• Chva72

tumör i baken, på hund..

Har en 10-årig Rottis som har en tumör utanför analhålet.. den sprack förra helgen och han blödde rejält. Var till veterinär som sa att den måste opereras bort. Den var godartad men kunde komma tillbaka, för att göra chansen mindre till att den kommer åter skulle vi kastrera honom också.. notan kommer att sluta på 6-8000:-. Ganska mycket pengar och vi håller på renoverar, ska få barn om 4½ vecka mm. Han har rejält höftledsfel som han inte lider av ännu, men det kan ju bli när som helst.

Vi är i valet och kvalet hur vi ska göra.. Han blir inkontinent om vi inte tar bort den.. och det kan bli fula infektioner..

Han är redan lite inkontinent tror jag för det droppar av snoppen hela tiden, superäckligt. Men inkontinensen vet menade borde ju vara avföring antar jag, blä, än värre!

Någon som haft hund med tumör därbak som tagit bort den, har den kommit tillbaka?

• Svar på tråden tumör i baken, på hund..
  • garttin80

Hejsan, har ingen hund som haft detta problem.
    Men mina föräldrars pudel fick en inflammation i analsäcken, den blev som en böld och sprack, det rann blod och var.
    Men den skulle läkas helt utan hjälp av vet. Och då visste han det telefonledes.
    Är du säker på att det är en tumör så det inte är samma sak?
    Många vet vill ju gärna tjäna mycket pengar.

Sen tänkte jag på att hunden var tio år, han mår inte riktigt bra. Det bästa rådet från mig är väl att låta honom somna. Jag antar att det är väldigt jobbigt att höra det, men om man tänker efter ordentligt så är det nog bäst.

Mvh/Katrin

• Rebekah84
    Chva72 skrev 2007-05-30 08:37:52 följande:
    Har en 10-årig Rottis som har en tumör utanför analhålet.. den sprack förra helgen och han blödde rejält. Var till veterinär som sa att den måste opereras bort. Den var godartad men kunde komma tillbaka, för att göra chansen mindre till att den kommer åter skulle vi kastrera honom också.. notan kommer att sluta på 6-8000:-. Ganska mycket pengar och vi håller på renoverar, ska få barn om 4½ vecka mm. Han har rejält höftledsfel som han inte lider av ännu, men det kan ju bli när som helst.Vi är i valet och kvalet hur vi ska göra.. Han blir inkontinent om vi inte tar bort den.. och det kan bli fula infektioner.. Han är redan lite inkontinent tror jag för det droppar av snoppen hela tiden, superäckligt. Men inkontinensen vet menade borde ju vara avföring antar jag, blä, än värre!Någon som haft hund med tumör därbak som tagit bort den, har den kommit tillbaka?
    Det är inte ovanligt med tumörer på djur som kommit up i den åldern tyvärr....

Har ni inte försäkrat hunden?
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • Snufserufs

Vilket svårt val för er.
    Din hund är ju av en stor ras som inte lever så väldigt många år över 10 år.
    Samtidigt kan han få många bra år efter att ha blivit opererad.
    Vad rekomenderar veterinären?
    Vår ena hane har C på sina höfter och jag hade nog mer lutat åt att ta bort honom än att operera om jag hade ställts inför samma val som du.

• Chva72

Försäkringen tog vi bort för ett par år sedan, den var rätt så dyr och vi använde den aldrig.. fast nu hade den varit bra men jag tyckte det verkade som den inte gav lika mycket ju äldre hunden blev heller.

Vet tyckte annars han var en pigg hund som borde få några år till, men sa samtidigt att det kan man aldrig veta.. och just Rottisar blir sällan äldre än runt 10 år eftersom de är så stora och tunga. Först så var vi helt säkra på att vi ska satsa på operation, men nu lutar det åt att låta honom vara tills vi ser att det inte går mer och sedan låta honom somna.

Tumörknölen som han har därbak har han haft i flera år, vi tänkte att det var en körtel bara som skulle läka ut själv men tydligen inte.. fast tänk om det läker ut själv, vet kan ju ha fel? De har inte skickat iväg några prover eller så.

Självklart vill vi helst operera men vi har inte råd nu, och skulle det vara ogjort att han får tillbaka det så känns det som vi slängt dom pengarna i sjön, bättre att kosta på våra barn..

• Snufserufs

"Försäkringen tog vi bort för ett par år sedan, den var rätt så dyr och vi använde den aldrig.. fast nu hade den varit bra men jag tyckte det verkade som den inte gav lika mycket ju äldre hunden blev heller. "

Det låter som om ni har väldigt dålig ekonomi om ni tyckte att försäkringen på er hund var för dyr!
    Jag förstår inte hur man vågar ha sin hund oförsäkrad om jag ska vara ärlig.
    Hoppas ni kommer fram till rätt beslut.

