• Missne

Progesteronbrist - vilken behandling?

Hej!
    Jag misstänker att jag har för lite progesteronbildning. Har tagit blodprov dag 21 och då hade jag 21. Det var lite lågt, men jag har ju troligen min progesteronpuckel dag 18-19 efetersom jag har kort ÄL-cykel (22-25 dagar). Så man har inte gått vidare med den tråden i min utredning. Nu ska jag börja med Pergotime, men tänk om det bara är slöseri om jag ändå har för lite progesteron sen för att ägget ska fästa? Nån som vet hur man behandlar progesteronbrist?

• Svar på tråden Progesteronbrist - vilken behandling?
  • lillewill

När jag gjorde mitt ÄD-försök fick jag progesteron vagiatorier att ta 3ggr/dag.

• Missne

Vad är vagiatorer? Och är det nåt man kan få på recept när man prövar själv också?

• lillewill

Man får dom på recept,och är ett preparat som gör att ägget och kroppen ska behålla ägget bättre.

• Missne

Men kan man få det utskrivet även om man inte får IVF-bahandling eller liknande då man vet att det finns ett befruktat ägg? Tex att man kan få det efter ÄL när man bara försökt på egen väg? Nån som vet?

• aylen

missne: Jag har fått det utskrivet utan ivf, pga av att jag hade ett värde på 28 förra månaden, även om min läkare tyckte att det var ett bra värde.
    Jag misstänker att det kan vara så att ägget inte fäster riktigt. Blev gravid för första gången förra året efter att ha försökt i 4 år, men det slutade i missfall, man kan ju undra vad det berodde på- möjligtvis progesteronbrist.

• godisfia

Missne: Jag har samma sak. Eller jag misstänker det iaf. e prov jag tagit har visat att jag inte har progesteronbrist, men jag har alltid spotting 3-5 dagar innan mens, vilket jag läst kan bero på detta.

Jag har fått Pergo och är på min andra månad. Förra månaden blev min spotting kraftigare än tidigare, och det är ju INTE ett steg i rätt riktning. Jag tänkte se vad som händer denna månaden, är det likadant tror jag jag ska kontakt gyn och höra, för det kan ju inte vara rätt.

• Missne

aylen: Intressant att du fått det utskrivet fast läkaren tyckte ditt värde var bra. Jag ska fråga på fredag då jag ska på VUL om det kan vara nåt för mig. Tråkigt med ditt missfall. Hoppas att det går bättre nu då, jag antar att du börjar använda det denna månad alltså? Du får höra av dig om det funkar.

Godisfia: Men varför tror du att du har progesteronbrist om dina värden var bra? Kan inte spottings bero på nåt annat? Ja, kolla med din gyn om det inte blir bättre denna månad.

• aylen

Missne: ja jag har en bra läkare som lyssnar till mina funderingar kring vad våran barnlöshet kan bero på.Då jag tod upp det med honom ,om mina misstankar om bristen så tyckte han att det var värt att testa. Så länge läkarna inte är säkra vad barnlösheten beor på så kan de heller inte tala emot.

Glömde säga det att jag genomgick ett IVF förra året som misslyckades, under den månaden använde jag proggisar som man brukar. Det blev som sagt misslyckat. Direkt månaden efter blev jag spontant gravid efter att ha kämpat i 4 år då.( Slutade dock i missfall)
    Jag var ju helt säker på att det inte var slumpen, så jag tog då kontalt med min läkare och förklarade att jag trodde min graviditet berodde på- jag talade om för honom att jag ville påbörja en sprutbehandling, precis som jag gjorde den månaden jag blev gravid, fast utan IVF. Var helt säker på att det var puregonet som gjorde mig gravid. Men det ville inte ta sig så jag avslutade min behandling. Sedan i efterhand har jag kommit att tänka på att det faktist kan ha varit proggisrana som gjort att jag blev gravid. Så det är på detta sättet jag fått rätten att använda dessa. Läkaren tror att det kan stämma.
    Jag börjar min behandling med pergo och proggisar denna månaden om mensen kommer.Hoppas verkligen inte!!!
    Oj det blev lite långt de här :o)

• Missne

aylen: Idag var jag på VUL efter att ha tagit sista pergotabletten igår. Såg bra ut. ska nu ÄL-testa och när utslag ska jag ta pregnyl-spruta. Jag fick dessutom progesteron-vagiatorer utskrivna. utan att jag behövde fråga, så det känns skönt. Hon sa att jag skulle börja med dem när jag testat positivt. Först tänkte jag att det var när jag blivit gravid, men nu i efterhand undrar jag om hon inte menade när ÄL-testet är positivt. Hur är det?

• aylen

Nä min läkare sa att jag skulle börja ta dem när jag får ägglossning. Hoppas att vi plussar nu!!!

• Tittija

man kan få progesteron utskrivet av en gynekolog/läkare jag blir gravid men får missfall 7ggr nu sist blev jag gravid utan behandling så fick jag det utskrivet ska äta det till v 14 idag när jag var på mvc vågade jag inte titta på skärmen va så rädd att bli ledsen läkaren itta det var en livlig att det var ett gott tecken vecka 10 lite mer hopp får jag för varje dag
    håller tummarna för er allihopa

• Missne

Eftersom jag skulle börja med progesteron efter ÄL så visste jag inte riktigt när. Jag vågade inte ta dem direkt när ÄL-stickan gav utslag eftersom då har man ju inte haft ÄL ännu utan jag tog det först två dar senare eftersom ÄL skulle ske36-48 timmar efter Pregnylsprutan. Det kan väl inte göra nåt att att jag väntade tills tempstegringen eller? En lite intim fråga också, - hur tar ni vagiatorerna tar ni dem i vaginan eller i ändtarmen. Det stor på förpackningen att man kunde göra båda varianterna. Tas hormonet upp lika bra i vaginan som i ändtarmen eller vad är bäst?

• aylen

i vaginan brukar det tas, men som du säger så kan de tas i ändtarmen

• Tittija

jag tar både och det beror om jag jobbar då tar de i ändtarmen pga att jag tycker de åker nästan ut *S* när man är uppe och springer

• Missne

Tittija och aylen: Ja, jag tycker också att gegget åker ut om man rör mycket på sig, men det är klart det är ju inte så bra i ändtarmen heller om man måste bajsa De ska ju sitta inne jämt.

• Missne

Vet nån förresten hur det är med bad så här i sommartider? Ska man undvika det? Annars kanske geggan sköljs ut?

Svar på tråden Progesteronbrist - vilken behandling?