• Phuis

Risifrutti

Hur onyttig är Risifrutti egentligen?
    Den osötade varianten?
    Antar att det inte är så nyttigt?
    Men min son, Hugo, I år och drygt en månad, tycker det var gott. Tänkte att det kanske kan va bra å ha som mellis?
    Han äter inte barnmat alls längre, inte gärna fruktpuréer heller.  Vill bara ha mat som vi äter.
    Kanske man kan pröva risgrynsgröt på "korv"?
    Nån som har gjort det?
    Behöver tips på "enkel" mellis som inte är banan eller äpple...

Jag har världens sötaste, vildaste lilla Hugo!!
  • Svar på tråden Risifrutti
  • gulllis

finns ju yougurt som inte är alltför onyttig..
    hur onyttig risi frutti är vet jag inte mina barn älskar den oxå
    så dom får det ibland..

• Familytime

Ät på! Tycker han om det, så är det ju bara bra att han äter! Jag är inte så strikt när det gäller käk , så jag hade inte brytt mig så mycket. Tycker barnen om det, så får de äta!

• Phuis

Tack!
    Nyponsoppa ska jag prova, det kan han ju få i pipmugg...
    Yogurt äter han till frukost ihop med lite macka, med ost på.
    Äh, jag är inte heller så strikt när det gäller mat, han måste ju liksom äta. Men jag vill inte att han ska äta "rent socker" liksom...

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • nadja84

Finns annars burkgröt som är god. Min son är kräsen men äter den!!

Annars ge han det han vill ha!!

*Dylan 2006-03-25*
  • Elvis Mamma

En risifrutti innehåller ca: 9 sockerbitar å den osötade varianten innehåller sötningsmedel så jag anser att risifrutti inte är ett speciellt bra mellanmål.

Jag skulle iaf. aldrig ge de till min son!

Det finns mycket bättre allternativ, tex: Smörgås å ett glas mjölk, frukt, osockrad yoghurt å så kan man själv smaksätta med frukt.

Det är oxå ganska mycket socker i den färdiga risgrynsgröten som man köper så då är de bättre att koka egen havregrynsgröt tex.

• danitra

Russin, torkade aprikoser, mangobitar, brödbitar, det finns ju hur mycket som helst!

• Phuis

nadja84: Vad för burkgröt? Förut åt han "barngröt" både pulver och på burk, men nu vägrar han sedan 1,5 månad tillbaka. Precis som han tycker att han blivit för stor för gröt...

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • Alicantina

saftsoppa, blåbärsoppa med keso i.
    Fruktsallad

• nadja84
    Phuis skrev 2007-05-30 20:27:25 följande:
    nadja84: Vad för burkgröt? Förut åt han "barngröt" både pulver och på burk, men nu vägrar han sedan 1,5 månad tillbaka. Precis som han tycker att han blivit för stor för gröt...
    men det är barn gröten på burk jag menar.. finns en ny smak nu från 1år prova den!!
    *Dylan 2006-03-25*
  • ruffe4

osötad variant innebär att det innehåller sötningsmedel

• nadja84

Annat man kan ge:
    havrefras
    riskakor
    turkisk yoghurt med frukt

*Dylan 2006-03-25*
  • jamie

Vill man ge nyttig mellis så kanske nyponsoppa, blåbärssoppa inte är det bästa - det är väldigt mycket socker i soppor och krämer. Tycker det är konstigt att som familytime skrev "Tycker barnen om det, så får de äta!" Särskilt med tanke på att allt för många barn är överviktiga idag.

• Mammann

Nej, jag vet att jag anses lite petig med sockret till mina barn, och jag hade aldrig gett risifrutti. JO, kanske som till kalas då!, likställt med glass. Inget att äta varje dag med andra ord. Ger hellre en smörgås, filmjölk när deblir 1,5 iallafall... havregrynsgröt, förrutom frukt förstås, men det har du ju redan kört med.

• Bubbilub

Jag skulle nog hellre ge mitt barn den sötade än den osötade varianten av Risifrutti. Jag är nämligen lite skeptisk till sötningsmedel. Men det är svårt att veta vad som är värst, sötningsmedel eller socker, var och en får nog leva i sin egen tro så länge man inte vet säkert.

Svar på tråden Risifrutti