• Sencha

    Philemon Arthur and the Dung - spekulationer om vem de egentligen är (eller var de kommer ifrån)

    En del människor envisa visst med att tro att Philemon Arthur and the Dung egentligen var Wiehe & Afselius - vilket jag tycker är obegripligt, eftersom de har helt fel dialekt.

    Men det är ju helt klart spännande med mystiken

    Är det någon som har några andra spekulationer/rykten? Någon som vill spekulera själv? Någon som kanske VET något? (Ja, då skulle du förstås inte berätta det ändå, eller hur? )

  • Svar på tråden Philemon Arthur and the Dung - spekulationer om vem de egentligen är (eller var de kommer ifrån)
  • sophius

    Jag önskar jag hade någon aning för det är
    sjukt spännade
    man vill ju veta vem som ligger bakom mästerverk
    som "in kommer gösta" eller "subjekt och predikat".

    Det borde startas en hel statlig myndighet med uppgift att lösa detta mysterium.

    Gruppen tycks ju fortfarande vara aktiv eftersom de har ett myspace

    profile.myspace.com/index.cfm&friendid=173644984

  • Sencha
    sophius skrev 2007-05-28 13:11:33 följande:
    Det borde startas en hel statlig myndighet med uppgift att lösa detta mysterium.


    Ja... Eller "ingenting i din hjärna"
  • sophius

    precis
    texten är aktuell än idag
    fast färgteven har blivit en plattteve.

  • Kaospassageraren

    Jag har en kompis vars mamma umgicks med bandet när de var aktiva (jupp, jag bor i Skåne), så hon vet väldigt väl vilka de är. Hon säger dock att hon aldrig skulle drömma om att avslöja det, eftersom de fortfarande håller viss kontakt och hon respekterar deras önskan att förbli anonyma.
    Visst kan hon snacka skit, men det har jag inte minsta anledning att tro.

  • Zagis

    Är det sant att de vann en Grammis en gång och att det var en sån skandal att de la ner Grammisgalan i några år tack vare det?

  • snuvig

    dom vann en grammis 1972 men hurvida det var därför som grammisgalan tog en paus på 15 år eller inte är väl inte riktigt säkert....

  • sophius

    hur kunde det ha blivit skandal.
    De är ju bäst ju!

  • Sencha
    enola skrev 2007-05-30 21:05:42 följande:
    Mikael och Tomas Wiehe har jag hört att det ska vara. Roliga är de i alla fall!
    Som sagt var, Afselius och Wiehe har helt fel dialekt
  • enola

    Nja, jag tycker ju inte det. Det är ju dessutom inte speciellt svårt att överdriva eller "underdriva" sin dialekt när man sjunger.

  • enola

    Andra spekulationer säger att det är Gunnar Danielsson och Lars Fernebring från det gamla proggbandet Risken Finns. Att Afzelius skulle haft något med saken att göra har jag däremot inte hört. Undrar om det någonsin kommer uppdagas? :)

  • ChicoChica

    Haha, trodde jag var nästan ensam om att ha hört dom
    Inte sååå många som känner till dom..

    Lyssnade mycket på dom när jag var 13-14.. Tyckte "in kommer Gösta" va helkul och "Blomman-sången"..

  • ChicoChica

    Måste ju hålla med om att skulle bli VÄLDIGT förvånad om Wiehe och Afzelius låg bakom Philemon.. Låter ju inte alls lika!

  • Music man

    Ända sen liten har jag undrat! Nu har ja en identitet klar :) respekterar deras anonymitet även ja själv varit frustrerad utanför vetskapen. Kan vägleda lite för er som fortfarande kämpar :) personen har bott i Sthlm i många år och varit aktuell med en hel del som faktiskt påminner om philemon ( när man tänker efter ). Härstammar från Ängelholms trakten.

  • Paulina P P

    Det behöver ju inte röra sig om några kända musiker ju...

  • allfader

    Dom heter Mats & Stellan Larsson från Torekov.
    Mats jobbar som musiklärare och Stellan är dramaturg, och spelar fortfarande i ett turnerande bluesband

Svar på tråden Philemon Arthur and the Dung - spekulationer om vem de egentligen är (eller var de kommer ifrån)