• Skvaller

Har min vän Hypokondri?

Jag har en vännina som varit sjukskriven väldigt länge och så länge jag känt henne så har hon alltid varit sjuk på ett eller annat sätt. Hon har ingen synbar sjukdom utan alltid något i stil med migrän, fibromyalgi, ont i ryggen (så att hon knappt kan sitta eller stå)eller ont på något annat ställe. Jag kan väl inte påstå att jag själv är direkt påläst om sjukdomar, men hon vet allt om alla sjukdomar hon vet allt om olika mediciners biverkningar (får oftast någon biverkning av alla sina mediciner så att hon måste byta eller sluta använda dem och därför också i princip aldrig är bra eller mår bättre). Hon har ett stort intresse för andras sjukdomar, förlossningar etc Läser alltid Läkartidningen. Jag har börjat tröttnat på att höra och vara förstående om alla hennes sjukdomar jag själv tror att hon lider av någon form av Hypokondri. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Och om ni har vad ska man göra och säga?

• Svar på tråden Har min vän Hypokondri?
  • Stellas Mami

Näe jag tror inte hon har hypokondri, eller vad vet jag. Fast det låter ju som att hon fått sitt intresse i att läsa om sjukdommar pga att hon själv alltid varit dålig. Det har liksom blivit en livstil för henne. Det du som vän kan göra är att bryta det åt henne. Försök få med henne ut på roliga saker så hon slipper sitta hemma och spåna i böcker. Måste ju vara jättetråkigt som hon har det nu. Och sjukskriven blir man väl inte bara sådär? så det är klart hon är/varit sjuk.

• elrovi

Men om hon har Fibromyalgi, så finns det ju många följdsjukdomar av det!?

• susye

Menar du att migrän och Fibromyalgi inte är noågra sjukdomar eftersom du skrev att de inte syns? De är ju just osynliga och vi som lider av dem har just problem med att bli förstådda för att de inte syns. Men vi är sjuka ska du veta. Att din kompis läser på om sjukdomar och mediciner kan ju vara för att veta mer om sig själv o sina sjukdomar. Behvöe riten alls vara hypokondri.

• Birgitta2

Hypokondri har jag för mig är en så stor rädsla för döden att man helt enkelt tror att man har sjukdomen innan den knappt är uppfunnen. Det är alltså tankarna man måste styra.

Jag blev också anklagad för hypokondri eftersom jag alltid hade ont i ryggen. Det visade sig efter massor av år att jag hade Bechterew (pelvospondylit). En ryggradsreumatisk sjukdom.

Jag är också intresserad av olika sjukdomar, symptom, hur de uppkommer och varför etc etc men anser mig verkligen inte vara hypokondriker för det. Jag anser mig vara frisk tills motsatsen är bevisad. Inte tvärtom.

• Skvaller

jag säger inte att det inte är sjukdomar, men om man varit hemma på grund av dessa sjukdomar väldigt länge (vi pratar om ca 10 år hon är 35 år idag) så tror jag att det också är lätt att säga att man fortfarande har ont och mår dåligt för att man är väldigt rädd att gå tillbaka till ett jobb, självförtroendet är väl inte direkt på topp. Att gå tillbaka till jobbet eller att prata om något jobb som ev kunde passa för tillfället är inte aktuellt hon blir sur och bara säger att "så sjuk som jag är går det inte med något jobb". Jag själv tror att hon inte har så ont som hon säger och det verkar inte FSK tro heller men sjukskriven är hon men det är alltid hårda diskussioner med FSK vid varje möte. Det är möjligt att jag är oförstående som kompis men något knasigt är det!

• elrovi

Läs på om Fibromyalgi, en komplicerad sjukdom, många är misstrodda. Gör inte det misstaget du med som är hennes vän!!

• Skvaller

Tack för alla svar.
    "Birgitta2" jag tycker du ändå har sunda åsikter "frisk till motsatsen är bevisad". Min vän är tvärtom hittar hon en biverkning eller följdsjukdom idag så har hon den inom en vecka garanterat!

