• nykomlingen2

Blodprov för att kolla järnbrist hemma?

Hej,
    Är det någon som känner till om det finns att köpa testmaterial så att man själv kan kolla om man har järnbrist?
    /n

• Svar på tråden Blodprov för att kolla järnbrist hemma?
  • Kajee

Inte vad jag vet. Jag har alltid kollat mitt järnvärde på VC.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

Nej jag vet det - och mitt svar var att jag inte tror att det finns för hemmabruk...

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • SmileyMalin

vet inte.. skulle vara bra! Får lätt dåliga järnvärden och inte så kul att slänga massa pengar på att gå till vårdcentralen för en sån sak titt som tätt!

• nykomlingen2

Jo visst skulle det vara bra om man enkelt kunde kolla saken själv utan att blanda in VC el. liknande.

Det mesta finns att köpa på nätet i USA, så helt otänkbart skulle det inte vara att det fanns även testmaterial för blodvärdet.

Frågan är väl i så fall om man centrifugerar blod innan man kan använda det för att testa det.

Kanske finns det någon här som jobbar på lab. på sjukhus som kan svara på HUR man behandlar blodet och hur man mäter blodvärdet för att undersöka eventuell järnbrist.

• Argentum

Jag jobbar på lab (är biomedicinsk analytiker), men jag har aldrig hört talas om något hemmatest för Hb eller järn.

För att analysera järn måste blodet centifugeras och det krävs lite mer avancerad utrustning. Så det tror jag inte går att hitta.

Hb (blodvärdet) analyseras däremot direkt på blodet. På VC använder de ofta apparater som är nästan lika enkla att använda som de blodsockerapparater som diabetiker använder. Så det vore inte omöjligt (i alla fall inte i USA).

Däremot så tror jag att det skulle bli ganska dyrt i inköp, så jag tror inte att det skulle löna sig.

Dessutom är det väldigt svårt att få ett riktigt värde på hb när man sticker i fingret, det krävs mycket övning, så det är ingenting jag skulle rekommendera.

• nykomlingen2

Tack för svar Argentum.

För mig är det inte pengarna det handlar om som någon skrev tidigare, det handlar mer om att ta hand om sig själv utan att blanda in VC eller sjukvården.

Du skriver att man analyserar blodvärdet (Hb) direkt på blodet med apparater som liknar det för blodsockermätningar.

Vad heter dessa apparater om man ska söka efter dem på nätet?

Vet du möjligtvis vem som är leverantör av dessa apparater till VC och sjukhus så att man kan kontakta leverantören direkt, om de skulle kunna tänka sig att sälja till privatpersoner.

Fråga leverantören kan man alltid göra

Svar på tråden Blodprov för att kolla järnbrist hemma?