• Anonym (Kaffedraken)

    Kan man måla IKEAs möbler?

    Har beställt ett sidobord från IKEA.
    www.ikea.com/PIAimages/36671_PE127910_S4.jpg
    Men jag hade velat måla det vitt. Har långt till närmaste IKEA-varuhus så jag beställde över internet. Dessvärre gick inte den vita att beställa, bara den svarta. Och jag surade ihop och beställde den svarta ändå i hopp om att den kanske går att måla... Jag undrar nu om jag kan slipa bordet lite och sen måla det vitt?

  • Svar på tråden Kan man måla IKEAs möbler?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Den ser ut att vara täckt med sånt där plastgrejs...säkert spånskiva under...blir nog inte sån snygg yta om du tar bort det svarta, men det är vad det ser ut som och man kan ju alltid prova.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hmm, som jag fattat det är det en målad skiva...
    Såhär står det på produktbeskrivningen:
    "Skiva: Träfiberskiva, Polyuretanfärg
    Ben: Aspfaner, Klar nitrocellulosalack
    Mittsarg: Massiv björk, Klar nitrocellulosalack"

    Men det kanske är nån sorts plast, det tänkte jag inte på...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men du.. man kan alltid måla med ett lager silverfärg - det fick jag veta av en kille som är duktig på målning.. för jag har en aprikos bokhylla. Och han sa att om jag målar med silverfärg först o sen den färg jag vill så blir det snyggt och utan att den gamla färgen lyser igenom.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Zimlis skrev 2007-05-27 13:49:15 följande:
    Men du.. man kan alltid måla med ett lager silverfärg - det fick jag veta av en kille som är duktig på målning.. för jag har en aprikos bokhylla. Och han sa att om jag målar med silverfärg först o sen den färg jag vill så blir det snyggt och utan att den gamla färgen lyser igenom.
    Ah, det var ju ett jättebra tips!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Aha, annars tycker jag att spånskivor är det vanligaste materialet för ikeas möbler.

    Men det som Zchimla skrev verkar ju som en jättebra lösning, såvida inte ommålningen blir dyare än själva bordet

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har redan färg och penslar och allt sedan tidigare så det enda då som kommer till att kosta är i så fall silverfärg. Kan den vara dyr?

  • Anonym (Kaffedraken)

    En annan sak jag funderat på är om jag kan måla mina två LACK-hyllor från IKEA vita? De är i bokfanér nu... kan man måla sånt om man slipar först och liksom "ruggar upp" ytan?

  • Anonym (Kaffedraken)

    I och med att skivan är målad med en polyuretanfärg (vilket innebär att det i princip är ett "plastskikt" överst) så är det bästa att göra följande:
    "Rugga upp" ytan med ett fint slippapper.
    Köp vit (eller valfri annan nyans) polyuretanfärg.
    Inte säkert att bygghandlaren på hörnan ha denna typ av färg, men leta upp en färghandlare som är duktig på båtfärger, så finns det här.
    Bäst resultat ger sprutmålning, men det har du kanske inte tillgång till; kör då med lackpensel eller lackroller.
    Ta minsta burken; färgen är dyrare än vanlig lackfärg och till en såpass liten yta klarar du dig långt med minsta burk (trol 1/3 el 1/4 l)
    Finns andra alt, men detta är nog det bästa.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ...fast förresten...
    ett troligen billigare (och minst lika bra) alternativ är att köpa:
    1: En burk grundfärg på sprayburk
    2: En-två burkar vit blank sprayfärg:
    "Rugga" och spraya skivan..

    Tja, välj själv...

Svar på tråden Kan man måla IKEAs möbler?