• Martina 76

Förväntas ett syskon hålla tal vid bröllop?

Som rubriken lyder. Min bror gifter sig om ett par veckor och jag har total idétorka vad gäller tal. Vill inte hålla ett sånt där torrt tråkigt tal som många gör... Förväntas man att hålla tal som syskon? Om ja, är det någon som har några bra idéer?

• Svar på tråden Förväntas ett syskon hålla tal vid bröllop?
  • jeannette

det är inte att det förväntas men känner du att du vill hålla tal så klart att du ska göra det det är alltid fint några roliga o rörande samtidig.

• Martina 76

Jag vill hålla tal men tycker samtidigt att det är lite jobbigt. Lättare att sticka huvudet i sanden... Jag vill komma på nån bra idé så att jag känner mig bekväm med talet.

• Sha

I vår släkt brukar vi skriva nya texter till gamla låtar. En mkt roligt och uppskattad grej. Kan vara svårt att få till några dagar innan men...
    enl etikettböcker och liknande så förväntas det nog att man ska tala som syskon. *sorry* men traditioner är ju till för att brytas!

• Martina 76

Hehe...ja, jag kommer nog att ångra mig om jag fegar ur... Bara att ta tjuren vid hornen...

Hittade just en rätt bra idé i en tråd här på fl. För att göra talet lite roligare så tar man grejer och fäster vid en tråd och efterhand som talet fortlöper så fiskar man upp saker ur en påse. Tex så ska jag börja med en anekdot om något som hände på BB och då fiskar jag upp en docka, sen ska jag driva med att han var den evige singeln och då fiskar jag upp en singel ur påsen osv. Till sist fiskar jag upp ett glas ur påsen, utbringar en skål och överlämnar påsen till brudparet.

Ganska kul idé tycker jag.

• Belana

Uppskattat är det, men det är inget måste. Nu gjorde jag det inte lättare för dig kanske.

Försök att var personlig (prata om det som är unikt för honom) men inte taskig (sånt blir sällan roligt för nån). När min mellansyrra gifte sig funderade jag på vad som var speciellt med henne och höll mig till 3 saker som verkligen var hon; hennes stora hjärta, att hon alltid ställer upp och att hon lärt mig att om man pratar med killar så svarar de. Och så berättade jag en historia om när vi var på semester i Italien när vi var 14 och 15 och hon vågade prata med de där killarna vi tyckte var så snygga. Och så gratulerade jag brudgummen till att ha valt en så bra brud och välkomnade honom i släkten.

Svar på tråden Förväntas ett syskon hålla tal vid bröllop?