• KeChi

Halalslakt ÄR djurplågeri!

Fyfan va ja HATAR religon..

Att Muslimerna är beredd att plåga djur innan!

Willy´s bland annat säljer Halalkyckling..
    Dom vet nog fan inte ens om det själv...

Halalslakt ÄR djurplågeri!!

Om någon håller med får ni gärna skriva era åsikter!

Eller skriv en rad för djurens bästa...

• Svar på tråden Halalslakt ÄR djurplågeri!
  • utlandsmamma

Det millus säger är att allt halal slaktat kött i Sverige, slaktas i princip på samma sätt som det Svenska "sättet" i och med att djuret bedövas innan beskärningen.

Dock kan utländskt halal kött inhandlas vilket slaktats på ett mera tradionellt sätt utan bedövning, detta kommer aldrig att tillåtats i Sverige, då detta anses som onödigt lidande och stressigt för djuret.

• miLLus

brojer. jo men man kan alltid se om det är svenskt kött eller utländsktkött.

...
  • utlandsmamma

nej tyvärr inte alltid, vissa boskap transporteras levande, eller styckas i andra länder, dessa går då tyvärr under landets betäckning

• miLLus

Då vet att du har fått svar gång på gång på gång.
    Vi är flera som har motsagt ditt argument med du tuggar på som en repad skiva om att det är halalslakt och det ena med det andra.

Nu för sista gången.
    Halalslakt i Sverige sker med bedövning, metoden är inte mer plågsam är annan slakt eftersom djur dör väldigt snabbt när man skär av pulsådern, det tar inte många sekunder för fjuret att förlora medvetandet.
    Så tekniskt sätt är det mer eller mindre som en avlivning, djuret känner ingenting.

...
  • miLLus

Brojer.
    Tyvärr sker sådant inom alla dåliga marknader.
    Textil från Burma skickas till Kina för att märkas om, eftersom länder vägrar köpa in varor från Burma.
    Detta är inget man kan kontrollera heller.

...
  • utlandsmamma

tyvärr inte den dåliga markanden utan den svenska lagen. Enligt Eu måste slaklandet och styckningslandet finnas som information på förpackningen, detta gör dock inte att man lätt kan vilseleda konsumenten genom att framhäva det ena landet framför det andra.

• blockflöjten

Jag har varit med vid slakt och det finns väldiga skillnader. Jag tyckte inte att det såg ut som om de djuren jag såg dö led över huvud taget. Men de blev å andra sidan dödade på bondgården av bonden själv som de kände och fick mat av varje dag. De blev skutna med bultpistol samtidigt som de åt sedan skar man halsen av dem. Ser otäckt ut men går oerhört fort.
    Jag har sett halalslakt på tv först en slakt av en get på en liten gård någonstans, det satt en kvinna med en get i knät som hon skar halsen av snabbt sedan satt hon och smekte geten tills den dog allt såg väldigt fridfullt ut. Men på slakterierna såg det annorlunda ut, jag såg en ko som hängde upp och ner och såg så oerhört rädd ut, sedan kom det fram en man som gav den en elektriskchock och sedan skar han halsen av den och lät blodet rinna ner i en ränna. Kossan hängde där och ryckte länge och ögonen rullade. Det var helt klart djurplågeri och fruktansvärt att se på. Hur vi slaktar på vanligt vis vet jag inte men det är säkert heller ingen trevlig syn.

• utlandsmamma

blockflöjten

Men på slakterierna såg det annorlunda ut, jag såg en ko som hängde upp och ner och såg så oerhört rädd ut, sedan kom det fram en man som gav den en elektriskchock och sedan skar han halsen av den och lät blodet rinna ner i en ränna. Kossan hängde där och ryckte länge och ögonen rullade

Detta kan inte vara från Sveige sedan detta inte skulle vara tillåtet.

Jag har sett halalslakt på tv först en slakt av en get på en liten gård någonstans, det satt en kvinna med en get i knät som hon skar halsen av snabbt sedan satt hon och smekte geten tills den dog allt såg väldigt fridfullt ut.

Detta är din betrakning genom tv, detta har studerats av veterinärförbundet och de anser att djuret genomgår en onödig stress och lidande vid halal slakt utan bedövning.

• utlandsmamma

tror självklart som du skriver att stället som man avslutar djurets liv på har betydelse. Ett slakteri kan aldrig bli lika "bra" som på bondgården där djuret känner sig hemma

Svar på tråden Halalslakt ÄR djurplågeri!