• Missne

Progesteronbrist - vilken behandling?

Hej!
    Jag misstänker att jag har för lite progesteronbildning. Har tagit blodprov dag 21 och då hade jag 21. Det var lite lågt, men jag har ju troligen min progesteronpuckel dag 18-19 efetersom jag har kort ÄL-cykel (22-25 dagar). Så man har inte gått vidare med den tråden i min utredning. Nu ska jag börja med Pergotime, men tänk om det bara är slöseri om jag ändå har för lite progesteron sen för att ägget ska fästa? Nån som vet hur man behandlar progesteronbrist?

• Svar på tråden Progesteronbrist - vilken behandling?
  • Missne

Vad är vagiatorer? Och är det nåt man kan få på recept när man prövar själv också?

• Missne

Men kan man få det utskrivet även om man inte får IVF-bahandling eller liknande då man vet att det finns ett befruktat ägg? Tex att man kan få det efter ÄL när man bara försökt på egen väg? Nån som vet?

• Missne

aylen: Intressant att du fått det utskrivet fast läkaren tyckte ditt värde var bra. Jag ska fråga på fredag då jag ska på VUL om det kan vara nåt för mig. Tråkigt med ditt missfall. Hoppas att det går bättre nu då, jag antar att du börjar använda det denna månad alltså? Du får höra av dig om det funkar.

Godisfia: Men varför tror du att du har progesteronbrist om dina värden var bra? Kan inte spottings bero på nåt annat? Ja, kolla med din gyn om det inte blir bättre denna månad.

• Missne

aylen: Idag var jag på VUL efter att ha tagit sista pergotabletten igår. Såg bra ut. ska nu ÄL-testa och när utslag ska jag ta pregnyl-spruta. Jag fick dessutom progesteron-vagiatorer utskrivna. utan att jag behövde fråga, så det känns skönt. Hon sa att jag skulle börja med dem när jag testat positivt. Först tänkte jag att det var när jag blivit gravid, men nu i efterhand undrar jag om hon inte menade när ÄL-testet är positivt. Hur är det?

• Missne

Eftersom jag skulle börja med progesteron efter ÄL så visste jag inte riktigt när. Jag vågade inte ta dem direkt när ÄL-stickan gav utslag eftersom då har man ju inte haft ÄL ännu utan jag tog det först två dar senare eftersom ÄL skulle ske36-48 timmar efter Pregnylsprutan. Det kan väl inte göra nåt att att jag väntade tills tempstegringen eller? En lite intim fråga också, - hur tar ni vagiatorerna tar ni dem i vaginan eller i ändtarmen. Det stor på förpackningen att man kunde göra båda varianterna. Tas hormonet upp lika bra i vaginan som i ändtarmen eller vad är bäst?

• Missne

Tittija och aylen: Ja, jag tycker också att gegget åker ut om man rör mycket på sig, men det är klart det är ju inte så bra i ändtarmen heller om man måste bajsa De ska ju sitta inne jämt.

• Missne

Vet nån förresten hur det är med bad så här i sommartider? Ska man undvika det? Annars kanske geggan sköljs ut?

Svar på tråden Progesteronbrist - vilken behandling?