• Reindeer

Allergimedicin mot pollen vid graviditet?

Hejsan!

Nu är det snart dags för min årliga allergi mot gräspollen igen!
    Finns det någon som vet vad för mild och bra allergimedicin jag får använda nu när jag är gravid?

Förut har jag alltid klarat mig bra med receptfria Versal och lite näs- & ögondroppar därtill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Allergimedicin mot pollen vid graviditet?
  • Auroratiger

Allergologerna säger att det är okej med tabletter som innehåller cetirizin, sa min läkare till mig. Observera att det står i bipacksedeln att man ska undvika också dem under graviditet, men det beror tydligen mest på att man vet väldigt lite om hur alla allergimediciner påverka fostret, snarare än att man faktiskt hittat något som tyder på att det är farligt.

Lomudal nässpray och ögondroppar är fritt fram också.

• Mela78

Jag har fått Tavegyl på recept och ett ok från läkare på MVC att ta Clarityn/Loratadin vid behov. Dock har jag inte alls lika mycket besvär med min allergi i år som jag brukar.
    Du kan alltid ringa till din MVC för att höra vad de säger.

• stenfalk

Provat Nasaleze? Säljs på hälsokosten och är ett pulver man puffar upp i näsan som bildar filter mot pollenet. Borde vara ok att använda under graviditet eftersom det inte tas upp av kroppen.
    Det bästa jag har provat mot min pollenallergi faktiskt. Fast nu har de hällt mint i den, vilket jag inte tål, så nu kan jag inte använda den längre :(

• Mysgumman

Prata med din barnmoska det kommer dom säga till dej på apoteket att göra. har samma problem som du

• FrökenBokmal

Jag har fått Tavegyl på recept.

• Emsor1

receptfria alternativ är ju clarityn och loratidin och certizin (vet visserligen inte om certizin är receptfritt kom jag på)
    Har haft uppe disskutionen med min allergiläkare och det ska va fritt fram å använda dom.

• FrökenBokmal

Jag fick besked om att loratadin var ok men inte clarityn!?

• nitedrive

Jag har använt Rhinocort Aqua nässpray och Lomudal ögondroppar.Enligt Apoteket var alla ögondroppar okej att ta vid graviditet.

• Emsor1

frökenbokmal: vart fick du det beskedet?

• FrökenBokmal

Emsor1 det var min barnmorska som sade det.Dessutom brukar jag använda clarityn i vanliga fall men när han väl visste att jag var gravid så skrev läkaren ut tavegyl.

• Karin1985

Jag har pratat med en läkare ang. detta. Och jag blev rådd att INTE äta min vanliga medicin (cetrizin).
    Jag har kronisk nässelklåda och har allergimedicin skrivet på recept.
    Rådfråga BM för det är bara några få allergimediciner som är ok att äta när man är gravid.
    Detta är vad jag blivit tillsagd.

• Rowanda

Kontakta MVC och rådfråga. Annars kan du
    ringa läkemedelsupplysningen 0771-450450 och få tala med en farmaceut. När det gäller läkemedel och graviditet bör man alltid kontakta sjukvården eller apoteket, tycker jag. Det är inte värt att riskera något.

Vad gäller pulver i näsan så tror jag att det kan tas upp av kroppen ändå. Slemhinnan i näsan är så blodkärlsrik och har därmed mycket lätt att ta upp ämnen som sedan cirkulerar vidare. Naturpreparat är ju inte heller lika väl studerade som vanliga läkemedel. Många läkemedel administreras i näsan, tex nitroglycerin mot kärlkramp.

• Emsor1

Fröken bokmal: ja jag har oxå recept på tavegyl, men läkaren sa att oftast brukar gravida inte vilja ha dom eftersom dom gärna gör att man känner sig slö och trött, därför sa hon även att dom receptfria som finns på apoteket idag oxå funkar precis lika bra.

• stenfalk

Rowanda: När det gäller Nasaleze-pulvret så kan jag naturligtvis inte svära på att det inte tas upp av kroppen, för det har jag alldeles för lite kunskap om. Men det är registrerat hos läkemedelsverket som medicintekniskt hjälpmedel vilket jag har svårt att tro att det skulle vara om det tas upp av kroppen.
    Jag är förtjust i det för att det ju faktiskt hindrar det man är allergisk mot att tas upp av kroppen, och inte bara behandlar symptomen. Och att det är det enda jag har provat som faktiskt fungerar på mig i alla fall, eftersom jag inte märker någon större skillnad på allergin med eller utan de receptfria medicinerna på apoteket i alla fall.

• blivande fsk lärare

jag fick en lapp av min barnmorska eller det var ett mail hon hade fått från deras läkare på mödravården om allergi tabletter, det står så här:
    ANITHISTAMINER- som används vid allergier har ej visat någon fosterskaderisk
    Tavegyl
    Lergigan, Lergigan mite, Lergigan forte, Lergigan comp
    Polarmin, Polarmin prolongatum
    Clarityn, Versal
    Zyrlex, Acura, Alerid, Cidron, Reactine
    Kestine
    Teldanex, Telfast
    Torecan
    Aerius

NATRIUMKROMOGLIKAT- fullständigt ofarligt under graviditet
    Lomudal, Lomudal nasal, Lomudal G.I, Pollyferm, Lecrolyn

KORTIKOSTEROIDER- lokalt och/eller systemiskt kan tas av kvinnor som för sin allergi är i behov av dem. Lägsta effektiva dos skall efterstävas. Steroider kan möjligen öka risken något för läpp/gomspalt och systemisk behandling kan öka risken för tillväxkthämning och prematuritet.
    Becotide, Pulmicort, Symbicort, Flutide, Seretide m.fl
    Prednisolon, Betapred, Celeston, Solu-Cortef

med risk för felstavning!
    så jag kör iaf på typ lomudal eller något som står under fullständigt ofarligt under graviditet....

• blivande fsk lärare

handlade inte bara om tabletter såg jag nu..

• Kompez

jag har kört på läkares ordination..Lomudal, nässpray, inhalator och ögondroppar. det funkar perfekt och jag har väldigt jobbig pollenallergi, reaktion på allt som kommer vår o sommar med astma som följd. Och jag som trodde man skulle få stå ut utan medicin denna vår. Många av preparaten är nya och inte tillräckligt testade för att man ska kunna veta att de är säkra.

Svar på tråden Allergimedicin mot pollen vid graviditet?