• Sofis

Hålla maten varm på buffébordet?

I sommar blir det fest för ca 40 personer, och jag ska ha en stor buffé
    Nu är frågan vilket sätt som är bäst för att hålla maten varm? Det känns lite krångligt att hyra värmeskåp eller dylikt, så jag funderar på att använda mig av stora aluminiumformar. Någon som vet om/var man kan köpa sådana? Finns dom med lock? Hur stora är dom? Och tror ni att det fungerar bra, om man tillagar maten och sedan håller den varm i ugnen (i formarna) tills det är dags att servera? Kan man stapla dom i ugnen, då jag ska ha rätt många varma rätter? Många frågor, men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt

• Svar på tråden Hålla maten varm på buffébordet?
  • ulrika

Värm gästernas tallrikar i ugnen kan också vara ett tips.

• Sofis
    ulrika skrev 2007-05-31 00:19:54 följande:
    Värm gästernas tallrikar i ugnen kan också vara ett tips.
    Faktiskt ett jättebra tips, tack
    Någon mer?
  • Piri

När sambon fyllde 30 hade vi buffé med ett par varma rätter. jag skickade honom till bygghandeln för att köpa tegel. Sen la jag teglet i rader, kanske 10 -15 cm mellanrum. Där (i mellanrummen) ställde jag värmeljus (som vi tände) och ovanpå allt la jag ugnsgaller. På gallrena ställde jag sedan formarna med den varma maten, hade först värmt den i micro eller vanlig ugn. Är maten bara varm när den ställs över värmeljusen så sköter ljusen resten!

Teglet hade den storleken som man ser på hus ungefär och kostade väl kanske 20 kr/st. Tror att vi använde 10-15 st och då hade jag tre varma tre ugnsgaller.

Hoppas att du förstår hur jag menar!

• Piri

Tre varma rätter på tre ugnsgaller ska det vara..

• Sofis
    Piri skrev 2007-05-31 21:36:31 följande:
    När sambon fyllde 30 hade vi buffé med ett par varma rätter. jag skickade honom till bygghandeln för att köpa tegel. Sen la jag teglet i rader, kanske 10 -15 cm mellanrum. Där (i mellanrummen) ställde jag värmeljus (som vi tände) och ovanpå allt la jag ugnsgaller. På gallrena ställde jag sedan formarna med den varma maten, hade först värmt den i micro eller vanlig ugn. Är maten bara varm när den ställs över värmeljusen så sköter ljusen resten! Teglet hade den storleken som man ser på hus ungefär och kostade väl kanske 20 kr/st. Tror att vi använde 10-15 st och då hade jag tre varma tre ugnsgaller.Hoppas att du förstår hur jag menar!
    Men gud vad smart Det är klart att man bygger ett eget värmeskåp Så får det bli! Jag ska ju iofs ha ganska många varma rätter, men jag får väl bygga många såna tegelstensgrejer då!
  • Piri

Visst är det smart! Idén kommer från en färdig liknande grej som jag fick av mamma. Den ser ut som en liten låda, fast utan långsidor och med ett gallertak. Där får det plats en karott eller en gryta, men principen blir densamma. Det bra med att använda tegel och ugnsgaller är ju att man dels kan låna ihop galler (gratis är gott!) och dels att teglet går att återvinna.

Kul att du gillade min idé! Jag fick mycket beröm för den!

Svar på tråden Hålla maten varm på buffébordet?