• Snarkofagen

Vad har du på din pizza?

Som rubriken säger, vad har du på din pizza när du gör hemlagat? Börjar bli trött på våra varianter och tänkte jag skulle få lite inspiration.

Majoriteten av alla pizzabagare använder tomatsås i nån form antar jag så det behöver vi inte skriva upp som ingrediens.

Jag börjar:

Tonfisk, svarta oliver, rödlök, fetaost och ananas

• Svar på tråden Vad har du på din pizza?
  • danitra
    Renstjärna skrev 2007-05-28 17:58:32 följande:
    Skulle någon kunna dela med sig av själva degreceptet till en fullständig pizzanovis som sitter och dreglar framför datorn nu?
    Min man har ett jättebra recept. Kan be honom ge dig det när jag är hemma.
  • teddybjörnen fredriksson

Mozzarella och när jag tar ut den ur ugnen lägger jag på Parmaskinka och Ruccolasallad. Eller Mozzarella och Gorgonzola och efteråt salami. Mmmmmmmmmmmmmmm!

• Snarkofagen

Renstjärna: Här kommer mitt recept anpassat för en "vanlig" plåt i ugnen

25 gr jäst
    3 dl ljummet vatten
    1 krm salt
    3 msk olja (gärna oliv)
    6-7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll i ljummet vatten så att jästen löser upp sig. Tillsätt salt och olja. Blanda i mjölet, lite i taget. Knåda degen och låt jäsa 30-60 minuter.

Olja plåten, platta ut degen och lägg på valfri fyllning från alla bidrag ovan Grädda i 225-250 grader, ca 15 minuter.

Mmmmums... Lycka till!

Den här smeten kan, om man ökar mängden olja till 4 msk, även användas som focacciadeg. VERKLIGEN smaskigt!

• abnocto

Vi kör alltid med pastasås istället för tomatsås, för det har lite mer smak. Sedan har vi alltid kokos på , vilket ungarna älskar. Ananrs det vi har hemma, skinka, räkor, bacon, svamp m.m.

• Snarkofagen

abnocto: kokos! Så gott! Det brukar jag panera mina fiskpinnar med men det är ju en helt annan tråd

• abnocto

Det var faktiskt min dotter som första gången fick kokos på pizzan på ett läger och efter det är det ett måste.....

• lilltrillan

har ni prövat den färdiga pizzadegen, som bara är att kavla ut? följer med tomatsås oxå!
    hur som helst, den har blivit favvo i vår familj

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • MolleMalin

Vi brukar ta lite allt möjligt. Köttfärs, pesto o pinjekärnor är gott. O ost såklart. O kanske lite ananas, tomat mm....

• Snarkofagen

lilltrillan: Menar du den som finns i kyldisken i en trekantig förpackning eller nåt sånt? Är skeptisk men om det är den du menar och rekommenderar så kanske man ska prova.

• lilltrillan
    Snarkofagen skrev 2007-05-30 15:25:25 följande:
    lilltrillan: Menar du den som finns i kyldisken i en trekantig förpackning eller nåt sånt? Är skeptisk men om det är den du menar och rekommenderar så kanske man ska prova.
    det är en vanlig fyrkantig avlång förpackning, förpackad som i ett rör, bara att öppna så poppar den ut, sen bara rulla ut på en plåt och på med tomatsåsen jättegott tycker alla i vår familj, och så lättsamt
    prova så jag får höra vad ni tycker
    lycka till!
    glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Renstjärna

Snarkofagen: Tack för receptet! Kanske skall göra ett premiärförsök i helgen. Nu gäller det bara att välja topping också...

• a halleluja moment

fetaost,skinka,zuchini...rödlök..paprika..färska champinjoner ..bland annat..mozzarella..

eller så gör jag typ en köttfärs(utan matgrädde)endast färs,krosstom.å tompure(lök vitlök) sen lägger jag det på pizzadegen å strör över ost,och fetaost på..jättegott och mer mättande..

• Lioness90

Jag brukar köpa sådan Sara lee eller icas egna pizza deg (lättare) och ha tonfisk, lök, inlagda vitlökar och mängder med ost (samt tomatsåsen) och ibland räkor om jag vill ha det :)

• weasley

Min favorit är ädelost och valnötter, behövs verkligen inget mer för det blir så himla gott!

Annars har jag gärna grön paprika, tomater, lök och ananas på. Och någon god ost så klart.  

Svar på tråden Vad har du på din pizza?