• torptrollet

Vår kanin dog

I fredags dog vår kanin hon blödde från rumpan och idag när vi kom ut så låg hannen oxå död han var geggig i rumpan. Vad kan dem ha dött av?

• Svar på tråden Vår kanin dog
  • torptrollet

Dem gick i vars en utebur. Kan inte komma på något konstigt som dem har kunnat äta men min son brukar vara där och kela han har kanske råkat ge dem något giftigt.

• Nette

kan vara någon sjuk j-vel som givit dom råttgift eller dyl?

• MrsNelson

jo det skulle ju kunna vara så men det tror jag inte...oftast brukar dom faktiskt ha inbyggt vad dom kan äta och inte så om han bjöd dom något så hade dom förmodligen inte ätit av det...
    ska kolla i en gammal bok jag har om djursjukdomar om det står något där!

• torptrollet

sambon har gett dem sallad odlad i växthus. kan det vara farligt?

• Sqti

jag har nån gång läst att det finns nån typ av fluga som anfaller kaniner som är ute och rör sig. de anfaller när kanien har diarré eller är lite lös i magen. de söker sig dit och går in underhuden på dem och lägger ägg där. sen dör kaninen av detta, och det är plågsamt. det stod i vår lokala tidning och det var en veterinär som ville varna alla kaninägare för detta. dock vet jag inte om detta var fallet med dina kaniner. men ändå bra att veta inför framtiden. jag håller extrakoll på mina under somarn och de är mest inomhus en ändå. hatar flugor!

• torptrollet

vi lagt myr mot myrorna ca30 meter därifrån kan myrorna har dragit ditt det där?

• Luddvar

En god vän till mig blev av med alla sina kaniner inom loppet av några dagar för två år sedan. De hade drabbats av Harpest, tror jag det var. En vild hare hade troligtvis kommit fram till buren och nosat på kaninerna. Och smittat dem så. Det gick jättefort.
    Jag kommer inte ihåg  vilka symptom de hade. Men burarna fick desinficeras. 

Att dina kaniner var lösa i magen kan ju ha kommit sig av att de ätit mycket gräs? De blir lätt lösa då. Men det är ju inte dödligt. Troligare då att de smittats av något. Din son är säkert oskyldig.

• Nette

vår kanin blir lös i magen av knäckebröd (som han älskar)

• Luddvar

Sallad blir de lösa i magen av men de dör inte.

• torptrollet

Lite tråkigt för han tyckte så mycket om dem. han kunde själv krypa in i burarna och sätta sig och kela med dem. Känns som att vi inte ska ha kaniner!

• torptrollet

Tack för alla svar jag får!

• Zaria

ÄCKELVARNING!!!

Min ena kanin fick som en liten klump med avföring därbak så att
    säga...dagen efter hade det kläckts och hundratals små larver åt upp kaninen både utanpå och innuti, var bara att avliva henne, tyvärr gick den andra också ner i vikt jättemycket strax därefter och fick också avlivas så han hade förmodligen samma parasit.

Kanske något sådant?

• Nette

vad hette parasiten och vart kom den ifrån????

Zaria skrev 2007-05-28 16:21:35 följande:
    ÄCKELVARNING!!!Min ena kanin fick som en liten klump med avföring därbak så attsäga...dagen efter hade det kläckts och hundratals små larver åt upp kaninen både utanpå och innuti, var bara att avliva henne, tyvärr gick den andra också ner i vikt jättemycket strax därefter och fick också avlivas så han hade förmodligen samma parasit.Kanske något sådant?
  • Zaria

Nette: Ingen aning, var så liten när det hände (kanske 10 år)
    men det var rätt mycket spyflugor runt kaninen när larverna kläckts och vad jag minns såg det ut som sådana larver (men det är bara ren spekulation)
    Var som sagt väldigt liten då.

• Enkiteng

Det är olika fluglarver som äter på bajsiga kaninbakar. Det blir mer som äckliga sår med var och larver, så det låter inte som det TS:s kaniner dött av. Men det är något att tänka på inför sommaren, håll kaninerna rena där bak! Kan vara lätt att missa inkletat bajs om man inte lyfter och kollar ordentligt, resten av kaninen ser ju normal ut.
    Info från Blå Stjärnan: www.blastjarnan.se/framesommar/farakanin.html
    Lite info och bilder: (på norska)www.medirabbit.com/NO/Skin_no/Parasites/myiasis_no.pdf

Svar på tråden Vår kanin dog