• MiaBu

honung till min bebis

Hej

Min make sa idag att han gett honung till vår snart 6 mån gamla bebis.

Jag är nu jätteorolig eftersom jag vet att det kan vara farligt - vilket han inte visste.

Behöver man ta bebisen till läkare? Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden honung till min bebis
  • kapet

Honung bör inte ges till spädbarn då honung kan innehålla sporer av en bakterie (Clostridium botulinum) som i spädbarnets tarm kan alstra ett mycket starkt gift och ge förlamningstillstånd. Hos äldre barn och vuxna som har en annan tarmmiljö sker inte detta.

Alltså barn under 1 år.

• Pikku Enkeli

12 st sedan 1969 har fått Botulism i Sverige

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • MiaBu

nä nu vill jag inte läsa.. ohh vad orolig man blir. Undrar om det finns några symptom som man kan titta på...

HAr inte märkt någon skillnad på honom men jag hoppas allt e ok

• Jagita

Hittade det här vad som kan hända..
    Däremot kan små barn drabbas av spädbarnsbotulism som är en allvarlig sjukdom. Livsmedelsverket rekommenderar därför att barn upp till ett års ålder inte ska äta honung.

• Jagita

Spädbarnsbotulism skiljer sig från vanlig botulism genom att gift inte bildas i maten utan först när bakteriesporerna gror och börjar tillväxa sig tarmen. Detta kan endast drabba spädbarn före ett års ålder eftersom barnets egen konkurrerande flora av bakterier i tarmen då ännu inte hunnit utvecklas.

• Pikku Enkeli

2st spädbarn har fått botulism sedan 1984. Det äri princip större risk att få ett JAS-plan i huvudet...

• HellviHumle

Om det är en vecka se´n så kan du nog slappna av igen.

Pikku Enkeli skrev 2007-05-29 00:11:59 följande:
    12 st sedan 1969 har fått Botulism i Sverige
    Har du nå´n koll på vad dessa ätit? Gravad fisk är väl det vanligaste. Brukar inte små barn få så ofta.
  • Jagita

Är det farligt med Clostridium botulinum?
    Sporer från Clostridium botulinum kan förorsaka förgiftning hos spädbarn. Denna form av botulism drabbar inte vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt, men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas. Fall av spädbarnsbotulism med sannolik anknytning till intag av honung innehållande sporer av Clostridium botulinum finns dokumenterade.

Jag tycker nog du ska kontakta läkare och kolla upp så ingenting har hänt för säkerhets skull.

• Pikku Enkeli
    HellviHumle skrev 2007-05-29 00:19:17 följande:
    Har du nå´n koll på vad dessa ätit? Gravad fisk är väl det vanligaste. Brukar inte små barn få så ofta.
    Ja jag vet att det är av gravad lax.
  • kapet

FALLBESKRIVNING SPÄDBARNSBOTULISM

Botulism är en sällsynt sjukdom i Sverige. Frånsett vårt fall i år har vi i landet inte haft något

fall sedan 1996. Clostridium botulinum är en anaerob bakterie som oftast smittar via felaktigt

inlagda fiskrätter. Toxinet angriper den neuromuskulära förbindelsen. Oftast börjar symtomen

med förlamning av kranialnerver, dubbelseende samt svälj- och talsvårigheter. Spädbarn är

speciellt mottagliga då barnet saknar de vuxnas tarmflora. Följande fallbeskrivning är skriven

av Thomas Higgins som skötte barnet på barnkliniken:

En tidigare frisk 5½ månader gammal gosse åkte med sin moder till USA 15/12. En vecka

senare insjuknade barnet med en förkylning som läkte ut spontant. I samband med hemresan

(26/12) slutade barnet plötsligt amma och föreföll trött. Pojken blev slemmig i halsen, sov

mera än vanligt och blev tilltagande slapp under två dygn. När man sedan kom in till

Barnkliniken var barnet hypotont, mimikfattigt, förstoppad men relativt nöjt. Behandling med

bronkdilaterande medel insattes samtidigt som man gav sondmat. En omfattande utredning

startades där man utredde för metabol sjukdom, endokrinsjukdom, encefalit och Guillain-

Barré. Dessa utredningar gav inget napp. Däremot fick man positivt resultat för Clostridium

• kapet

Tecken på botulism

Efter ett par timmar till flera dagar kommer symptom på botulinumgiftet:

Illamående, diarré och kräkning. Synrubbningar. Tal- och sväljsvårighet. Muskelsvaghet och svårighet att andas.
    MiaBu skrev 2007-05-29 00:13:28 följande:
    nä nu vill jag inte läsa.. ohh vad orolig man blir. Undrar om det finns några symptom som man kan titta på...HAr inte märkt någon skillnad på honom men jag hoppas allt e ok
  • MiaBu

inga svårighet här som jag märkt... han har nästan varit för pigg o glad de senaste dagarna.

• kapet

Jag tror inte det är ngn fara. Men om du är orolig så kan du ringa BVC imorgon och fråga.

• Majalaja

Men du...om det var en hel vecka sen så är det väl ändå ingen fara nu! Jag var också med om detta en gång när min äldsta son var bebis, men oroade mig inte nämnvärt eftersom jag inte märkte av något. Det borde väl ha visat sig vid det här laget i så fall!

• hus busen

Jag tror inte det är någon fara..... skulle bli rädd om jag fick vissa av inläggen här (om jag va TS)..... min syster gav sin son honung på nappen flera gånger och han mår bra..... Visst kan de bli nåt fel oxå men jag tror att risken är väldigt liten.... Men ifall ditt barn verkar må dåligt så får du nog ha de i huvudet att han fick lite honung så du kan säga de till läkaren isf.

• Themis

Såja, nu tar vi det lugnt och andas lite.

Det är väldigt väldigt väldigt liten risk att dra på sig clostridier av att få honung EN gång, och som det står i texten så gäller biten med "potentiellt dödlig utgång" om man INTE kommer under behandling.

Jag utgår från att alla här tar sitt spädbarn under ett år till läkare om det är allmänt förslöat, febrigt och infekterat, och då ska det faktiskt klara sig även om "det värsta" skulle inträffa.

/en som bl a jobbade med att odla clostridium under sitt exjobb och inte är död än

• Alexia06

Men herregud!!!!!!! Sluta skräm upp TS!!!!!!!!!!! Hon är medveten om farorna och undrar om hon behöver ta sitt barn till läkare, inget annat! Ja, gör det för att lugna dig själv, det kommer gå bra ska du se. Kram!

• Linndan

tror väl inte du behöver oroa dig TS, din man gav sökert inte mycket?
    tror det är "fara" om vi talar större mängder under en längre tid?

Svar på tråden honung till min bebis