ut. Jag använder menskopp sedan några månader tillbaka. Jag blöder rikligt de första dagarna, och då är det tokigt bekvämt att slippa känna hur det rinner.

Det kan vara lite meckigt i början att hitta rätt läge för koppen, men när man har lärt sig hur den ska sitta så läcker den inte. Om man blöder så mycket att den blir överfull så kommer det ut litegrann, men då känns det. Under de dagar då jag blöder mest brukar jag ha menskopp + trosskydd bara för säkerhets skull, men annars behöver man inte ha något alls förutom koppen.

• listo

När man tar ut den så tömmer man innehållet i toalettstolen, sedan tvättar man av koppen med tvål och vatten.

Jag har en DivaCup. Den rymmer ungefär 30 ml. Det står i bruksanvisningen att man under en genomsnittlig mens blöder TOTALT ca 90-120 ml, alltså sammanräknat på alla dagarna, och att det ofta räcker att tömma koppen 2-3 gånger per dygn.

För min del har det varit så att när jag har blött som mest så har jag fått tömma ungefär var fjärde timme, då har koppen varit full. Men det är väldigt mycket bättre än att behöva byta varje timme eller oftare. Mot slutet av mensen räcker det att tömma den morgon och kväll. Jag märker knappt av min mens längre, jag är väldigt förtjust i min kopp

• listo

Jag minns inte exakta summan, men jag har för mig att min DivaCup kostade runt 300 kr. Men då håller den å andra sidan i upp till 10 år.
    Man kokar koppen en gång mellan mensperioderna, så håller den sig ren och fräsch.

Lycka till!

Svar på tråden Jag förblöder!!