En närstående säljer subutex.
Visst är väl det olagligt? Han får dom utskrivna av sin behandling och han säljer dom han inte behöver. Vad kan man göra?
Visst är väl det olagligt? Han får dom utskrivna av sin behandling och han säljer dom han inte behöver. Vad kan man göra?
Ja det är olagligt.
Vet inte vart du ska vända dig, hans läkare kanske?
låt han va.. det är hans problem. varför ska du skvallerbytta bingbong? vad får du ut av det? det är inte din skyldighet
Det är olagligt enligt Narkotiskastrafflagen ja. Du har dock ingen skyldighet att anmäla detta (se Narkotikastrafflagen samt 23 kap 6§ 1 st Brottsbalken.)
Trots att du inte har någon skyldighet enligt lag att anmäla detta så är det din egen moral som talar om för dig om du bör anmäla det eller inte. Hur känner du?
Du kan kontakta soc, som enligt Socialtjänstlagen kan ha skyldighet att anmäla. (är inte helt säker här då jag inte är så insatt i just denna lag)
I annat fall kontakta polisen, så tar de hand om ärendet. Tyvärr är det så att det bara är din bekanta som åker dit även om läkaren gjort fel och skrivit ut för mycket. Det är svårt att idag sätta dit en läkare för sådana här brott.
Hur som helst så tycker jag att du ska gå vidare med detta.
man ska inte lyssna på allt skitsnack som går. alkohol + sub är en BAD combination i berusningssyfte
dvs du dör inte (få droger är direkt dödliga, for your information...) men du lär spy, spy och spy igen
Sista anonym: Narkotikabrott kan ge tre års fängelse. Det hela beror på mängden som säljs, alltså är det fortfarande en bra idé att kontakta soc.
han är knappast nån storlangare om han säljer "överblivna mediciner".
Anonym (vet): Men är det bra att byta ett missbruk mot ett annat menar du? Är det enligt dig bättre att använda Subutex olagligt än att använda heroin? Jag ser faktiskt inte skillnaden.
Självklart måste vården för missbrukare förbättras, men det är väl ingen anledning att tycka att det är okej med olaglig försäljning? Drog som drog skulle jag vilja säga...
Förklara för mig skillnaden mellan Subutex och heroin då Subutex inte tas under uppsikt av läkare?!!
Tjalle: Nej, det är ju det som är problemet. Det är riktigt svårt att sätta dit en läkare för ett sådant brott. Brukar vara svårt att bevisa.
I övrigt håller jag helt med dig.
asfaltsblomman: Jo, men det var ungefär så jag menade. Subutex går ju inte riktigt att jämföra med antidepp, då antidepp oftast inte är narkotikaklassade, men vi kör på din parallell.
Självklart ska missbrukare ha rätt till behandling med Subutex. Lika självklart som att depressiva människor ska ha rätt till behandling med antidepp.
Dock tycker jag det är lika illa att sälja antidepp på gatan som Subutex. Detta gäller alla receptbelagda mediciner. Det måste ske under uppsikt av en läkare! Sen kanske försäljning av antidepp inte ger samma straff som försäljning av Subutex.
Aj. Syftningsfel ser jag. Försäljningen ska naturligtvis inte ske under uppsikt av läkare utan användningen..
asfaltsblomman: Förstår hur du menar och kan hålla med till viss del. Men det är ju svårt att hålla koll på hur det som säljs används, jag vet inte om jag skulle vara beredd att ta risken att det missbrukas eller hamnar i helt fel händer.