Inlägg från: emma enhörning |Visa alla inlägg
  • emma enhörning

mitt hjul lossnar

Pissigt... När vi tar emot varor som ska reklameras (jobbar i butik, dock ej med babyproukter) har vi rätt att laga varan tre gånger. När felet en fjärde gång kan konstateras måste vi byta ut produkten eller ge kunden pengarna tillbaka. Vi skickar alla våra produkter till verkstad men jag vet inte om butikens egna "lagningsförsök" räknas i ditt fall. Kolla ARN´s hemsida innan du åker dit imorgon- alltid bra att veta vad man pratar om istället för att bara mumla som det ju så lätt blir annars. Jag tror... Jag har hört att... Lägg ett mail till dem NU (ARN), kanske hinner du få svar innan du ska till butiken imorgon!

Stå på dig och lycka till!!! /Emma

• emma enhörning

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=892

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
    Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
    Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Skadestånd- kräv milersättning!
    Utan extra omkostnader för dig- jag tycker ju att en vagn är ett måste för att jag ska klara vardagen med en bäbis så en ny/begagnad måste ju köpas. Vem ska stå för det?

• emma enhörning

Tycker också att du borde kunna häva köpet- det här är ju inte den varan du förväntades få vid beställningen! Men på mitt jobb (och jag antar att vi följer konsumentköplagen eftersom jag jobbar för ett ganska stort svenskt företag) har vi rätten på vår sida att få felet konstaterat av en tekniker en fjärde gång...
    Läs som sagt på lite så du vet vad du talar om och var ärlig- det lönar sig i längden!!!

Svar på tråden mitt hjul lossnar