• Anonym (mamma)

studentkläder

Är det inte vettigt att man som förälder betalar sin 19 årige sons studentkläder ? Har nu köpt kostym,skjorta ,slips + skor för endast 2100. Tycker ni att han skulle fått jobba ihop sina egna pengar till det ?
    Diskussion med min man (ej far till barnet)
    Han anser vi hjälper honom med det ....

• Svar på tråden studentkläder
  • Anonym (mamma)

Det blev en stor diskussion av detta här hemma.och jag blev ledsen när jag hör att min man tycker sonen skulle betala själv...eller att vi "hjälper" honom.jag anser det var min skyldighet + att det är roligt.(särskilt som han aldrig ber om något)
    Barnen är ju för mig högsta prioritet och de kan ALDRIG komma i sista hand.Min man är inte snål men orden han sa gjorde mest ont.Han förstörde även min glädje över att få köpa kläderna, han borde väl begripa hur viktigt det är med mina barn för MIG.

• olympia71

Anonym (mamma) skrev 2007-05-30 11:28:24 följande:

Det blev en stor diskussion av detta här hemma.och jag blev ledsen när jag hör att min man tycker sonen skulle betala själv...eller att vi "hjälper" honom.jag anser det var min skyldighet + att det är roligt.(särskilt som han aldrig ber om något)Barnen är ju för mig högsta prioritet och de kan ALDRIG komma i sista hand.Min man är inte snål men orden han sa gjorde mest ont.Han förstörde även min glädje över att få köpa kläderna, han borde väl begripa hur viktigt det är med mina barn för MIG.
    men vad är det för fel om han säger att ni "hjälper sonen" med studentkläder? i mina öron klingar det positivt, tydligen inte i dina...???
  • enlitenbitkaka

Men det e klart att han inte ska behöva betala studentkläderna själv! Sen tycker jag dock inte att studenten själv kan komma med krav som ligger över familjens budget ex. en Tiger-kostym...men det är en annan fråga.

Min mamma betalade mina studentkläder, en vacker klänning från Day, jag kände mig som en prinsessa och hade aldrig haft råd själv. Heltidsstudier är heltidsstudier och lämnar inte mycker utrymme åt extrajobb.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Anonym (mamma)

Tänker så här.... har råd med ....??!! är det inte på mitt ansvar som förälder att se till att ha råd med ? jag kan väl inte skena iväg och köpa eller sätta mig i skuld (i hus el. likn.) och SEN komma på att man ej har råd med barnen ???
    Nä barnen SKA man fan ha råd med.ett utlägg på 2100 på 3 år för studentkläder ?? om man inte kan slänga upp det så borde man väl kunna sparat ihop det på 3 år ?
    Vi har råd med det (kläderna köpta nu)men min man tyckte väl det inte var så viktigt med kostymen...och han hade annat han behövde ha pengar till. ?? äsch...glad för de svar jag fått.undrar bara ibland om man är en alldels för snäll och puckad mamma.....

• Anonym (mamma)

olympia
    Han anser inte att det är vår skyldighet som föräldrar att betala kläderna.Därför "hjälper" vi min son.Jag tycker det är min skyldighet+ glädje för mig att göra det (när man nu har råd).....

• olympia71

Anonym (mamma) skrev 2007-05-30 11:37:52 följande:

olympiaHan anser inte att det är vår skyldighet som föräldrar att betala kläderna.Därför "hjälper" vi min son.Jag tycker det är min skyldighet+ glädje för mig att göra det (när man nu har råd).....
    ok du menar så. jag tycker som dig att det är lite både och
    tycker egentligen att det är min skyldighet i grund och botten, men gör gärna sån't med glädje!
  • Anonym (mamma)

