• Älvan

Någon har sökt ett lån i mitt namn

Fick en kreditupplysning och ringde upp dem.
    Frågade vad jag hade sökt och då sa hon att jag hade sökt ett mastercard med kredit på 10000
    Jag har inte gjort det och det är gjort en dag då jag har lektioner hela dagen och inte hinner att sitta vid datorn.
    Nu är detta polisanmält.
    Jag är jättearg och ledsen.
    Hur kan folk göra så???
    Fattar de inte att upplysningen kommer hem till mig?
    Rotar de i min brevlåda efter koret sen?

En varning bara sa hon på polisen... Lämna aldrig dina sista siffror på nätet.
    Ville bara skriva av mig.
    Är så Arg!

Behandla alla så som du vill bli behandlad
  • Svar på tråden Någon har sökt ett lån i mitt namn
  • Lite hemlig än

Vilken tur att du upptäckte det!!

• Trileia

Å fy fanken!! Hoppas de får tag på idioten. Antar dock att det kanske kan vara lite komplicerat.

Vilka jävla svin det finns!

• Älvan

Fast banken kunde lämna ut IP nr om polisen ansökte om det.
    Jag bara hoppas att polisen har resurser till såna brott men det är ju inte troligt

• skorpionen80

Men de sista går ju ändå att få reda på på nätet, så det är ju knappast något hemligt.

Hemskt att det finns folk som inte har något samvete/moral.

• sessanrosa

råkade ut för samma sak fast de ringde och frågade vad vi skulle köpa för hus och vilket hus vi skulle ha som säkerhet,,,,???!!?? men sa jag vi bor i lägenhet,,,, jahajaha men enligt ansökann så skulle vi byta upp oss i husväg

:-] kan man bli galnare eller mer förbannad

• venture

Jag skulle nog spärra mina personuppgifter.
    Identitets stöld är ganska vanligt tydligen numera.
    Mastercardet kanske inte är det enda någon ansökt om i ditt namn.

• principisessan

usch vad otäckt!! hoppas de får tag på den som gjort det.. tycker det ärobehagligt hur lätt det är att köpa/ansöka om lån i andras namn.. man behöver bara personnumret och så kan man i princip göra vad som helst.

• Älvan

¨Hur kan man spärra sina uppgifter då?

• Catch

Det spelar ingen roll om ni nu spärrar era uppgifter på nätet. Det är bara att ringa till skattemyndigheten/folkbokföringen så får man ut hela personnumret.

• Caffreys

Ett litet tips!

Om ni skulle bli av med körkort eller leg. så är det bra att spärra sitt personnummer. På så sätt kan inte personnumret missbrukas.

• Catch

Spärra ett personnummer? Hur då? Har aldrig hört talas om det.

• Alvira

Jag har nyss varit med om exakt samma sak! Jag polisanmälde också det, och ringde UC för att spärra mitt personnummer. I fortsättningen står det i kreditupplysningar att man blivit av med ID-handlingar, och att kreditföretag/banker ska göra noggrann personkontroll.

• Alvira

Och ja! Jag var kände mig jättearg och ledsen när jag fick reda på det. Helt sanslöst att folk kan göra så.

• gertie
    Caffreys skrev 2007-05-31 19:28:37 följande:
    Ett litet tips!Om ni skulle bli av med körkort eller leg. så är det bra att spärra sitt personnummer. På så sätt kan inte personnumret missbrukas.
    Det är sant, men man ska vara medveten om att det blir svårare även för sig själv att ha ett spärrat id. Du kan t ex bli nekad en on-off avbetalning även om det ÄR du som söker och faktiskt fysiskt är inne i butiken och ansöker.
  • Junija

Vad händer om ett lån skulle gå igenom? Har hört om sms-lån t ex, men är dåligt insatt i hur det hela fungerar.

Inte kan man väl bli betalningsansvarig om man inte har skrivit på ett låneavtal?

Hellre moralkäring, än käring utan moral
  • Glitter Scarf

Jag tappade eller blev snott på mitt id-kort & morsan spärrade mitt person nummer , fan vad läskit att sådant händer asså.. men hur kan man ansöka om sådant måste man inte visa leg?

Svar på tråden Någon har sökt ett lån i mitt namn