• Äldre 30 May 13:21
    1641 visningar
    3 svar
    3
    1641

    Bits som en hugg-glad ilsken fisk

    Det finns en liten detalj som både roar och oroar oss. Vår son (1,5 år) bits. Han har lärt sig att tänder är ett bra vapen och använder dem numera ofta.

    Inte nog med det, han attackerar med tänderna, likt en hugg-glad ilsken fisk. Man kan ibland se vår son när han med en sådan där ändock bebisgullig rytmik lyfter på huvudet, letar efter lämplig huggbar plats, öppnar munnen, och med en pust attackerar det av honom utsedda huggområdet. Om det inte blev en direktträff så laddar han om och med tänderna gnager sig fram till bättre fungerande närområde.

    Det är både gulligt och oroväckande på samma gång. Har ni haft samma problem? Hur bör man agera som förälder?

    Till vår sons försvar skall tilläggas att bitning hittills endast sker när han av olika anledningar är fasthållen eller upprörd och således inte används som exempelvis hälsningsfras till nya vänner.

  • Svar på tråden Bits som en hugg-glad ilsken fisk
  • pandak­ungen
    Äldre 30 May 20:11
    #1

    Har ingen erfarenhet själv men har hört att barn kan ha en period eller beteende när de bits .. Det är nog inget man ska acceptera och då försöka lära bort snabbt..
    Min brors son har blivit biten på dagis 2 ggr, ena gången rakt över näsan. den va blå i nästan en vecka, andra gången så blev han biten i ryggen.

    Hoppas de blir bättre.
    Tobbe

  • Drejsa­nger
    Äldre 30 May 21:50
    #2

    Jag håller nog med panda på den fronten....
    Tror det är något man skall vänja dom av med direkt när man ser tecken på ett missbruk. Han måste få inse att sådant beteende inte är acceptabelt varken som liten eller som stor grabb.
    Kollar man på tv mycket som jag, kan man ju ta del av allt som supernanny och alla andra nanny-shows har att delge.
    Man behöver inte följa det blint men ta en del av det och annamma det i ens vardag så tror jag man kan lösa mycket "problem" redan i ett tidigt stadie.

    // K

    Kika in på vår hemsida hemsida uppe där alla
    kan ta del av vår lycka...
    www.hillsanger.eu

  • Xerxez
    Äldre 31 May 19:43
    #3

    Det tråkiga, men sanna, svaret är att det går över... Man kan prata med dem och förklara att det inte är snällt att bitas. Men det hjälper oftast sådär enligt min erfarenhet. Efter ett tag så slutar de.


    Post hoc ergo propter hoc
Svar på tråden Bits som en hugg-glad ilsken fisk