Min glädje försvann ju i och med denna disussion här hemma. Mannen tycker ju uppenbart inte att det finns glädje i detta eller skyldighet utan bara en kostnad.
    Då blir ju allt förstört för mig !
    OM han nu inte tycker det är såå roligt skulle han väl vilja glädjas med mig ???!!! Tycker jag
    Jag glädjs ju med honom när det gäller utgifter för sånt han tycker är roligt och behövligt (och jag betalar med)

• olympia71

Anonym (mamma) skrev 2007-05-30 11:48:34 följande:

Min glädje försvann ju i och med denna disussion här hemma. Mannen tycker ju uppenbart inte att det finns glädje i detta eller skyldighet utan bara en kostnad.Då blir ju allt förstört för mig !OM han nu inte tycker det är såå roligt skulle han väl vilja glädjas med mig ???!!! Tycker jagJag glädjs ju med honom när det gäller utgifter för sånt han tycker är roligt och behövligt (och jag betalar med)
    förstår hur du menar...
    lätt att säga men, strunta i det och gläd dig med din son på hans stora dag!!!
  • Anonym (mamma)

Tack olympia ! Det ska jag göra !

• julklapp

TS, måste bara säga att jag blir glad att läsa att du resonerar som du gör, att det lite är en "skyldighet" och framför allt att du tycker att det är roligt!!!

Som sagt, gläds med honom och stort grattis till er båda för atthan varit så duktig som tar studenten!

• trolltagen

För mig är det en självklarhet att man betalar studenten till sina barn, min äldsta ville inte gå på balen men min näst äldsta ville så vi fixade allt till henne. Sydde klänning, köpte skor, väska, balbiljett, champangeglas och champange för att ha under vimlet i stadsparken. Nu vet jag att det är dyrt så jag förbereder nästa dotters student som blir om 2 år redan nu. Men det är så roligt och man är så stolt när man ser dem vara så vackra och så lyckliga, det är värt all möda, svett och pengar.

• Jussan

Känner igen det där med att ens glädje försvinner när partnern som inte är barnets pappa ifrågasätter att man ska spendera mer pengar på barnet än absolut nödvändigt... Däremot är det inga problem när det sedan gäller hans barn... Jag tänker inte stå tillbaka längre, utan kämpa för mina barn. Han har ju glömt det hela när hans barn efter några år hamnar i samma situation. Då är det också för sent att ge mitt barn detta...

• olympia71

men alltså, va fan, men ursäkta uttrycket...vad är det för karlar??? dom visste väl att ni hade barn sedan tidigare när ni träffades, eller??? hur kan man göra så mot BARN???

• Ess

Även föräldern till barnet måste inse att när man träffar en ny partner så kommer han troligtvis aldrig att älska eller känna samma glädje över barnet som jag själv gör. Jag kan bara gå så långt som till mig själv, hade mina barn behövt kläder för 2000 så hade dom fått det om jag haft råd, men min mans barn hade jag inte gett så mycket, men jag hade hjälpt dem med nåt iallafall.

• olympia71
    Ess skrev 2007-05-30 15:37:45 följande:
    Även föräldern till barnet måste inse att när man träffar en ny partner så kommer han troligtvis aldrig att älska eller känna samma glädje över barnet som jag själv gör. Jag kan bara gå så långt som till mig själv, hade mina barn behövt kläder för 2000 så hade dom fått det om jag haft råd, men min mans barn hade jag inte gett så mycket, men jag hade hjälpt dem med nåt iallafall.
    jag är ju inte i någon så'n situation så jag kan inte med tvärsäkerhet säga hur jag skulle göra eller ej...
    men jag tycker det låter hemskt ogint att ge den ena men inte den andra, egna eller partnerns barn...
  • Minna07

Vill du gärna köpa kläderna så gör det! Han verkar ju inte vara bortskämd direkt (han ber ju aldrig om nått) så det behöver ni ju inte oroa er för att han ska bli.

• sakoline

Har du råd så betala, det blir liksom som en sista present från föräldrarna egentligen.

Svar på tråden studentkläder