• Rebekah84
    Chva72 skrev 2007-05-30 09:01:16 följande:
    Försäkringen tog vi bort för ett par år sedan, den var rätt så dyr och vi använde den aldrig.. fast nu hade den varit bra men jag tyckte det verkade som den inte gav lika mycket ju äldre hunden blev heller. Vet tyckte annars han var en pigg hund som borde få några år till, men sa samtidigt att det kan man aldrig veta.. och just Rottisar blir sällan äldre än runt 10 år eftersom de är så stora och tunga. Först så var vi helt säkra på att vi ska satsa på operation, men nu lutar det åt att låta honom vara tills vi ser att det inte går mer och sedan låta honom somna.Tumörknölen som han har därbak har han haft i flera år, vi tänkte att det var en körtel bara som skulle läka ut själv men tydligen inte.. fast tänk om det läker ut själv, vet kan ju ha fel? De har inte skickat iväg några prover eller så.Självklart vill vi helst operera men vi har inte råd nu, och skulle det vara ogjort att han får tillbaka det så känns det som vi slängt dom pengarna i sjön, bättre att kosta på våra barn..
    Hm alltså.... det är ju inte snällt någonstans att låta honom gå tills det inte går längre....

Jag blir lite arg faktiskt när man överväger att låta hunden lida för att man inte har pengar....
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • Vilja00

Alternativ 1:
    Operera hunden direkt o hoppas att det inte återvänder inom ett par år o att han klarar reahabiliteringen samt att ni klarar leva med en inkontenent hund.

Alternativ 2:
    Avliva hunden.

Jag för min del hade avlivat med tanke på att hunden är 10 årig rottis o redan nu har problem med inkontenens + HD. Att operera så pass gamla hundar är inte riskfritt o jag är ärligt lite förvånad över att vet föreslår kastrering på en så pass gammal hund. Lägg sen till återhämtning efter en tumör i baken, med smärta vid bajsning etc. För mig är det enkelt eftersom jag inte äger hunden. Det är alltid lätt att ta såna här beslut när man inte är känslomässigt inblandad.

Oavsett hur du gör så måste ju beslutet komma snabbt eftersom hunden knappast är smärtfri. beklagar att dett ni överhuvudtaget måste göra ett val. Hoppas för er o hundens skull att ni når beslut snarst.

• Rottis77

Var det en analfistel??? I så fall är det väldigt vanligt att dom kommer tillbaka om man inte kastererar honom.

• Skusan

Jag skulle välja det tråkiga valet, att avliva hunden. Jag är själv i bearbetningsfas av liknande beslut. Har en 10 årig Goldenhane som börjar få alla möjliga problem, snopp-dropp (uäck), luktar illa rent allmänt, hudbesvär av sin livslånga sköldkörtelsjukdom, biverkningar från medicineringen av den... Dålig syn, sämre hörsel, tendenseer till ledstelhet. Jag och du besitter "makten" att avgöra som hundens ägare när hans liv inte längre är värdigt. När tar värdigheten slut? Hur visar hunden att den är sjuk? Svar: Så sent det bara går för det är ett flockdjur som itne kan visa sig svag i flocken, för då blir den utstött, ha det i bakhuvet när ni bestämmer er för hur ni ska göra. Er hund kommer inte visa att den lider i första taget, det är ett nederlag i en hunds värld. N'r den ev visar att den lider, då är det redan försent.

Hoppas ni kommer fram till ett beslut ni kan stå trygga i!

Kram!

• Rottis77

Jag hde tagit bort knuta utan att kastrera honom, så hade han ju fått lite extra tid, det finns ju smärstillande som man kan ge för höftleden och det finns även tabletter för hans nuvarande inkontinens. Min första rottis hade problem med sin rygg, men jag gav honom smärstillande hans 2 sista år och det gick jätte bra.

• Chva72

För er som klagar på att låta "honom lida tills det inte går".. så har ni nog inte hängt med riktigt.. han lider inte nu av tumören, varken vad vi märker eller enl. veterinären. Höftledsfelet känner han av ibland, i perioder, det märks när och då får han smärtstillande och han är som vanligt. Självklart skulle han inte få lida i onödan.

Veterinären kallade knölen för "tumör", inte analfistel, men det kanske är samma sak? Hon sa iaf att utan kastrering var det oghjort, den kom tillbaka.

Rottis77: Vad finns det för tabletter mot inkontinensdroppet?
    För mig i nuläget är det värsta problemet.. hunden mår bra och är pigg.

• Rottis77
    Chva72 skrev 2007-05-30 23:19:19 följande:
    För er som klagar på att låta "honom lida tills det inte går".. så har ni nog inte hängt med riktigt.. han lider inte nu av tumören, varken vad vi märker eller enl. veterinären. Höftledsfelet känner han av ibland, i perioder, det märks när och då får han smärtstillande och han är som vanligt. Självklart skulle han inte få lida i onödan.Veterinären kallade knölen för "tumör", inte analfistel, men det kanske är samma sak? Hon sa iaf att utan kastrering var det oghjort, den kom tillbaka.Rottis77: Vad finns det för tabletter mot inkontinensdroppet?För mig i nuläget är det värsta problemet.. hunden mår bra och är pigg.
    Incurin är mot inkotinensproblem om det är det som är bekymmert, det är ju rätt vanligt att äldre hanhundar får prostata problem och det kan ju göra att dom droppa, och då är ju p-sputa ett bra alternativ.
  • Chva72

Oki Rottis77...
    Vår vet ringer upp oss imorgon så får vi se vad det blir.

• Chva72

Vet ringde upp idag och vi diskuterade fram och tillbaka.. kastreringen var ingen garanti ändå för att tumören inte skulle komma tillbaka.. så struntar vi i kastreringen så blir det halva kostnaden så det kör vi på.. framöver.

Svar på tråden tumör i baken, på hund..