• Chva72

Höftont, 6-åring.

vår snart 6-årige kille har ofta, speciellt vid ansträngning då han tränat eller sprungit, ont i vänstra höften, eller kanske snarare ljumsken/benslutet. Samma ställe jämt.. han haltar och det märks att det gör ont..
    Inte visar sig väl växtvärk så?

• Svar på tråden Höftont, 6-åring.
  • tahira

Vad säger vårdcentralen/ Bvc? Det är väl antagligen en liten infektion? Min lilla fyraåriga svägerska har ont i höften, de hittade lite vätska och nu går hon på antibiotika. Det kan ju också vara något värre.

If you can't be good, be careful
  • Jessica24

Det kan inte vara så att benen är olika långa och det blir belastning på höften?

Kontakta en läkare om ni är oroliga, så ni kan få det kollat.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • lövet2

Nej, du bör beställa tid hos barnläkare. Det finns sjukdomar som kan sätta sig i höften på barn. En del går över av sig själva, medan andra behöver behandling. Ring och prata med läkaren så fort som möjligt, så pojken slipper ha ont!

• Chva72

lövet2: Vad då för sjukdomar? *orolig*
    Har pratat med VC idag och de ska skicka ut en tid till honom, men det brukar ta tid innan man blir kallad här.. vi har en privat VC och det är svårt att få tider.

Det jag naturligtvis är livrädd för är ju cancer.. men varför skulle det vara det? Fast ändå.. mycket cancer i släkten och svärmor gick precis bort i det.. hade bl a skelettcancer, i samma höft..
    Man inbillar sig lätt tokiga saker.

• tahira
    Chva72 skrev 2007-05-31 22:43:26 följande:
    lövet2: Vad då för sjukdomar? *orolig*Har pratat med VC idag och de ska skicka ut en tid till honom, men det brukar ta tid innan man blir kallad här.. vi har en privat VC och det är svårt att få tider.Det jag naturligtvis är livrädd för är ju cancer.. men varför skulle det vara det? Fast ändå.. mycket cancer i släkten och svärmor gick precis bort i det.. hade bl a skelettcancer, i samma höft.. Man inbillar sig lätt tokiga saker.
    Fast det finns ju risk att det är det, speciellt om det går i släkten. Det var därför svärmor kollade upp det direkt när hennes dotter fick problem med höften. Har ni inte pratat med läkare tidigare?

Det är ju bättre att vänta sig det värsta och förbereda sig på det.
    If you can't be good, be careful
  • lövet2

TS - Jag tänkte väl mer på t ex "snuva" i höften (vet inte om det finns något annat namn) eller Perthes. Min son har Perthes, och det har för honom betytt regelbundna läkarbesök, ibland smärtstillande och till och från inflammation i höften. Ingen av de här sjukdomarna är direkt farliga. Visst finns det även farliga sjukdomar (t ex den cancer du nämnde), men de är otroligt mycket mindre vanliga. Däremot "snuvan" och Perthes är mer vanligt speciellt hos pojkar!

• Chva72

Nä, fyy.. jag tror alltid det värsta men nu är jag inställd på att jag måste låta bli.. kan inte sova eller finnas till om jag ska gå och vänta på livshotande sjukdomsdiagnoser på min son.

Har ringt barnmottagningen också idag, de ringer upp snart under dagen.

• Chva72

Barnmottagningen hade inga tider utan vi måste gå via VC.. problemet är att där har de dåligt med tider också.. + att de inte tar det på allvar alls är jag ganska säker på.. har blivit nonchalant bemött där tidigare då jag varit in med barnen.. de missade t o m en lunginflammation på min minsta dotter som är 1½!
    *suck* men, men.. nästa gång han klagar får vi väl dra på akuten.

Svar på tråden Höftont, 6-åring.