• Mejasmorsa

Tips på växter som tål skugga

Bor i lägenhet på nedreplan och har ute plats och rabatter. Jag skulle vilja ha tiops på perenner som trivs bra i halskugga..solen kommer på senare delen av eftermiddagen. Vi planterade några tujor för någon månad sedan men vill gärna ha lite perenner också. Marktäckande har jag också funderat lite på.
    Några tips?
    Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på växter som tål skugga
  • mammacatta

Rododendron ska vara i "vandrande skugga", men det fungerar bra med em-sol åxå.
    Ölandstok brukar man inte misslyckas med.
    Nån näva kanske? Finns ju en uppsjö där, nån är säkert lite mera skugg-vänlig.

Varför inte fråga där du ska köpa blommorna?

• Mejasmorsa

Jag har en liten rododendron också faktiskt. Jag var till Plantagen idag men personalen var antingen frånvarande eller upptagna tillslut gav jag upp och köpte bara med mig lite blommor till krukorna. Näva ja..ska kolla upp det kanske.

• ajsson

Lungört, löjtnantshjärta, getrams, funkia, blågull har jag i min skuggrabbat och det växer och frodas.

• Mejasmorsa

ajsson: Va bra med lite fler tips. Är någon av dem marktäckande? Fast om man har rätt många växter så kanske man inte behöver marktäckande..som det är nu så tycker jag att jag får så mkt ogräs hela tiden så jag behöver verkligen fler plantor.

• Playdo

murgröna, skuggröna är fina marktäckare.

• Playdo

vintergröna med förresten det får fina små lavedelblå blommor med på våren.

• Euphorbia

Lungört och funkia täcker bra.

Svar på tråden Tips på växter som tål skugga