• WhiteTrash

Kan man måla IKEAs möbler?

Har beställt ett sidobord från IKEA.
    www.ikea.com/PIAimages/36671_PE127910_S4.jpg
    Men jag hade velat måla det vitt. Har långt till närmaste IKEA-varuhus så jag beställde över internet. Dessvärre gick inte den vita att beställa, bara den svarta. Och jag surade ihop och beställde den svarta ändå i hopp om att den kanske går att måla... Jag undrar nu om jag kan slipa bordet lite och sen måla det vitt?

• Svar på tråden Kan man måla IKEAs möbler?
  • Miranda

Jag har precis målat ett sidorbord från Ikea Det blev jättefint. Ett tips är att rolla ytan istället för att använda penslar. En liten mjuk roller ger jämt och fint resultat. Använder man penslar kan penseldragen synas. Jag rollade tre gånger och resultetet blev näst intill perfekt. Jag har inte ens slipat ytan. Slipar du så använd ett mycket fint sandpapper så det inte blir slipmärken som syns genom färgen.

Lycka till!

• WhiteTrash
    FixarFrasse skrev 2007-05-27 13:57:51 följande:
    I och med att skivan är målad med en polyuretanfärg (vilket innebär att det i princip är ett "plastskikt" överst) så är det bästa att göra följande:"Rugga upp" ytan med ett fint slippapper. Köp vit (eller valfri annan nyans) polyuretanfärg. Inte säkert att bygghandlaren på hörnan ha denna typ av färg, men leta upp en färghandlare som är duktig på båtfärger, så finns det här. Bäst resultat ger sprutmålning, men det har du kanske inte tillgång till; kör då med lackpensel eller lackroller.Ta minsta burken; färgen är dyrare än vanlig lackfärg och till en såpass liten yta klarar du dig långt med minsta burk (trol 1/3 el 1/4 l)Finns andra alt, men detta är nog det bästa.
    Har funderat på att sprutmåla, min pappa har utrustning till sånt så det går säkert att lösa. Måste man måla med polyuretanfärg eller kan man använda annan färg? Har en dörr- och list färg hemma som jag använt på andra möbler och det blev jättebra, hade tänkt använda mig av den..
  • WhiteTrash
    Miranda skrev 2007-05-27 14:00:22 följande:
    Jag har precis målat ett sidorbord från Ikea Det blev jättefint. Ett tips är att rolla ytan istället för att använda penslar. En liten mjuk roller ger jämt och fint resultat. Använder man penslar kan penseldragen synas. Jag rollade tre gånger och resultetet blev näst intill perfekt. Jag har inte ens slipat ytan. Slipar du så använd ett mycket fint sandpapper så det inte blir slipmärken som syns genom färgen.Lycka till!
    Ja, har rollar också, hade tänkt använda dom
    Eller sprutmåla...
  • Cheera

Vi har LACK-hyllorna och vardagsrumsbord, men dom har jag iallafall för mig att dom är i spånskivor, iaf vissa "delar".
    Har bitt repor och flagor som lossnat på v-bordet så jag väntar och ser om det finns nån som har bra tips

• FixarFrasse

Det KAN funka bra med annan lackfårg; generellt sett ska man bara vara försiktig med att blanda olika typer av föärg.

• PD77

Jag har precis målat ett LACK-bord från IKEA vitt. Gör inget att det är spånskiva. Börja inte ta bort något. MEN, det är viktigt att du använder riktig möbelfärg. Kostar ca 170 kr för 1 liter. Och det är viktigt att du målar med häftgrund först(kanske i silver då, som det föreslogs innan). Fråga i vilken färgaffär som helst så hjälper de dig. Du skriver att du har färg redan, och det kanske är samma som jag räknat upp, då är det bara är köra.
    Lycka till!

• PD77

Använd roller, inte en luddig, utan en i skumgummi. Som någon skrev innan, med pensel blir det lätt spår.

• WhiteTrash
    FixarFrasse skrev 2007-05-27 14:02:25 följande:
    Det KAN funka bra med annan lackfårg; generellt sett ska man bara vara försiktig med att blanda olika typer av föärg.
    Vattenbaserad funkar inte?
  • PD77

Det var ganska litet bord, räcker nog med en liten burk på ca 200-300ml.

• FixarFrasse

Vattenbaserad är nog faktiskt bäst; den "löser inte upp" andra färgtyper. Sprutar du var försiktig så den inte rinner.

Svar på tråden Kan man måla IKEAs möbler?