• trollungarna

Vattenallergi? Nån som hört talas....

Hej hej!

Har en liten tös på 2år och tre mån. Hon fick för ca tre veckor sedan en massa knottror på fingrarna som senare blev till blåsor. Bvc hade ingen aning om vad det kunde vara. I fredags fick hon åter en massa knottror på hela armarna och kinderna. Kliar väldigt. Hade det hela helgen. Gemensamt för alla dessa dagar är att hon badat ute. Pratade med min pappa om detta och fick höra att hans frus dotter har vattenallergi. Allt stämde. Nån som hört talas om detta? Aldrig själv gjort det. Denna veckan har hon inte badat och har heller inte haft några utslag. Hoppas nån vet så jag slipper fundera. Tack!

• Svar på tråden Vattenallergi? Nån som hört talas....
  • Vickan I

Hittade det här...har du prövat googla?

Det finns inget som heter "vattenallergi". Det finns en form av nässelutslag som kan utlösas av vatten sk "aquagen urticaria" som är ett fint namn på något som vi egentligen inte vet vad det beror på. S.k fysikalisk urtikaria (nässelutslag) kan utlösas av flera olika fysiska retningar som tryck, kyla, avkylning där även vatten är en orsak till avkylning. Även värme kan utlösa besvär t.ex varm dusch. Det rör sig under alla omständigheter inte om någon "allergisk" meklanism. I vissa fall hjälper antihistamintabletter mot den klåda som i allmänhet är besvärande.

• MaNiMi

I vissa sjöar så kan det finnas mkt av nån form av organism som kan ge väldiga utslag efter bad. Tror det var något snäckdjur elller liknande..
    Dock drabbar detta inte alla utan bara vissa som är överkänsliga.
    Fast kan ju vara annat också.
    Har barnet redan badat ute i nån sjö, eller har ni någon pool hemma? Kanske isf blivit nå alger i den?

• boklus

hmm jag har "vattenallergi" en diagnos som jag fått som vuxen, men egentligen handlar det om att jag extremt lätt blir uttorkad. Dvs det fettlager som man naturligt har i huden blir extremt känsligt och kan förstöras med enbart vatten (många blir ju annars dåliga om de utsätts för tex rengöringsmedel som är fettlösande)för mig innebär det tex att det inte hjälper med diskhandskar eftersom att jag lätt blir svettig i dem och då blöt = eksem.

Ett av de symptom som jag kan få är det som du beskriver, dvs små blåsor som kliar som bara den och om det går sönder så sprider de sig gärna. Men jag kan även få dem om jag sitter framför datorn mycket (elektriskt strålnign är uttorkande) och det blir alltid värre i kombination med stress. För mig hjälper det med ringbloms produkter (dvs "calendula" på latin) när jag fått eksemen men annars är det förebyggande att torka sig noga och att smörja ofta som gäller.

Men om dottern bara får det när hon har badat ute så låter det ju mer som att hon reagerat på något i vattnet tex. och då är nog det bästa att tvätta på en gång och smörja direkt efter med tex olja (som binder fukten i huden).

Svar på tråden Vattenallergi? Nån som hört talas....