• Peztis

Hur rengöra gammal gjutjärnsplättlagg?

Jag har precis kommit hem med en plättlag i gjutjärn. Grejjen är den att den har stått i ett dödsbo och inte använts på jag vet inte hur länge och det känns ju inte så lite äckligt...

Hur ska jag nu få ren den?

Jag VET att man inte ska använda diskmedel till gjutjärnsgrejjor men det har jag redan gjort, har diskat den i hett vatten och har lagt den i blöt korin - känns ändå inte rent!

TIPS!

Tackelitack!

• Svar på tråden Hur rengöra gammal gjutjärnsplättlagg?
  • Emab

häll på vatten och låt det koka upp på spisen...

• Teskedsmamman

Ta citronsyra och blanda med lite vatten och häll på, tar bort rost och annat gojs och så sköljer du bara av den sedan, med hett vatten och smörjer in den med olja.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • musli

Klorin? Verkar inte vettigt... Diska den om du känner att du måste, hittade en gammal fin plättlagg i dödsboet jag också, jätteäcklig, diskade den i vaaarmt vatten och även brände ur den på vedspisen och diskade igen i varmt vatten, sen lät jag den stå, varm, med lite olja och torkade sen ur överbliven olja.

• Suri

klorin??
    Funns det inte risk att det absorberas av gjutgärnet och fäller ut smak i plättarna sedan?

Koka vatten i det. Det tar nog bort det mesta och är säkert tillräckligt.

• littletiger

Såhär gjorde min pappa nyligen när han gjorde rent gamla järn:

Borstade rent med stålborste( satt på borrmaskinen)

Smörj in med olivolja, efter första gången svag värme och brände in oljan, så på med olja en gång till och sedan litet kort tag på svag värnme. Så var det klart.

Pannkaksjärnen blev jättefina sedan!

• Carro W

Kan inte låta bli att skratta lite, men klorin? Det mesta äcklet dör ju faktiskt vid uppvärmning. Littletiger har bra råd.

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Peztis

Tror inte ni hade skrattat om ni såg huset där jag hittade plättlaggen!
    Han hade nog inte städat de senaste 40 åren - utan överdrift! Sedan låg han död några dagar innan han hittades. Lukten fanns överallt...

Var väldigt medveten om att klorin ev förstör den men å andra sidan så hade jag liksom inte så mycket att förlora.

Tror jag ska ta och gnugga med lite stålull, har ingen sliptrissa till borrmaskinen.

Tack för alla råd! Har ni fler så kom gärna med dem!

• kidA

men åker inte klorinet ner i porerna nu? jag skulle INTE äta plättar fr ngt som ev har klorin i sig. *ryser*

busbebis i magen i v 29 o busungar hemma födda -06 o -00
  • Peztis

Om det kommit ner i porerna så kommer det att märkas när jag väl värmer den på plattan, då kommer ju det att frigöras av värmen.

Får väl prova några gånger, skrubba ren den, värma, lägga i blöt igen, värma och sedan olja den. Så tänkte jag nog göra.

Och klorinet är nog inte så farligt, man kan - och vi har gjort det - hälla det i vattenhydroforen och sedan skölja ur rören med det. Man bör även rengöra vattendunkar med det om man ska ha vattnet som dricksvatten.

• Peztis

Vattnet som ni med kommunalt vatten har är redan klorerat...

• kidA

ts

okej. jag är skeptisk o skulle inte göra det. men det är jag det

busbebis i magen i v 29 o busungar hemma födda -06 o -00
  • 16aug

nog om klorin.... använd salt.. massor av salt och hetta upp det i pannan på spisen.

det blir rent + bakterier borta..

• ellinorsmama

På hemkunkapen i 8:an , för så där 100 år sedan så fick vi lära oss att ta salt på torr panna och lite hushållspapper och "gnida" runt det med.

Innan så räcker det väl med att diska med varmt vatten och diskmedel.

Svar på tråden Hur rengöra gammal gjutjärnsplättlagg?