• Skvaller

Fibromyagi blir man aldrig bättre från det? eller är det en kronisk sjukdom som man har resten av livet. Om det skulle vara så borde hon väl bli sjukpensionär redan nu eller hur? Ja jag måste läsa på lite om sjukdomen känner jag kan för lite om den har för mycket åsikter utan att veta kanske.

• susye

Jag har också varit hemma i snart 10 år o ser ingen möjlighet att börja jobba just för att jag är så sjuk. Klarar ju inte av hemmet en gång. Sen ska man inte gräva ner sig i sjukdomen men ibland måste man få klaga.

Håller med elrovi att du behvöer läsa på om fibro

• elrovi

Ja, den är kronisk, man mår bättre eller sämre, men blir aldrig helt bra. Väldigt lite forskat kring sjukdomen. Tyvärr så som jag sa tidigare blir många misstrodda, du säger ju själv att FK " bråkar" med henne, hon blir väl inte trodd!!??Hur kan man då få beviljat sjukpension...och förresten vem vill bli sjukpensionär? Man hoppas nog in i det sista att det ska bli bättre...eller hur?
    OCH man kan bli mycket deprimerad av sjukdomen, tänk dig att ha ständigt ont och INGEN tror dig, för de hittar inga fysiska "bevis". Och värken flyttar på sig, ena dagen här och andra där. Inte roligt.

• elrovi

De med FM kallades förr "sveda, bränn och klämkärring" (el likn), många trodde just att de bara var hypokondriker.

• Birgitta2

Din kompis har nog fastnat en hel del. Har hon fibro, så har hon säkert svårigheter med fk. Många många på fk vägrar se fibro som en sjukdom med den muskelvärk det kan ge. Den syns inte på prover, och syns inte utåt. Och långvarig värk gör en trött, deprimerad och totalt orkeslös. Utbrändhet är också en svår grej, som fk heller inte accepterad. Folk ligger hemma och gråter för att de mår så himla dåligt, men ingen förstår. "Vaddå, du gör ju inget, hur kan du vara så trött".

Stötta din vän, prata inte hypokondri med henne utan tro på henne. Ingen går hemma för att det är kul. Nja, några finns det säkert. Men jag tror inte att du bemöts av vänlighet och hon kommer inte "rycka upp sig" av dina välmenande råd. Att du sen tror att hon fejkar, det gör inte värken mindre (om hon nu verkligen har ont).

• Skvaller

Hon vill bli sjukpensionär, är inte det konstigt? Hon har inte arbetat någonting sen hon blev sjukskriven allt hon försökt att prova på har visat sig att det inte fungerar för henne. Alla som har FM vilket är ganska många de flesta är väl inte 100% sjukskrivna? man borde väl kunna jobba litegrann med någonting. Känner att hon är helt socialt undernärd om ni förstår vad jag menar ett jobb i mitt tycke är inte bara ett jobb det har det här sociala också att man känner sig värdig osv. Ni som skrivit om FM verkar ha endel erfarenheter av det, tro mig jag försöker stötta men när inget hjälper...hon kan inte ens gå ut med sin lilla hund längre sitter bara framför tv och gör mest ingenting!

• Birgitta2

Social fobi kan man få när man varit hemma länge länge som hon varit. Att dessutom all handlingskraft försvinner känner jag igen. Var själv sjukskriven i 1,5 år pga njursvikt. Och jag blev till slut fullständigt självisolerad. Hade ju ungarna men inget annat. Jag var ju liksom tvungen att handla, tvätta, städa... men har man inte det så är det jättelätt att sjunka ner i nån sorts halvdvala kan jag tänka mig.

Hon verkar ha drabbats av handlingsförlamning och det är nog jättesvårt som väninna att rycka upp henne där. Hon borde få psykologhjälp för att ta sig ur det där limbot.

Har tyvärr inte några fler råd.

• Skvaller

Birgitta2
    Tack för alla råd. alla råd är guld värda...ska tänka på allt du skrivit!

• susye

men man kan ha fibromyalgi i olika svår grad o en del får i princip alla symptom. jag själv kommer aldrig kunna jobba mer o vill itne ens testa för det skulle bara få mig att må sämre. fibro är en kronisk sjukdom

Svar på tråden Har min vän Hypokondri?